Get Adobe Flash player

Gryazin volt a leggyorsabb, de Ostberg a győztes

A 2021-es Rally Hungary összefoglalója

 

Mads Ostberg egy megforgás és egy defekt miatti időhátrányból kapaszkodott vissza az élmezőnybe a Rally Hungary-n, a rali Európa-bajnokság 2021-es szezonjának hetedik fordulóján, ami végül győzelmet ért, miután a versenyt szinte végig vezető Nikolay Gryazin büntetésben részesült. Andreas Mikkelsen, aki ezúttal nem tudott harcban lenni az élmezőnnyel, az Európa-bajnoki címnek örülhetett, Hadik András pedig a magyar korona megvédésének.

A futamra az előző évekhez képest két héttel korábban került sor, csapadék nem nehezítette az indulók dolgát, az ősz festői díszletet biztosított a Nyíregyháza központtal rendelkező, de javarészt a Zempléni-hegységben zajló viadalhoz.

Gryazin már péntek este jelezte, hogy a győzelemért érkezett hazánkba, megnyerte a rabócsiringi szuperspeciált. Az orosz pilóta szombaton délelőtt két újabb szakaszgyőzelmet aratott, amivel tizenöt másodperces előnyre tett szert, ez azonban el is úszott, miután Mádon hibázott egyet, a délutáni kör nyitányán, Újhután pedig Erik Cais egyszerűen gyorsabb volt nála. A következő gyorsaságin azonban utolérte a fiatal cseh versenyzőt a balszerencse, ezzel a Volkswagen Polo GTI R5-öst hajtó Gryazin visszavette a vezetést, a napot pedig csaknem fél perces előnnyel zárta.

Herczig Norbert szombaton a legelső, újhutai szakaszról defekttel érkezett ki, ami rögtön fél perc hátrányt jelentett. A Skodás versenyző ezt követően futott egy második időt, a mádi különpróbát pedig leggyorsabbként teljesítette, úgyhogy nem fogta fel nagy tragédiaként a reggel történteket. Herczig délután stabil teljesítményt nyújtott, a balszerencse is elkerülte már, és a kör középső, füzéri szakaszát követően a második pozícióban találta magát.

A dobogó legalsó fokára a magyar bajnokságban is érdekelt Ostberg kapaszkodott fel szombat estig. A norvég pilóta második idővel kezdte a napot, Füzéren azonban nagy tempónál megforgott, és elég sok időt vesztett, amíg ki tudott jönni az árokból. A Citroen C3 Rally2-t kormányzó versenyző a tizenegyedik helyről kezdte a felzárkózást, délután két részsikert is behúzott, és tizennégy másodpercre megközelítette Hercziget. Hadiknak a magyar bajnoki cím lebegett a szeme előtt, kiegyensúlyozottan autózott Fordjával, ami az Európa-bajnoki értékelésben a negyedik pozíciót hozta meg. Az Európa-bajnoki dobogóért küzdő Efren Llarena és Miko Marczyk – utóbbi egy féltengelytörés miatt veszített némi időt délelőtt – egymásra találtak, a két skodás közül a lengyel ellenében a spanyol állt jobban egészen az utolsó szakaszig. Ezen azonban elkövetett egy korai rajtot, a büntetéssel pedig riválisa mögé, a hatodik helyre került.

Az Európa-bajnoki cím várományosa, Mikkelsen délelőtt motorgondokkal küszködött. Emiatt majdnem ki is állt a norvég versenyző, de a csapattól kapott videó alapján be tudták azonosítani a problémát. A Skoda Fabia Rally2 evo pilótája délután defekttel teljesítette a mádi szakaszt, és a problémák miatt hetedikként zárta csak a napot. Mögötte az MRF gumiabroncsokon futó Simone Campedelli, valamint Velenczei Ádám állt ekkor a tabellán. A magyar pilóta a nap utolsó gyorsaságiját a hatodik pozícióból kezdte, Mádon azonban bal első defektet kapott, eltörött a felni is, az autó pedig olyannyira megsérült, hogy a szakaszt követően fel kellett adnia a versenyt a skodás versenyzőnek.

Cais egy gyújtógyertya hiba ellenére Gryazin sarkában loholt délelőtt, délután pedig át is vette a vezetést. A Ford Fiesta Rally2 pilótája Füzéren defektet kapott, megálltak, kicserélték a kereket bent a szakaszon, amivel két percet vesztettek. Cais kilencedikként várhatta a folytatást. Őt a magyar bajnoki címre aspiráló Csomós Miklós követte, aki ugyanúgy bemutatott egy kerékcserét a hosszú, füzéri különpróbán. Csomós egészen addig a harmadik pozíciót foglalta el. Turán Frigyesnek két abroncsa is kidurrant a nap folyamán, az elsőnél megálltak kicserélni a kereket, amivel reménytelenül le is maradtak.

Vasárnap reggel rögtön egy balesettel folytatódott a viadal, ami közvetetten a győzelem sorsát is befolyásolta. Az erdőbényei szakasz új részén, a céltól nem messze Herczigék elsokkaltak egy jobbos kanyart, nekivágódtak a partoldalnak, majd vissza az útra. A pilóta húzódásokat szenvedett, Ferencz Ramónnak pedig hat bordája is eltörött. Mindkettejüket kórházba szállították.

