Aggódnak a navigátorok a Rally1-es autók biztonsága miatt
Martin Jarveoja úgy véli, túl szűk a hely a Rally1-es versenygépben, az FIA azonban még nem véste kőbe a szabályokat.
Az észt navigátor, aki 2019-ben Ott Tanakkal megszerezte a rali világbajnoki címet, kételyeit fejezte ki a 2022-ben pályára lépő Rally1-es autók üléspozíciójával kapcsolatban, és úgy véli, az „nem biztonságos”.
A Rally1-es gépek lesznek az első olyan, FIA által homologizált raliautók, melyek hibrid hajtásrendszerrel fognak rendelkezni, a rájuk vonatkozó technikai szabályzat azonban számos biztonsági fejlesztést is tartalmaz a jelenlegi World Rally Car-okhoz képest. Ez magában foglalja a vadonatúj bukócsőrendszert, ami erősebb, és nagyobb védelmet nyújt a bent ülők számára, Jarveoja szerint ugyanakkor mindez kompromisszumokat ébresztett.
„Őszintén szólva navigátorként jelenleg egyáltalán nem tetszik az üléspozíció, mivel az FIA módosításokat tett” – nyilatkozott a navigátor a DirtFish-nek a Hyundai i20 Rally1-ben tapasztaltakról. „Küzdünk még, hogy jobb legyen az üléspozíció, mivel jelenleg… Nem vagyok egy magas srác, de a nálam magasabb srácok számára ez nagyon nehéz lesz. Nem tudom, nagyjából három környi tesztelés után nem éreztem a lábaimat, mert olyan szorosan voltam az autóban. Bizonyos tehát, hogy nem biztonságos.”
Stuart Loudon Matthew Wilson oldalán számos teszten ült a Ford Puma Rally1-ben, és számára is nehéz volt igazodni az ülés módosított elhelyezéséhez. „Teljesen más az üléspozíció” – mondta el Loudon. „Most már hat hónapja ülök az autóban, de az első napon, amikor benne ültem, azt gondoltam, ’ó Istenem, nem tudom ezt csinálni’ – annyira idegen volt ahhoz képest, amihez hozzászoktunk. Sokkal előrébb és sokkal magasabban ülsz. Beszéltem Scott Martinnal, és Scott sem volt annyira lelkes a kezdéssel. Ezt gondolod elsőre, de aztán valamiféleképpen hozzászoksz” – tette hozzá.
„A dolog, amiről beszéltünk, rendben van, távolabb vagy a padlólemeztől, és észreveszed főként a durva murván, hogy távolabb vagy a padlólemeztől, mivel nem kapsz annyi ütést a gerinceden keresztül, ami nyilvánvalóan egy jó dolog. Aztán viszont belegondolsz a legrosszabb forgatókönyvbe, egy nagy baleset elszenvedésekor sokkal közelebb vagy a tetőhöz.”
Loudon másik kétsége az autó komfortja. 188 centiméterével a magasabb navigátorok közé tartozik, és egyetért Jarveojával, hogy a Rally1-es autók nem a legkényelmesebbek arra, hogy sok időt töltsenek bennük.
„Amit csinálsz, amikor tesztfutásokat végzel, hogy kimész néhány futásra, aztán kiszállsz, és ki tudod nyújtani a lábaidat, míg egy raliverseny teljesítése során lehet egy száz kilométeres közúti etapod is, aztán két vagy három harminc kilométeres gyorsasági, aztán további közúti etapok, úgyhogy rengeteg időt vagy az autóban” – magyarázta. „A jelenlegi autókban legalább van valamiféle lehetőséged kinyújtani kicsit a lábaidat, az új autókban azonban egyáltalán nem tudod ezt megtenni.”
Az FIA ugyanakkor meghallgatja az ilyesfajta aggályokat, és ennek megfelelően finomhangolja a szabályokat.
A szövetség technikai igazgatója, Xavier Mestelan-Pinon azt nyilatkozta a DirtFish-nek, hogy nem került be semmilyen szigorú döntés sem a szabályokba az autókban ülök pozícióját és annak magasságát illetően. „A csapatokkal együtt dolgozunk ezen” – mondta a szakember. „Ez egy nagyon fontos téma a biztonság tekintetében. Nézzük, hogy hogyan igazítsuk a pilóta és a navigátor magasságát. Nincs ez még véglegesítve.
Amikor új szabályokat hozunk be, fontos, hogy ambiciózusak legyünk a biztonsági célok tekintetében, ugyanakkor együtt is kell dolgoznunk a csapatokkal. Most finomhangoljuk ezt az előírást. A fő cél az, hogy a legjobbunkat tegyük, hogy a pilóta és a navigátor messze legyen az autó tetejétől, az aljától és az oldalától.
Néha túl alacsonyan vannak, emlékezzünk Marcus Grönholm navigátorára, ez az, ami miatt rendeznünk kell ezt, hogy biztosítsuk a legénység kényelmét és biztonságát” – utalt Mestelan-Pinon arra, hogy a 2004-es Török Rally-n egy acélrúd áthatolt a világbajnok páros Peugeot 307 WRC-jének alján, valamint navigátorülésén, és sérülést okozott Timo Rautiainennek.
„Sosem lehetsz túlságosan biztonságban. Minden alkalommal, amikor tudunk fejleszteni a biztonságon, meg kell tennünk azt” – tette hozzá az FIA technikai igazgatója.
Andrew
2021. szeptember 25.