Get Adobe Flash player

Tanak kiegyensúlyozott teljesítménye győzelmet ért

A 2023-as Svéd Rally összefoglalója


Bár még mindig nem érzi magát teljesen otthon a Ford Puma Rally1-ben Ott Tanak, amit jól mutat, hogy csak egy szakaszgyőzelmet aratott a Svéd Rally-n, meg tudta előzni a taktikázó hyundai-osokat, valamint az ilyen körülmények között rendszerint jól teljesítő Toyotákat.

A rali világbajnokság második fordulójára szokás szerint Svédországban került sor, a havas versenynek a tavalyihoz hasonlóan Umea adott otthont, a helyszín tehát bevált 2022-ben.

A Toyota, mely a sorozatba történt 2017-es visszatérése óta mindig megnyerte a téli skandináv derbit, Kalle Rovapera és Elfyn Evans mellett Takamoto Katsutát nevezte, a japán versenyző Sebastien Ogier távollétében tehát most először kapott lehetőséget a „nagy” csapatnál. A Hyundai Thierry Neuville és Esapekka Lappi mellé az alakulathoz idén visszatérő és ír létére ellenére az ilyen körülményekkel jó barátságban lévő Craig Breennek adott lehetőséget. Az M-Sport Ford Puma Rally1-eseit Tanak és Pierre Louis Loubet vihették táncba.

A csütörtök esti szuperspeciálon egy második idővel nyitó Breen a pénteken reggelt szakaszgyőzelemmel kezdte, amivel máris jelezte, az előző évi szereplése kisiklás volt. Az ír versenyző a második helyet foglalta el az összetettben délelőtt, majd délután futott két legjobb időt, amivel átvette a vezetést. Előnye tíz másodperc volt, ami az esti sötétben háromra olvadt. A második helyen Tanak volt található ekkor. Az M-Sport pilótájának tempója előrelépést mutatott a szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-hoz képest, ő nem volt azonban teljes egészében elégedett még mindig, úgy érezte, hogy a szakaszeredmények nem tükrözik azt, mennyire a határon megy Ford Puma Rally1-esével.

A képzeletbeli dobogó harmadik fokát is egy Hyundai foglalta el Lappival a volánja mögött. A csapattal a második versenyét teljesítő finn egy megforgással vesztett délután némi időt, összességében azonban stabil teljesítményt nyújtott, és alig több mint tíz másodperccel volt lemaradva az éllovastól a nap végén. A legjobb toyotás, Evans csupán a negyedik helyen állt ekkor, csaknem fél percre Breen mögött. A wales-i versenyzőnek kezdetben nem volt meg a magabiztossága ezeken a gyors szakaszokon, majd szerencsésen úszott meg egy esetet, amikor súrolta a hófalat.


Rovanpera megnyerte a nyitó szuperspeciált, pénteken azonban visszaesett, mivel neki kellett letakarítani a laza havat az utakról. Őt az influenzával küszködő Neuville követte. A belga versenyző Hyundai-a alulkormányozottnak bizonyult, az autójának menet közben keletkezett sérülései pedig azt mutatták, hogy egyszer-egyszer közeli kontaktusban került a hófalakkal. Loubet kevés havas tapasztalattal rendelkezik, de egyre magabiztosabbá vált a nap folyamán, és ő foglalta el pénteken este a hetedik pozíciót.

A lejobb tízet az eggyel alacsonyabb kategóriába tartozó Skodákkal Oliver Solberg, Sami Pajari és Jari Huttunen zárták, amiben az is közrejátszott, hogy Katsuta egy szakaszgyőzelmet követően felborította Yaris Rally1-esét, és mivel megsérült az esetnél a hűtő, kiállni kényszerült.

