Get Adobe Flash player

Hetedszerre is Ogier diadal Mexikóban

A 2023-as Mexikó Rally összefoglalója


Sebastien Ogier kontrollált versenyzéssel szokása szerint győzelmet aratott a Mexikó Rally-n, ezzel pedig részmunkaidősként is vezeti a világbajnoki tabellát.

Négy év után tért vissza a rali világbajnokság Mexikóba, a koronavírus járvány éppen akkor öltött világméretet, amikor a sorozat 2019 márciusában az Észak-Amerika déli részén elhelyezkedő országban tartózkodott.

A Rally1-es autók számára tehát ismeretlen terep volt a forró és poros mexikói, ami a világbajnokság legnagyobb tengerszint feletti magasságú viadala is egyben. Éppen ezért nehéz felkészülni is rá, hiszen Európán kívül nincs lehetőségük tesztelni az alakulatoknak.

A Toyota GAZOO Racing-nél Kalle Rovanpera és Elfyn Evans mellett Ogier lett a harmadik pontszerző, a francia pilóta szerepvállalásával Takamoto Katsuta vállát nem kellett, hogy nyomja a csapatérdek. A Hyundai Motorsport Thierry Neuville és Esapekka Lappi mellett ezúttal Dani Sordót nevezte a viadalra. Az M-Sport Ford alakulat szokás szerint két pontszerző versenyzőt jelölt csak a futamra, a Puma Rally1-gyel murván nem sok kilométert a háta mögött tudó Ott Tanakot, valamint Pierre-Louis Loubet-t.

Tanak csütörtök este a Svéd Rally sikerének szárnyán kezdte a versenyt, megnyerte mindkét közönségcsalogatót Guanajuato utcáin. A folytatás azonban balszerencsésen alakult 2019 világbajnoka számára, pénteken reggel az első hagyományos szakaszon gondja akadt Fordjának turbófeltöltőjével, ami miatt csaknem nyolc percet vesztett, majd a nap közbeni szervízig további ötöt. Az észt a megjavított géppel sem találta a tempót, a legjobb délutáni szakaszeredménye egy hetedik idő volt, ebben viszont nyilvánvalóan közrejátszott, hogy elsőként futott. M-Sportos csapattársának, Loubet-nek még ekkora szerencséje sem volt, a fiatal francia pénteken reggel kiütötte autója jobb első futóművét, és ezzel véget ért számára ez a nap.

Lappi ezzel szemben – saját elmondása szerint – talán pályafutása egyik legjobb napját teljesítette, sorra nyerte a szakaszokat, kimaradt minden drámából, és a vezető helyen zárt este. A finn éppen tavalyi toyotás váltótársával, Ogier-vel vívott nagy csatát, aki öt másodperc lemaradásban követte őt.

A dobogó harmadik fokán Evans állt ekkor, majd Neuville következett a sorban. A Hyundai versenyzője több műszaki hibával is meg kellett, hogy birkózzon, délelőtt a hibridrendszer mondott csődöt, délután pedig jobb hátsó lengéscsillapítójával és az egyik féltengelyével akadtak gondok, valamint megjegyezte többekkel együtt, hogy valaki a pályabejárás után egy huppanót csinált az egyik szakaszon, ami miatt csaknem leesett autójával az útról. Ennek ellenére mindössze tíz szekundum távolságra volt a dobogótól. A világbajnoki pontverseny második helyén álló Rovanpera Tanakhoz hasonlóan megszenvedte a pályatakarítói szerepkört, és egy percet vesztett a nap folyamán Lappihoz képest. Sordo Neuville és Rovanpera előtt állt egészen egy defektig, azzal azonban eldobott egy percet, és a hatodik pozícióban várhatta a folytatást.

Katsuta nem teljesítette a napot, kicsúszott, leesett egy meredélyen, ahonnan nem volt reménye visszajönni. Ennek megfelelően a tavaly még csúcskategóriás gépet hajtó, idénre azonba a Rally2-esbe visszaülő pilóták következtek a sorban: a hetedik helyen Gus Greensmith állt ekkor, akit Adrien Fourmaux követett. A legjobb tízet Emil Lindholm és Kajetan Kajetanowicz zárták.

A szombat hasonlóképpen indult, mint az előző nap: a versenyt vezető pilóta bajba került. Lappi a legelső szakasz egy kanyarkombinációjában megforgott nagy sebességnél, és ahogyan hátrafelé csúszott, eltalált egy villanypóznát. A szakaszt meg kellett állítani, sőt, délután sem tudott itt elrajtolni a mezőny, a finn pilóta hétvégéjének pedig mindezzel vége lett, olyan mértékben sérült a Hyundai.

