Get Adobe Flash player

A Monte-mester újra alkotott: Ogier nyerte a Monte-Carlo Rallye-t

A 2023-as Monte-Carlo Rallye összefoglalója

 

Ami nem jött össze tavaly, az sikerült idén: Sebastien Ogier az új korszakos autóval is győzni tudott kedvenc versenyén, amivel ismét ő a rekorder Monte-Carlóban.

A 2022-es bemutatkozást követően immár második szezonjukat kezdték a Rally1-es autók a rali világbajnokság csúcstechnikájaként. A szigorú homologizációs eljárásokat is figyelembe véve mindhárom csapat próbált finomítani a technikán, a Toyota például eltüntette a hibridrendszer hűtését szolgáló hatalmas oldalsó légbeömlőket a GR Yaris Rally-ről, a Hyundai pedig kicsit karakteresebbre szabta az i20 N Rally1 orrát.

A világbajnoki címvédő japánok versenyzői felállása nem sokat változott, állandó pilótáik, az egyéni koronát birtokló Kalle Rovanpera és Elfyn Evans mellett Sebastien Ogier néhány versenyen áll rajthoz. Takamoto Katsuta minden viadalon részt vesz, és ahol Ogier nem indul, a japán lesz a csapat harmadik pontszerzője. Esapekka Lappi távozott, a Hyundai-hoz igazolt teljes munkaidős pilótának. Thierry Neuville helye biztos a dél.koreaiaknál, a harmadik autón pedig Dani Sordo és az alakulathoz visszatérő Craig Breen osztoznak. Az M-Sport/Ford alakulat le tudta igazolni a 2019-es világbajnok Ott Tanakot, aki mellett Pierre-Louis Loubet kap lehetőséget a Puma Rally1-gyel. Ebből is látszik, Malcolm Wilson csapata az egyéni világbajnoki címet helyezi előtérbe.

A szezon első versenyére, a Monte-Carlo Rallye-ra természetesen nevezett a verseny sokszoros győztese, Ogier, a Hyundai-nál pedig Sordo kapott lehetőséget.

A viadal szokás szerint csütörtökön este, sötétben, két gyorsasági szakasszal vette kezdetét. Az már ugyanakkor nem annyira megszokott, hogy ennyire szárazak legyenek a Francia-Alpokban az utak, így kiemelt fontosságot kapott a gumikezelés, többen el is melegítették az abroncsaikat az első, híres-hírhedt Turini-hágói megmérettetésen. A Monte-Carlo Rallye mesterének, Ogier-nek ez nem okozott gondot, megnyerte mindkét gyorsaságit, és hat másodperces előnnyel várhatta a pénteki folytatást. A nyolcszoros világbajnok elismerte, jó volt végre, hogy nem ő rajtolt elsőként, és bár csupán egyetlen trükkös kanyarral találkozott, láthatta a többiek nyomát. Másodikként a csapattárs Evans zárta a nyitányt, majd Tanak következett. Az észt pilóta M-Sporthoz történt visszatérése nem indult zökkenőmentesen, már az első gyorsasági előtti etapon elektromos gond jelentkezett a Puma Rally1-ben, ami miatt nehezen lehetett sebességet váltani, az ötödik fokozatot pedig nem is tudta használni Tanak.


Neuville egy harmadik idővel kezdett, a második gyorsaságin azonban kicsúszott egy fekete jeges kanyarban, lefulladt a Hyundai, amivel jópár másodpercet otthagyott. Tanakot és Neuville-t mindössze egytized másodperc választotta el egymástól a csütörtöki nap végén, de tizenötre voltak már az éllovastól. Nem egész két szekundummal követte őket a világbajnoki címvédő Rovanpera, akinek változtatnia kellett a vezetési stílusán, hogy megelőzze azt, hogy a lágy Pirelli elmelegedjenek a Toyota első tengelyén. A hatodik pozíciót Sordo foglalta el ekkor, majd Loubet és Lappi következett, mindketten óvatosan kezdtek új állásukban. Katsuta egy remek negyedik idővel nyitott, a második, La Cabanette és Col de Castillon között rendezett, hajtűkanyarok sokaságával tűzdelt szakaszon azonban a kézifék meghibásodása miatt csaknem egy percet vesztett, ennek következtében visszacsúszott a kilencedik pozícióba. Az első tízet Nikolay Gryazin zárta Skoda Fabia RS Rally2-esével.

