Ogier olcsón megúszta a rendőrsztorit
A Horvát Rally-t végül megnyerő Sebastien Ogier hétezer eurós büntetésben, valamint felfüggesztett egyfutamos eltiltásban részesült, miután a viadal utolsó napján közúti szakaszon ütközött egy civil BMW-vel, a helyszínről egy rendőrt csaknem elütve távozott, majd piros jelzés ellenére ment át egy kereszteződésen. Csapata, a Toyota GAZOO Racing is megrovást kapott.
Az események láncolatát kiváltó baleset vasárnap reggel történt Zágrábban, amikor Ogier és navigátora, Julien Ingrassia a szervizparkból az első szakasz felé tartott. A két versenyző, valamint a Toyota képviseletében a sportigazgató, Kaj Lindström és az alakulat versenyenkénti vezetője, Jarmo Lehtinen a leintést követően három különböző versenybírói meghallgatáson volt kénytelen részt venni.
A 4-es számú versenyfelügyelői döntéshez – mely a baleset helyszínének elhagyásáról szól – kapcsolódik a hat hónapra felfüggesztett eltiltás és egy ötezer eurós pénzbüntetés. A versenybírók a következőket írták a jegyzőkönyvben tényként: „Az 1-es rajtszámú autó közúti baleset részese volt április 25-én a 3-as útvonalitiner 21. oldalának 5. boxa és a 22. oldalának 6. boxa közötti pozícióban. A balesetet követően, miközben a rendőr az autó előtt állt, Sebastien Ogier sofőr elhajtott a baleset helyszínéről.”
Ogier az FIA Nemzetközi Sportkódexének 12.2.1.c és 12.2.1.h paragrafusait szegte meg. Az ítéletről a következők állnak a jegyzőkönyvben:
„Ogier Úr elmondta, hogy miután elhagyták a szervizparkot, észrevették, hogy meg kell állniuk leellenőrizni valamit az autón. Amint elindultak a közlekedési jelzőlámpától, jobb oldalon megláttak egy ideális buszmegállót, és sávot váltottak, hogy bemenjenek a buszmegállóba. Ugyanakkor egy másik autó közeledett nagy sebességgel hátulról ugyanebben a sávban, és nekiütközött az 1-es rajtszámú autó jobb oldalának. Ogier Úr a balesetet követően rögtön megállt az út szélén, hogy meggyőződjön arról, hogy nem sérült meg senki, és megosztotta az elérhetőségét a másik sofőrrel.
Amikor a rendőrség megérkezett a helyszínre és mivel egyáltalán nem beszéltek angolul, egy csapattagot kértek a helyszínre a papírmunkák elvégzésére.
Amint Lehtinen Úr megérkezett a helyszínre, telefonbeszélgetés történt a versenyirányítás és a helyszínen lévő egyik rendőr között. Úgy tűnt, hogy minden tiszta ahhoz, hogy a páros elhagyja a helyszínt, Ogier Úr szerint azonban nem osztották meg ezt az információt az autó előtt álló rendőrrel. Mivel a páros átadott már minden információját és a csapat képviselője a helyszínen volt, Ogier Úr úgy érezte, elmehet. Ogier Úr hozzátette, teljes mértékben érti, hogy nem szabadott volna megtörténnie ennek és nagyon rossz színben tünteti ez fel a viselkedését azzal, ahogy a videóklipek a közösségi médiában terjednek. Ogier Úr elnézést kért ezért a vétkéért, és megígérte, hogy felveszi a kapcsolatot a balesetben résztvevő másik autó sofőrjével, valamint a rendőrrel is, aki az autó előtt állt, hogy bocsánatot kérjen tőlük is.
A versenybírók azzal fejezték be, hogy egy ilyesfajta közúti baleset nem jelenti szükségszerűen a szabályok megszegését. Ogier Úr viselkedését mindazonáltal nem lehet elfogadni. Azzal, hogy autóval a rendőrt oldalra tolta, Ogier Úr egy veszélyes helyzetet teremtett. Az eset káros hatással van az autósport megítélésére.”
Az 5-ös számú versenyfelügyelői döntés szerint kétezer eurós büntetésben is részesült a Toyota versenyzője, mivel ezt követően figyelmen kívül hagyta egy jelzőlámpa piros jelzését, ez pedig azt jelentettel, hogy Ogier megszegte a rali világbajnokság sportszabályzatának 34.3.1-es fejezetét. „A pilóta azt állította, hogy a közúti balesetet követően sokkos állapotban volt még és mint ahogyan kellett volna, nem vette észre a közlekedési jelzőlámpát. Elnézést kért a vétkéért.”
Az eseménysorozat utolsó elemeként a Toyota ralicsapata kapott megrovást a 6-os számú versenyfelügyelői döntés szerint, mivel Lehtinen a szervizparkon kívül egy kilométerre megközelítette a versenyautót, ami ellentétes a rali világbajnokság sportszabályzatának 56.2.1-es paragrafusával. Az érintettek köre itt kiegészült Slaven Dedic versenyigazgatóval és Emilia Abellel, aki az FIA által felkért tisztviselője volt a Horvát Rally-nak.
„Lehtinen Úr elmondta, hogy az 1-es rajtszámú autó közúti balesetét követően telefonhívást kapott a párostól. A páros elmondta Lehtinen Úrnak, hogy a baleset helyszínén lévő rendőrök azt kérték, legyen jelen egy csapattag a papírmunkák elvégzésére. Lehtinen Úr ezt követően elmondta, hogy felhívta Abel Kisasszonyt, hogy elmagyarázza a helyzetet. A telefonbeszélgetés folyamán megegyeztek, hogy amint a helyszínen lesz Lehtinen Úr, újra telefonál.
Abel Kisasszony megerősítette a fenti állításokat és azt, hogy az újbóli hívás alkalmával a versenyirányításon lévő rendőrtiszt beszélt a baleset helyszínén lévő rendőrrel.
Lehtinen Úr hozzátette, nagyon jól tudta, hogy nem közelítheti meg az autót, emiatt tájékoztatta a versenyrendezőséget a rendőrség kéréséről.
A különleges körülményekre hivatkozva a versenyfelügyelők a fenti büntetés mellett döntöttek.”
„A versenybírói döntésnek nem kellene hatással lennie a sportoldalra. Nem kellene, hogy elvegyék az eredményét, amit elért. El tudok fogadni egy büntetést és egy felfüggesztést, mint amit Ott kapott a Montén” – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota ralicsapatának vezetője a döntés előtt, utalva arra, hogy Ott Tanak, a rivális Hyundai pilótája az idénynyitón defektes kerékkel autózott az etapon. „Nem nyúlhatsz radikálisan az eredményhez, figyelmeztetésként kell ezt venned először.”
Ogier Latvala kíséretében a nap zárásaként elment a rendőrőrsre, hogy személyesen kérjen bocsánatot, amit aztán a közösségi médiában is megtett.
Andrew
2021. április 26.