Get Adobe Flash player

Hogyan segíti a Rally2 a Rally1-es felkészülést?

Teemu Suninen a Rally2-es Ford Fiesta által kínált rejtett előnyökre koncentrál.

Miután három éven keresztül az M-Sport WRC-jét vezethette, idén néhány versenyre vissza kell ülnie a Fiesta Rally2-es változatába a finn pilótának, ez pedig rossz hatással lehetett volna az önbizalmára. Ő azonban nem így van vele.

Suninen ehelyett elment Horvátországba, az első tízben végzett, a WRC 2-ben pedig a második helyet szerezte meg, és mosolyogva távozott. Azt lehetett volna várni, hogy ez a mosoly elhalványul, amikor Adrien Fourmaux – aki a skandináv pilótát váltotta ezen a viadalon a Fiesta WRC-ben – volt a beszédtéma, miután ötödik pozícióban végzett versenyen. Nem így lett.

És akkor sem vált szomorúvá a huszonhét esztendős versenyző, amikor kiderült, a Portugál Rally-n is a Rally2-es gépben marad, merthogy Fourmaux ismét a WRC változattal állhat rajthoz.

„Élveztem a Horvátországi kihívást” – mesélte Suninen. „Egy nagyon nehéz teszt után érkeztünk oda, amikor alapvetően nagyon hosszú időn keresztül esett az eső, az állásidőben pedig a World Rally Car-ral mentünk. A teszt tehát nem volt jó a versenyre.”

A pilóta a világbajnokság harmadik fordulója előtt abban reménykedett, hogy sokat ülhet a Fiesta Rally2-ben, és bár a 2018-as szezonnyitó Monte-Carlo Rallye után ez volt az első második kategóriás rajthoz állása világbajnoki futamon, Richard Millener csapatvezető WRC 2-es győzelmet várt tőle nyíltan.

„A legnagyobb különbség a World Rally Car-hoz képest a R5-ben középső differenciálmű” – mondta pilóta, a Rally2-es kategória korábbi megnevezését használva. „Az R5-ben nincs ilyenünk. És egy olyan versenyen, mint amilyen a horvát is, ahol folyamatosan változik a tapadás, jó lett volna valamennyi érzést kapni az autóról.

Amikor nincsen középső differenciálműved, nagy az alulkormányozottság az aszfaltos utakon. De rendben. Másodikként végeztünk, és boldog vagyok ezzel az eredménnyel, azt hiszem, ez az egyik legjobb az autótól.”

Az azonban, aminek Suninen nagyon örül, a távlatok. „Azzal, hogy nincs középső differenciálmű a 2022-es autókban, az R5 vezetése segít nekem” – magyarázta. „Amikor azt látod, hogy a hyundai-os versenyzők extra versenyeken indulnak R5-ös autóval, az nem hinném, hogy teljes mértékben a marketing és a tesztelés miatt lenne – úgy gondolom, ez a kilométerek és az ilyen stílusú autó vezetése miatt van. Jövőre nem lesz diffink, nem lesz a kormányváltó vagy annyi aero, úgyhogy ezekkel az R5-ös autókkal egy jó mód lesz felkészülni.”

A Rally1-es gépek a hagyományosabbnak mondható szekvenciális váltóval fognak rendelkezni, melyek ötfokozatúak lehetnek, és nehezebbek lesznek a hibrid hajtás elemei miatt. „Ami a vezetést illeti, ez hasonlóbb a jelenlegi Rally2-es autókhoz. Oké, nincs akkumulátor, és jóval nagyobb erő jön, a tényleges vezetési stílus azonban olyan lesz talán, mint az R5-ös autóké. Az ilyen specifikációjú autó vezetésével gyűjtött nagyobb tapasztalat jó.”

Suninen természetesen szeretne visszaülni a Fiesta WRC-be a lehető leghamarabb – amit a világbajnokság ötödik futamán, Szardínián meg is tehet –, de annak is lesz haszna, amikor a Fiesta Rally2-vel kell mennie. „A legfőbb dolog vezetni. Ahogy mondtam, jó összevetés a jövő évi autóval, ha az R5-ben maradsz, úgyhogy nem bánom annyira, hogy ezt az autót vezetem.”


Andrew

 

2021. május 22.