Ogier pénteken délelőtt a többiekkel szemben csupán egy pótkereket cipelve magával tovább folytatta menetelését, délelőtt a hibridrendszer hibája ellenére minden szakaszt megnyert, majd délután – immár kevesebb kockázatot vállalva a defektveszély okán is – egy további részsikerrel fél percet meghaladó előnyre tett szert. Rovanpera reggel megelőzte Neuville-t, majd visszaesett belga riválisa mögé, aztán pedig az ötödik szakasz első féktávján nekicsúszott a szalagkorlátnak, szerencséjére azonban nem károsodott komolyabban a Toyotája. A fiatal finn délután ismét megelőzte Neuville-t, és a második helyről várhatta a folytatást egy részsikerének is köszönhetően. A hyundai-os pilóta két másodperc hátránnyal követte őt, tehát szoros volt közöttük az állás folyamatosan. Neuville ugyanakkor elégedetlen volt az i20 N Rally1-gyel, bizonyos pályaszakaszokon nem érezte magát komfortosan. Negyedikként Tanak zárta a napot, aki bár kényelmesen ült új paripáján, nem igazán érezte azt elég „racey”-nek, azaz versenyképesnek.

Evans a dobogós helyezésekért zajló csatából egy jobb hátsó defekt miatt hirtelen kiszállt, a wales-i versenyző azonban gyorsan túltette magát ezen, és megtörte Ogier szakaszgyőzelmi sorozatát, a napot pedig ötödikként zárta. Mögötte Sordo érkezett. A Hyundai versenyzője frusztrált volt, úgy érezte, a kockázatvállalása nem mutatkozik meg a szakaszidőkön. Katsuta négyszer is negyedikként zárta a gyorsaságikat, és felkapaszkodott a hetedik helyre, megelőzve Lappit is, aki hasonló érzésekkel zárta a napot, mint csapattársa, Sordo. Loubet délelőtt kicsúszott, majd kormányszervó hibával abszolválta a napot, melynek során nem állt rendelkezésre szervizlehetőség. Ezzel rengeteg időt vesztett. Gryazin ennek köszönhetően előrelépett a kilencedik helyre, a tizedikre pedig a Citroen C3 Rall2-t hajtó Yohan Rossel kapaszkodott fel.

Szombaton immár az óvatosságot helyezte előtérbe Ogier, nem akarta, hogy megismétlődjön az előző évi baki, amikor egy defekten elúszott a győzelem. A francia versenyző mindössze egy szakaszt nyert ezen a napon, és jelentősen leadott előnyéből, tizenhat szekundum maradt a nap végére, de megnyugtatott mindenkit, kontrollálja az eseményeket. A márkatárs Rovanpera délelőtt két szakaszgyőzelmet gyűjtött be, amivel kicsit elhúzott Neuville-től. A Hyundai pilótája délután két részsikerrel ugyan visszavágott – megtörve a Toyota eddigi szakaszgyőzelmi sorozatát –, de nem sok időt tudott hozni a toyotáson, aki ráadásul a sötétben rendezett utolsó erőpróbán jelentős csapást mért rá, és elhúzott tőle tizenhat másodperccel. Evans minden szakaszt a legjobb háromban zárt, és feljött a negyedik pozícióba. Ehhez azonban az is kellett, hogy Tanak autójában a kormányszervó rakoncátlankodni kezdjen délelőtt. Nem teljesen ment el a Puma Rally1 rásegítője, az észt pilóta azonban nem tudott száz százalékon autózni, ráadásul ezen a napon is csak este akadt szervizlehetőség. Katsuta a nap folyamán megelőzte Sordót, akit továbbra is értetlenül állt a tempóhiánnyal szemben. A spanyol pilóta, akinek a hibridrendszerével is gondjai adódtak, elismerte, az igazi probléma a kormánykerék és az ülés között van azzal, hogy nem találja a tempót a kanyarokban. Az előző este kigondolt beállításmódosításokkal jobban érezte magát Lappi az autójában, bár egy kicsit túl is lőttek a célon a változtatásokkal, viszont délután egy hátsó defekttel vesztett némi időt. Az abszolút értékelés pontszerző pozícióit továbbra is Gryazin és Rossel foglalták el. Loubet az első gyorsasági végén hibázott, nekicsúszott a korlátnak, kiszakadt a Puma Rally1 jobb hátsó futóműve, a francia versenyző számára ezzel véget is ért a nap.