Gryazin az esetnél nem állt meg, holott nem mutattak neki OK táblát, így az esetet a leintést követően vizsgálták. Az ítélet este tíz óra után került kihirdetésre: az orosz pilóta tizenöt perces büntetésben részesült, ezzel elvesztette győzelmét, a huszonnegyedik pozícióba sorolódott vissza. Gryazin egyébként a nap folyamán egy, a kérdéses erdőbényei gyorsaságit megnyerte, délután viszont visszavett, és a biztonságos célbaérésre törekedett, és több mint fél perc előnnyel állhatott fel a céldobogóra.

Ostberg reggel eldobott tíz másodpercet egy defekt miatt, de aztán négy különpróbán is a leggyorsabbnak bizonyult, amivel felkapaszkodott a végül győzelmet érő második helyre. Marczyk három szakaszgyőzelmének is köszönhetően a leggyorsabbnak bizonyult ezen a napon, és ezzel az összetett értékelés második pozíciójában végzett Ostbergtől húsz másodperc lemaradással. Bár a nap elején jelentős volt az előnye, Hadik nem szállt csatába lengyel vetélytársával, aki meg is előzte, a magyar pilóta azonban Herczig kiesése és Gryazin büntetése után a harmadik helyezést tudhatta magáénak az Európa-bajnoki értékelésben.

Őket három skodás páros követett, Llarena, Campedelli, valamint Mikkelsen. A norvég pilóta teljesítménye ezen a napon is elmaradt attól, amit tavaly mutatott itt, az Európa-bajnoki címet azonban így is bebiztosította. A hetedik pozíciót Cais szerezte meg, utána pedig Yoann Bonato következett, aki egész nap nagy csatát vívott Csomóssal. A legjobb tízet Bodolai László zárta, de ő úgy futott az Európa-bajnoki mezőnyben, hogy nem nevezett oda pontszerzőként, így a tízedik helyezésért járó egységeket a Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött ülő Sami Pajari szerezte meg.

Az ERC 2-ben ifjabb Érdi Tibor váltóhiba miatt kiállt szombaton. Javier Pardo Siota ugyanezen a napon délelőtt két percet vesztett defekt miatt, de miután a csapattárs Joan Vinyes kicsúszott Suzuki Swift R4LLY S-ével délután, visszavette a vezetést, amit aztán ki sem engedett már a kezéből. Az ezüstös pozíciót Dmitry Feofanov szerezte meg szintén egy Suzukival, harmadikként pedig Vistor Cartier látta meg a célt Toyota Yaris Rally2-Kit-jével. Az Abarth kupát Dariusz Polonski nyerte Roberto Gobbin előtt.

Az ERC Junior kategóriának egy indulója volt csupán, Ken Torn azonban nem teljesítette a versenytávot a Ford Fiesta Rally3-mal.

Az ERC 3 Junior értékelésben a finn Pajari a szintén fordos Jon Armstronggal vívott nagy csatát, amit alig több mint húsz másodperccel nyert meg úgy, hogy a brit versenyző késés miatt begyűjtött egy tíz másodperces büntetést. Harmadikként Jean-Baptiste Franceschi állhatott fel a céldobogóra Renault Clio Rally4-esével. Az ERC 3 dobogós helyezései ugyanígy alakultak.

Clio Trophy by Toksport WRT értékelésben, azaz a Renault Clio RSR Rally5-ösök versengésében Paulo Soria bizonyult a legjobbnak Ghjuvanni Rossi és Andrea Mabellini előtt, a bajnoki címet azonban utóbbi ünnepelhette.

Ostberg az ORB értékelést tekintve mindössze két szakaszt nem tudott megnyerni, az egyiket az árokjárás, a másikat a defekt miatt. A norvég pilóta az Európa-bajnoki futam mellett a magyar mezőnyben is a legjobbnak bizonyult. Hadik a második helyezésével újabb abszolút bajnoki címének is örülhetett. A Steelvent Nyíregyháza Rally dobogónak alsó fokára a Skoda Fabia Rally2 evót hajtó Klausz Kristóf állhatott fel.

 

Eredmények


3. Rally Hungary

A 8 futamos Európa-bajnokság 7. versenye – Nyíregyháza – 2021. október 22-24.


1. Mads Ostberg/Torstein Eriksen NOR/NOR Citroen C3 Rally2 1ó 38p 43,4mp
2. Mikolaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk POL/POL Skoda Fabia Rally2 evo +21,8mp
3. Hadik András/Kertész Krisztián HUN/HUN Ford Fiesta Rally2 +26,1mp
4. Efren Llarena/Sara Fernandez ESP/ESP Citroen C3 Rally2 +1p 14,1mp
5. Simone Campedelli/Tania Canton ITA/ITA Skoda Fabia Rally2 evo +1p 21,8mp
6. Andreas Mikkelsen/Elliot Edmondson NOR/GBR Skoda Fabia Rally2 evo +1p 30,4mp
7. Erik Cais/Jindriska Zakova CZE/CZE Ford Fiesta Rally2 +1p 49,6mp
8. Yoann Bonato/Benjamin Boulloud FRA/FRA Citroen C3 Rally2 +2p 6,8mp
9. Csomós Miklós/Nagy Attila HUN/HUN Skoda Fabia R5 +2p 14,8mp
10. Sami Pajari/Marko Salminen FIN/FIN Ford Fiesta Rally4 +6p 52,2mp

 

Szakaszgyőzelmek: Ostberg: 6, Gryazin: 4, Marczyk: 3, Herczig: 1, Cais: 1

 

Andrew

 

2021. október 24.