Get Adobe Flash player

Ogier más szinten

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője, Jari-Matti Latvala azt mondja, Sebastien Ogier Szardínia Rally-n mutatott, győzelmet érő teljesítménye jóval afelett volt, mint ami két héttel korábban a portugál futamon volt látható a hétszeres világbajnoktól.

A 2021-es világbajnokság éllovasaként Ogier elsőként volt kénytelen rajtolni mindkét mediterrán verseny első napján, ő takarította tehát az utat a többiek előtt, akik így nagyobb tapadással rendelkeztek, következésképpen gyorsabban tudtak haladni.

A francia pilóta a Portugál Rally-t a dobogó alsó fokán fejezte be Toyota Yaris WRC-jével, de nem érezte magát kényelmesen egész hétvégén. Szardínián azonban pályafutása egyik legjobb teljesítményét nyújtotta, és harmadik győzelmét aratta idén.

„Seb egy más szinten volt az utat nyitva, mint Portugáliában” – mondta Latvala. „Láttam a shakedown-on az első futásnál, hogy mennyire elkötelezett. Első autóként a leggyorsabb volt a shakedown-on a legelső futás alkalmával, és mondtam is neki, ’ha tudod ezt a sebességet, megnyerheted a versenyt’. Tudta ezt a sebességet, és végül nyert.

Természetesen ott volt a söprögetés hatása mindig is, úgyhogy Ott Tanak problémája nélkül nem lett volna lehetséges Seb számára, hogy nyerjen. Amennyiben hasonló rajtpozícióban lettek volna, együtt küzdöttek volna a győzelemért, de az az érzésem, hogy Seb nyert volna.”

Tanak kihasználta a jobb körülményeket, amit az biztosított számára, hogy negyedikként futott pénteken, és dominált is ezen a napon. Az észt versenyző szombaton negyven másodperccel előzte meg Ogier-t, amikor egy követ eltalálva kiszakadt Hyundai i20 Coupe WRC-jének bal hátsó futóműve, ami miatt kiállni kényszerült.

Ogier a portugál és a szardíniai verseny közötti teszten a felfüggesztésben és annak geometriájában eszközölt módosítások miatt jobban érezte magát a Yaris WRC-ben. Ez is segítségére volt, hogy javult a tempója, és csapattársával, Elfyn Evans-szal, aki pénteken közvetlenül mögötte haladt, megszerezték az első és a második helyezést. Győzelmével a Toyota megszakította a Hyundai három éve tartó sikerszériáját a szigeten.

„Még csak nem is álmodtam ilyesfajta itteni eredményről” – mesélte Latvala. „Idejöttünk, és úgy gondoltuk, oké, ha szerzünk egy dobogós helyezést, az fantasztikus lenne, mivel a Hyundai teljesítménye nagyon erős volt Portugáliában. Rendszerint nagyon erősek ezen a versenyen, a Toyota pedig nem nyert Olaszországban Didier Auriol 1994-es sikere óta, a dolgok azonban megváltoztak, és azt kell mondanom, nagyon boldogok vagyunk ezzel az eredménnyel.

Az autó megbízható volt és konzisztens, de ez igaz a pilótákra is. Kitűnő munkát végeztek ők is, eldöntötték, hol nyomják és hol ne. Egy kis szerencsénk is volt azzal, hogy a Hyundai-nak voltak gondjai a verseny során.”

A leintést követően maga Ogier is meglepetését fejezte ki az eredményt illetően. „Egy elképesztő hétvége volt ez. Nem vártam, hogy ideérve a legjobb pozícióért csatázhatok. Huszonhét ponttal távozni nagyon jó érzés” – nyilatkozta a Toyota világbajnoka. „Végeztünk némi munkát a versenyek közötti teszt során. Portugáliában nem volt olyan gyors az autó, mint amilyennek akartam, úgyhogy boldog vagyok, hogy egy olyan autóval tértünk vissza, ami sokkal jobban tetszik és megvan a potenciálja. Nem minden nap történik meg, hogy elsőként indulva nyersz Szardínián. Ki kell éveznünk ezt.”

Hogyan sikerülhetett ez?

Kétségtelen, hogy a versenygépen eszközölt módosítások is hozzájárultak, hogy jobb lett Ogier tempója a Portugál Rally óta, ezt maga az érintett is elmondta, és minden bizonnyal az is sokat segített, hogy előző versennyel ellentétben most már úgy állhatott oda a rajthoz pilóta, hogy kellő tapasztalattal rendelkezett a Pirelli kemény abroncsaival is. A pénteki teljesítménye – csupán az eredményeket tekintve ugyan nem biztos, hogy feltűnik, a színfalak mögé pillantva azonban észre kell venni – szenzációs volt, ez volt az a része a viadalnak, ami számára a kulcsnak bizonyult – még akkor is, ha Tanak nem esett volna ki, és az észt vetélytársa mögött másodikként látja meg a célt Ogier.

A Szardínia Rally szervezői a hagyományos lebonyolítással szemben – amikor pénteken és szombaton három vagy négy szakaszt teljesít a mezőny délelőtt, melyeket délután megismételnek – egy másfajta útvolallap mellett döntöttek, elsősorban költségcsökkentési okokból. Ezek szerint a viadal első két napján délelőtt és délután is két különböző gyorsasági szerepelt az étlapon, melyeket szervizlehetőség nélkül azonnal megismételtek. Ogier ezt a formátumot fordította a javára.

Annak ellenére, hogy pénteken ő söprögetett, négy különpróbát követően úgy érkezett a nap közbeni szervizbe, hogy a harmadik helyet foglalta el, a versenyt vezető Tanaktól tizenkilenc, az ugyancsak hyundai-os Dani Sordótól pedig mindössze két másodperccel volt elmaradva. A Szardínia Rally a világbajnokság egyik legrosszabb versenye az elsőként rajtolók számára, Ogier teljesítménye azonban ellentmondott mindennek, a négy szakaszból hármon legjobb hármas időt autózott.

„Számomra jó ez, mert ha megszokott a rutin ugyanazokkal a szakaszokkal, ugyanazokkal a körökkel, mindennel, akkor az úttisztítást nagyon nehéz kompenzálni, főleg manapság, amikor mindenki nézi a videókat, olyan ez, mint a pályaversenyzés, nem tudod kompenzálni” – magyarázta a francia versenyző pénteken délben.

„Most új szakaszokra mész ki, ez egy élvezetes kör, amikor az első és második teljesítést ugyanazon körön belül, szerviz nélkül csináljuk meg, úgyhogy valamiféleképpen boldog vagyok, hogy így van, mert mindig lehet egy kis különbséget csinálni, amikor valaki jobban alkalmazkodik ehhez az új helyzethez.”

A rendhagyó formátum miatt a versenyzőknek kompromisszumos beállítást kellett választaniuk. Hagyományosan ugyanis az első körre lejjebb ültetett autóval mennek ki a párosok. A nap közbeni szervizben aztán növelnek a hasmagasságon, és további módosításokat is elvégeznek, hogy könnyebben boldoguljanak a nyomvályúsabb, kövesebb utakon.

A Szardínia Rally-n erre nem volt lehetőség, a párosoknak maguknak kellett változtatniuk az autójukon az első és a második áthaladás között, ami természetesen kevesebb opciót takart a szervizparkhoz képest.

Ogier rajt előtt azt nyilatkozta, lehet, hogy a söprögetés helyett jobban tenné, ha hazamenne a családjához. Nos, megérte maradni.

 

Andrew

 

2021. június 20.