Ogier vasárnap rögtön megmutatta, valóban tartalékolt az előző napon, és nyert egy szakaszt, amire ugyan Rovanpera válaszolni tudott, a második kör kezdetén azonban ellépett a tapasztaltabb toyotás a társától. A Power Stage-en mindössze ötödik időt futott Ogier, a lényeg azonban az volt számára, hogy bezsebelje újabb, immár kilencedik monte-carlói diadalát, amivel ismét egyedüli éllovas a hercegségi futamgyőzelmek tekintetében. Nem mellesleg új navigátorát, Vincent Landais-t első világbajnoki sikeréhez segítette második közös bevetésükön.

Rovanpera nem volt szomorú a második helyezéssel, már csak azért sem, mert a Power Stage-en a maximális pontszámot könyvelhette el. Neuville érkezett a dobogó alsó fokára Hyundai-ával, akit Evans követett. A wales-i versenyző bosszankodhatott a pénteki defekt miatt, hiszen az azzal bent hagyott negyven másodperc nélkül egy hellyel előrébb végezhetett volna. Tanak az ötödik pozícióban látta meg a célt. A négy évvel ezelőtti világbajnok a befejező szakaszon próbált meg először igazán gyorsan menni a Puma Rally1-gyel, és bár eléggé alukormányozottnak bizonyult az autó, mindössze fél másodperccel maradt el a legjobb időtől. Az észt pilóta pozitív nyitányként értékelte a versenyt, majd hozzátette, már csak azért is igaz ez, mert most szereztek legalább pontokat az előző három Montéval ellentétben.

A hatodik helyet megszerző Katsuta örülhetett, hogy egyáltalán meglátta a célt, miután a befejező különpróbán kiszakadt Yaris Rally1-ének hátsó futóműve. Sordónak ezzel együtt sem sikerült a japán versenyző elé kerülnie, igaz, a spanyol pilóta autójában ezen a napon sem működött a hibrid rásegítés. A nyolcadik pozícióban is egy Hyundai következett Lappival, majd Rossel és Gryazin zárták a pontszerzők sorát.

