Get Adobe Flash player

Hogyan sikerült az elektromos Skoda bemutatkozása?

Dobogós pozícióban ért célba a Skoda Kreisel RE-X1, az elektromos raliautó gond nélkül teljesítette a Weiz Rallye-t.

Raimund Baumschlager és csapata, a Baumschlager Rallye & Racing július közepén vetette be először élesben az elektromos hajtású raliautóját, mely harmadik helyen végzett az osztrák ralibajnokság aktuális, száraz és nedves körülmények között megrendezett futamán. Az eredménynél azonban fontosabb, hogy nem voltak gondok az autóval. „A verseny, azt mondanám, tökéletes volt” – mesélte a tizennégyszeres osztrák bajnok Baumschlager a DirtFishnek. „Úgy akartuk teljesíteni a két napot, hogy nincsenek gondok az autóval vagy a töltéssel, és így is történt. Egyáltalán nem volt egyetlen probléma sem.”

A tizennégy szakaszos, összesen százhatvan versenykilométert magába foglaló viadal céljába Simon Wagner Skoda Fabia Rally2 evója mögött 2 perc 37 másodperces hátránnyal futott be a Kreisellel együtt fejlesztett halk gép. „Az osztrák szövetséggel együtt végeztük a teljesítményprogramozást, és teljes mértékben biztosak akartunk benne lenni, hogy nem vagyunk előnyben ezzel az elektromos autóval” – magyarázta a pilóta. „Így is lett. Biztosak akartunk benne lenni mindig, hogy épp a leggyorsabb Rally2-es autók mögött vagyunk.

Nézte és ellenőrizte a szövetség a teljesítményleadást folyamatosan, és elégedettek vagyunk, hogy hol állunk a teljesítménykiegyenlítésben. Amennyiben azt látjuk, hogy messze le vagyunk maradva három-négy versenyen keresztül, beszélünk velük ismét, és adnak talán tíz extra kilowattot vagy valamennyit.”

A BRR hosszú hónapokat töltött a Kreisellel az autó finomhangolásával, melynek során természetesen sokat is mentek vele. „Van egy töltőegységünk a kamionban, úgyhogy a szakaszok között megálltunk egy előre megbeszélt helyen, és töltöttük az autót 5-10 percen keresztül” – mondta el Baumschlager. „Egyszerű volt ez. Egy jó futam volt számunkra ahhoz, hogy először versenyezzünk, mivel igazán változatosak voltak a körülmények. Szombaton teljesen száraz volt, aztán a második nap reggelén sok eső esett, és állt a víz. Az autó fantasztikus volt mindkét körülmény során, de ha valamilyen, talán még jobb volt esőben.

Ezernégyszáz kiló vagyunk ezzel autóval, úgyhogy sokkal nehezebb, mint egy belsőégésű motoros autó, ez azonban azt jelentette, hogy nem igazán volt meg ugyanaz a vízenfutási érzés. Ugyanakkor… amikor felszáradóban volt, a féktávokon igazán érezted az extra súlyt, a gumik pedig kezdtek elmelegedni.

Tudjuk, hogy van még mit csinálni, tudjuk, hogy csökkentenünk kell a súlyt egy kicsit. Meg tudjuk ezt tenni az akkumulátorral és a villanymotorral, de fantasztikus kezdet volt ez minden, a projektben részt vevő számára. Az egyik legjobb dolog az érdeklődés volt az autónkra. Rengeteg ember jött és nézte meg, hogy mit is csinálunk – mi pedig be tudtuk mutatni, hogy tökéletesen biztonságos az autó. Nem fordult elő veszélyes szituáció. Véget tudtunk vetni néhány hülye történetnek, amit az elektromos raliautókról hallottunk.”

A Skoda Kreisel RE-X1 az osztrák nemzeti szabályok keretein belül futott, de Baumschlager reméli, hogy a német, szlovén és cseh szövetségekkel is tárgyalni tudnak, hogy a következő hónapokban ezekben az országokban is rajthoz állhasson az autó. „Bérbeadnánk ezeket az autókat” – mondta a csapattulajdonos. „Bonyolult eladni őket, de nagy az érdeklődés a bérlésre. Azt mondják az ügyfeleink, hogy könnyebb szponzorációt szerezni egy ilyen autóra.”

Az elektromos Skoda következő bevetésére az osztrák bajnokság soron következő futamán, a Hartbergerland Rallye-n kerül sor.

 

Andrew

 

2021. július 27.