Szombaton izgalmas csata bontakozott ki Breen és Tanak között. A Hyundai pilótája a tetemesnek egyáltalán nem mondható három másodperces előnyét két szakasz alatt megduplázta, de a délelőtti kör végére visszajutottak a kiindulási pontra, mivel a befejező szakaszon nem volt Breenek tapasztalata tavalyról. A második kör egyre nyomvályúsabbá váló szakaszain, illetve a sötét beálltával Tanak gyorsabbnak bizonyult, átvette a vezetést, a befejező napot kilenc szekundumos előnnyel várhatta. A krónikához hozzátartozik, hogy mindkettejüknél előfordult egy futófelület leválás az egyik gumiabroncson, Breen pedig a hibrid rendszerre is panaszkodott az utolsó különpróbát követően, melyen hat másodperccel volt lassabb legfőbb riválisánál.

Neuville napja sokkal jobban alakult, mint pénteken, a belga bizonyult a leggyorsabbnak szombaton, és feljött a harmadik pozícióba. Rovanpera egy megforgás ellenére a nap végéig Neuville előtt állt, az utolsó szakaszon a viseletes abroncsai miatt át kellett engednie a helyet hyundai-os riválisának. A különbség négy másodperc volt köztük ekkor, tehát csata ígérkezett vasárnapra a dobogó alsó fokáért. Evans nem találta a magabiztosságát, az előbb említett pár jócskán elé került szombaton, ami egy megforgásnak is volt köszönhető a wales-i részéről. A hatodik pozíciót Loubet foglalta el szombaton este.

A pontszerző zónában Solberg, Ole Christian Veiby, Pajari és Nikolay Gryazin volt található ekkor még. Lappinak két sorstáráshoz hasonlóan egy egyenesben vált le a futófelület az egyik Pirellijéről. A finn versenyző azt hitte, valami van a keréken, mert egyszer csak megszűnt a vibráció, a következő kanyarban azonban nem volt már tapadás, és beesett a hófalba, ahonnan a nézők segítségével tudott távozni hét perc után. Lappi a tizenkettedik helyre esett vissza, onnan pedig egyet tudott előrelépni estig.


Tanak a befejező nap első szakaszán megtoldotta előnyét, a következőn azonban Breen bizonyult a jobbnak, így úgy nézett ki, a Power Stage-nek nyolc szekundumos előnnyel vágnak neki. Ez mégsem így történt, a Hyundai vezetősége ugyanis megkérte Breent, késsen egy percet a gyűjtőből, ezzel helyzetbe hozva Neuville-t. Tanak ennek megfelelően nyugodtabban állhatott oda a különpontokért zajló erőpróba rajtjához, amin harmadik időt futott. A lényeg azonban nem igazán ez volt számára és az M-Sport számára, hanem hogy diadalt arattak mindössze második „újkori” közös versenyükön. Tanak összesen egy szakaszt nyert Svédországban, de kiegyensúlyozott teljesítménye győzelmet ért, amivel a világbajnoki pontversenyben is átvette a vezetést.

A Hyundai a csapatutasítással egyértelműen jelezte, Neuville egyéni világbajnoki címe mindennél fontosabb számukra idén. A belga versenyző vasárnap az utolsó két különpróbára friss gumikat tudott felszerelni, a csapattárs késésével elé került fél másodperccel, a matekba azonban hiba csúszott a Power Stage-en, melyen Neuville nem tudott hibamentesen végigszáguldani, így Breen visszaelőzte, tehát mégis az ő nyakában landolt az ezüstös babérkoszorú. Neuville ennek megfelelően meglehetősen csalódottan állt fel a céldobogóra.

A Toyota csapata sem lehetett boldog, hiszen a negyedik és ötödik pozícióban végeztek autóik. Rovanpera számára vasárnap reggel egy szakaszgyőzelmet követően felcsillant a remény a dobogós helyezés megszerzésére, ez azonban hiú ábrándnak bizonyult, mikor Neuville kereket cserélt. Evans csapattársához képest egy perccel lemaradva végzett az ötödik pozícióban. A japán márka mindazonáltal megőrizte vezető helyét a gyártók között. Loubet Fordját a villanymotor hajtotta csupán a Power Stage céljában, a fiatal francia azonban teljesíteni tudta a kiírt versenytávot, Lappi pedig fel tudott kapaszkodni a hetedik helyig. Solberg, Veiby és Pajari szereztek még abszolút pontokat Svédországban.