A WRC2-ben Nikolay Gryazint intették le elsőként vasárnap délután. Az orosz származású, de a háború miatt kénytelenül felségjelzés nélkül rajthoz álló pilóta végig vezette a futamot, de nem volt egyszerű dolga a négy nap alatt, ráadásul mint kiderült, a célceremóniával nem is zárult le a verseny. A Toksport WRT 2 versenyzője az első napon tizenhat másodperces vezetésre tett szert, amit pénteken gyakorlatilag megduplázott. Szombaton délután negyvenhét szekundum volt már a fór, az utolsó különpróbán azonban defektet kapott a Skoda Fabia RS Rally2, ezzel pedig mindössze tizenöt másodpercre csökkent Gryazin előnye. A befejező napon a hosszú ideje az értékelés második helyét elfoglaló Yohan Rossel támadást indított, és tíz szekundumon belülre jött. Gryazin nyert egy szakaszt, de mindössze néhány tizeddel, így a Power Stage ígért még izgalmakat. Ezen Gryazin teljesen elkopott első gumikkal futott, nagyon alulkormányozottan viselkedett a Fabia, emiatt Rossel majd’ hat másodperccel jobb időt futott. Végeredményként maradt még ugyan öt szekundum Gryazin előnyéből, a célban meg is ünnepelték a győzelmét, ezt követően azonban Rossel és a számára a versenygépet biztosító PH Sport óvást nyújtott be, miszerint Gryazin az előző este – defekttel autózva – négy kerékkel levágott egy kanyart, amivel jogosulatlan előnyt szerzett. A felügyelő testület videós bizonyítékok alapján bűnösnek ítélte Gryazint, és öt másodperc büntetéssel sújtotta. Ezt az összecsapást végül tehát Rossel nyerte Citroen C3 Rally2-esével, ezzel együtt a WRC2-es győzelmet is megszerezve. Itt a második helyezést Gryazin szerezte meg, a harmadikat pedig Pepe Lopez egy Hyundai i20 N Rally2-vel.

A WRC2 Challenger-ben – ebbe a kategóriába azok nevezhetnek, akik nem nyertek még világbajnoki címet a ralisportban, illetve nem voltak gyári csapat által nevezve – Gryazint hirdették ki győztesnek, a második Lopez lett, a harmadik pedig Erik Cais, aki szintén egy legújabb fejlesztésű Skodával versenyzett. A WRC Masters Cup-ban – itt ötven év feletti pilóták vehetnek részt Rally2-es, Rally3-as, Rally4-es, Rally5-ös vagy RGT autóval – a Monte-Carlo Rallye 1994-es győztese, Francois Delecour győzelemre vitte a Toksport által nevezett, de az Eurosol Racing által biztosított Fabia RS Rally2-t. Másodikként az ugyancsak RS Fabiával futó Mauro Mielét intették le, a harmadik helyezést pedig Johannes Keferböck érte el egy evo Fabiával. A László Zoltán/Zsíros Gábor kettős negyedik helyen végzett a Topp-Cars által biztosított Fabia evóval.

Eredmények


91. Monte-Carlo Rallye

A 13 futamos világbajnokság 1. versenye – Monte-Carlo – 2023. január 19-22.


1. Sebastien Ogier/Vincent Landais FRA/FRA Toyota WRT, GR Yaris Rally1 3ó 12p 2mp

2. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +18,8mp

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe BEL/BEL Hyundai WRT, i20 N Rally1 +44,6mp

4. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +1p 12,4mp

5. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST M-Sport Ford WRT, Puma Rally1 +2p 34,9mp

6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston JPN/IRL Toyota GR Yaris Rally1 +3p 32,6mp

7. Dani Sordo/Candido Carrera ESP/ESP Hyundai WRT, i20 N Rally1 +3p 47,5mp

8. Esapekka Lappi/Janne Ferm FIN/FIN Hyundai WRT, i20 N Rally1 +3p 51,3mp

9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand FRA/FRA Citroen C3 Rally2 +10p 7,9mp

10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov RUS/RUS Skoda Fabia RS Rally2 +10p 8,4mp


Power Stage sorrend: 1. Rovanpera, 2. Tanak, 3. Evans, 4. Neuville, 5. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Ogier: 9, Rovanpera: 6, Neuville: 2, Evans: 1


A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Ogier: 26, 2. Rovanpera: 23, 3. Neuville: 17, 4. Evans: 15, 5. Tanak: 14, 6. Katsuta: 8, 7: Sordo: 6, 8: Lappi: 4, 9. Rossel: 2, 10. Gryazin: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 51, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 27, 3. M-Sport Ford World Rally Team: 16


Andrew

 

2023. január 22.