Get Adobe Flash player

A Safari specifikációjú autók 2021-ben

 

Magasba emelt karosszéria, kiegészítő lámpák, levegőcső, vadrács – ezekről a kiegészítőkről messziről fel lehetett ismerni a Safari specifikációjú raliautókat. Tizenkilenc év távollét után, 2021-ben visszatér a rali világbajnokság Kenyába, a Safari Rally-n rajthoz álló gépek esetében ugyanakkor már nem ugyanazt jelenti a Safari specifikáció. Sőt, nehezen lehet majd megkülönböztetni őket az általános murvás felépítéstől.

Elfyn Evans a 2021-es Safari Rally shakedown-ján. A Yaris WRC hűtőrácsa elé

további hálót tettek, hogy a fű ne tudja eltömíteni a hűtőt

 

A sorozat illetékesei sokáig tárgyaltak arról, hogy milyen Safari specifikus változtatásokat eszközöljenek az autókon, végül azonban az a döntés született, hogy nem lesznek nagy módosítások. A múltban a versenygépekre – valamint a pályabejáró autókra is – kiegészítő lámpákat szereltek a külső tükrök elé.

Ez jobban láthatóvá tette az autókat a szembejövők számára, és egyértelműen jelezte az abban ülőknek, hogy versenyzők közelednek. A 2021-es viadal ugyanakkor a Safari Rally-k történetének első olyan kiírása lesz, mely lezárt utakon fog zajlani, így szembejövő forgalom sem lehet a pályákon.

A levegőcső lehetővé tette, hogy az autók mélyebb vizeken is átkeljenek, ilyenre azonban idén nem kell számítani, már csak azért sem, mert a 2021-es futamot nem Kenya tradicionális esős évszakában rendezik.

Hasonló okok miatt fognak hiányozni az autók hátuljára szerelt fellépők és kapaszkodók is, a versenyzők a várakozások szerint nem fognak olyan részeken autózni, ahol mély sár lenne. Ezeket a kiegészítőket ráadásul inkább a kétkerékhajtású gépekre szokták felszerelni.

A vadrács – vagy ahogyan a kengurukból adódóan az ausztrál kifejezést, a „roo-rácsot” használja a szakma az angolban – is eltűnt az autók elejéről, a gyorsasági szakaszok ugyanis jóval kontrolláltabb körülmények között fognak zajlani, a szervezők folyamatosan figyelik majd az állatok mozgását. Minderre abból adódóan is jobb lehetőségük van, mivel sokkal rövidebb lesz a versenytáv, mint lenni szokott itt, az ezer kilométer feletti gyorsasági összhossz helyett most az európai viadalokon is szokásos távot kell teljesíteni, a különpróbák 320 kilométert tesznek ki.

A Toyota GAZOO Racing ralicsapatának vezetője, Jari-Matti Latvala ugyanakkor szerette volna, ha az általánostól eltérően néznek ki az autók a világbajnokság ezen ikonikus versenyén. „Nem végeztük el a módosításokat az extra költség miatt” – kezdte Latvala, akinek éppen nem volt lehetősége versenyezni a Safari Rally-n, mivel első világbajnoki futamán 2002 novemberében állt rajthoz. „Ami azonban engem illet, meg kellett volna hagynunk a roo-rácsot, mivel meglesz az esély arra, hogy állatokkal találkozzunk a szakaszokon. Nem hinném, hogy túl sokba kerül ez.

Nem vagyok róla teljesen meggyőződve, hogy nem fogunk látni néhány állatot, melyek kijönnek az útra – tudjuk, hogy a rendezők helikopterrel az állatcsoportok felett fognak repülni, hogy eltereljék őket, az autók között azonban van valamennyi időkülönbség, az állatok pedig vissza tudnak menni az útra.

Ami a többit illeti, jó lett volna a lámpákkal és a levegőcsővel rendelkezni, hogy safarisabb autóknak nézzenek ki az autók, most már azonban nem nyitott utakon megyünk.”

A Toyota az ST185-ös Celicával aratta az utolsó győzelmeit a Safari Rally-n.

A modell mindhárom évében győzni tudott Kenyában, mikor a gyári csapatot szolgálta,

ezek közül az elsőt Carlos Sainz szerezte 1992-ben

 

Természetesen vannak olyan módosítások is, amiket megkaptak a Kenyába szállított Yaris WRC-k, ezek azonban a karosszériaelemek alatt rejlenek, illetve az autó alján találhatók. „Azt várjuk, hogy nagyobbak lesznek a becsapódások a szokásosnál” – magyarázta Latvala még a verseny előtt. „Dolgozni fogunk tehát az autó védelmén. Vastagabb védőlemezeink lesznek alul, több védelem a diffik, a karter és a felfüggesztés körül. Természetesen ez nagyobb tömeget jelent az autóra nézve, ugyanakkor meg kell hoznod ezt a kompromisszumot annak biztosítására, hogy elég védelemmel rendelkezz.”


Andrew

 

2021. június 23.