A WRC2-t Solberg magabiztos teljesítményt nyújtva nyerte. A svéd ifjú pénteken délelőtt állt a kategória élére, és onnantól kezdve nem engedte ki a vezetést a kezei közül, győzelemhez segítve a Skoda új típusát, a Fabia RS Rally2-t. A kategória második helyére Veiby érkezett az öregecske Volkswagen Polo GTI R5-tel, míg a harmadik helyezést Pajari szerezte meg egy másik RS Fabiával. A finn versenyző egyben a WRC2 Challenger győzelmének is örülhetett, ahol a Hyundai i20 N Rally2 kormánya mögött ülő Georg Linnamae végzett a második helyen, a harmadikon pedig Marco Bulacia egy ugyancsak friss Skodával. A WRC Masters Cup értékelését is egy Fabia RS Rally2 nyerte Michal Solowow-val, itt Miguel Zaldivar lett a második egy Hyundai-jal, Alexander Villanueva pedig a harmadik egy Skoda Fabia Rally2 evóval.

A Ford Fiesta Rally3-asokkal futó junior világbajnokság a Svéd Rally-n kezdte meg szezonját. A győzelmet William Creighton mindössze hattized másodperc előnnyel szerezte meg Laurent Pellier előtt. Creighton másfél nap után negyven másodperccel vezetett, amikor az egyik gyorsasági elején felcsapódott autójának motorházteteje. Az ír pilóta hátránya a befejező napra fordulva húsz másodperc volt, ezt vasárnap két szakasz alatt ledogozva visszavette a vezetést. Az utolsó különpróbán francia riválisa tett egy próbát, meg is nyerte a gyorsaságit, de Creighton örülhetett végül a célban. Harmadikként Diego Dominguez Jr. végzett. Roope Korhonen gyorsabbnak bizonyult a junior mezőnynél, így a WRC3-as babérokat ő aratta le, ebben az értékelésben Creighton és Pellier állhatott fel még a dobogóra.


Eredmények

 

70. Svéd Rally

A 13 futamos világbajnokság 2. versenye – Umea – 2022. február 9-12.


1. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST M-Sport Ford WRT, Puma Rally1 2ó 25p 54,5mp

2. Craig Breen/James Fulton IRL/IRL Hyundai WRT, i20 N Rally1 +18,7mp

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe BEL/BEL Hyundai WRT, i20 N Rally1 +20mp

4. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +25,1mp

5. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +1p 24mp

6. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul FRA/BEL M-Sport Ford WRT, Puma Rally1 5ó 59p

7. Esapekka Lappi/Janne Ferm FIN/FIN Hyundai WRT, i20 N Rally1 +7p 42,4mp

8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson SWE/GBR Skoda Fabia RS Rally2 +7p 48,1mp

9. Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen NOR/NOR Volkswagen Polo GTI R5 +8p 30,4mp

10. Sami Pajari/Enni Malkonen FIN/FIN Skoda Fabia RS Rally2 +9p 3,2mp

 

Power Stage sorrend: 1. Lappi, 2. Evans, 3. Tanak, 4. Rovanpera, 5. Breen

Szakaszgyőzelmek: Rovanpera: 6, Neuville: 5, Breen: 4, Katsuta: 1, Tanak: 1, Lappi: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 41, 2. Rovanpera: 38, 3. Neuville: 32, 4. Evans: 29, 5. Ogier: 26, 6. Breen: 19, 7: Lappi: 15, 8. Katsuta: 8, 9: Loubet: 8, 10: Sordo: 6, 11: Solberg: 4, 12. Rossel: 2, 13. Veiby: 2, 14. Gryazin: 1, 15. Pajari: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 80, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 66, 3. M-Sport Ford World Rally Team: 51


Andrew

 

2023. február 12.