Ogier az élre állt, az egyik különpróbán nyolc másodperccel futott jobb időt, mint bárki más, és megnyugtató, több mint fél perces előnnyel várhatta a befejező napot. A csapattárs Evans pozíciója ugyanakkor jóval kevésbé volt biztos. Neuville ugyanis négy szakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult szombaton, és megfelezte hátrányát a wales-i versenyzővel szemben. Az alig több mint négy másodperc kiélezett csatát ígért a mindent eldöntő napra köztük. Rovanpera jócskán lemaradt tőlük, amihez hozzájárult, hogy délelőtt nem volt a kigyorsításokon tapadása a Toyotával, és több vezetői hibát is elkövetett. Az ötödik helyezést birtokló Sordo szintén nem volt lőtávolságban hozzá képest. A spanyol nem akart felesleges kockázatot vállalni, új beállításokat próbált ki az i20 N Rally1-en, és néha nehéznek találta kontroll alatt tartani az autó hátulját a laza murván. Az első tízben Rally2-es autók voltak találhatók ezt követően, Greensmith, Fourmaux, Lindholm, Oliver Solberg és Kajetanowicz sorrendben. Tanak hat pozíciót tudott előre lépni, és tizenegyedikként várhatta a vasárnapot.

Ogier a záró nap első három gyorsaságiján a biztonságra törekedett, az utolsón viszont begyújtotta a rakétákat, és megnyerte azt, begyűjtve az öt bónuszpontot is a futamgyőzelemért járó huszonöt mellé. Mint kiderült, leginkább azért ment rá a Power Stage-re, hogy – bár részmunkaidőben áll csak rajthoz a rali világbajnokságon, és a többiekhez képest eggyel kevesebb futamot teljesített eddig – az élre kerüljön a pontversenyben és a következő verseny, a Horvát Rally aszfaltos szakaszain elsőként tudjon rajtolni. A nyolcszoros világbajnok hetedik győzelmét aratta Mexikóban, amivel rekordot állított fel.

Az ezüstös pozícióért kibontakozott Evans és Neuville között a várt csata. Az első különpróbát Neuville nyerte, a másodikat Evans. Utóbbinak azonban ára volt, bár erről a Toyota versenyzője megpróbált hallgatni. Neuville azonban észrevette, hogy Evans nagyon dolgozik az autóján a második kör előtt, megsérült ugyanis a Yaris Rally1 egyik felfüggesztése. Neuville meg is nyerte a soron következő szakaszt, az utolsó előtt így 2,7 másodperc volt köztük a különbség még Evans javára, a Power Stage azonban sokkal jobban sikerült Neuville-nek, aki átvette a második helyet. A belga pilóta a világbajnoki pontversenyben ezzel megelőzte Tanakot és Rovanperát is, és a második pozícióból várhatja a folytatást. Evans négytized szekundummal szorult le a dobogó legalsó fokára.

Rovapera és Sordo nem találták a tempót a teljes hétvége során, tisztes távolban érkeztek a negyedik és ötödik helyre. Őket Greensmith, Lindholm és Solberg követték, Tanaknak pedig egy lengéscsillapító probléma ellenére sikerült bejönnie a pontszerzők közé mindamellett, hogy a Power Stage-en második időt tudott futni. Az utolsó pontszerző helyet Kajetanowicz foglalta el.

Greensmith a WRC2-es értékelés tekintetében pénteken délután állt az élre, és bár szombaton nem igazán működtek Skoda Fabia RS Rally2-jén a beállítások, magabiztos versenyzéssel nyerte a kategóriát a nyergében. A 2022-es bajnok Lindholm kezdte a legjobban a versenyt, pénteken azonban az egyik szakasz nem sikerült jól neki, visszacsúszott a negyedik pozícióba, és végül a második helyezést szerezte meg a régebbi, evo Skoda volánja mögött. Solberg az újabb Skodával, az RS-sel érkezett a dobogó alsó fokára. Az ifjú svéd versenyzőnek pénteken volt egy defektje, vasárnap pedig háromhengerező motorral ért célba. Fourmaux foglalta el sokáig a második helyet, a Ford Fiesta Rally2-esében azonban elszakadt a generátor ékszíja vasárnap. Az M-Sport pilótája meg kellett, hogy álljon bent a szakaszon kicserélni az ékszíjat, amivel rengeteget vesztett, és a hetedik helyet szerezte meg végül.

A WRC2 Challenger értékelést a WRC2 negyedik helyén végző Kajetanowicz nyerte Fabia Rally2 evójával a Ford Fiesta Rally2-t hajtó Martin Prokop és a Skoda Fabia R5-tel rajthoz álló Jorge Martinez Fontena előtt. A WRC3-as kategóriában mindössze két – Ford Fiesta Rally3-as – nevező volt, a győzelmet a paraguay-i Diego Dominguez Jr. szerezte meg a szuperralizó kanadai Jason Bailey előtt. A WRC Masters Cup-ban csak Bailey állt rajthoz, így hazavihette a diadalért járó huszonöt pontot.

 

Eredmények

 

19. Mexikó Rally

A 13 futamos világbajnokság 3. versenye – Guanajuato – 2022. március 16-19.


1. Sebastien Ogier/Vincent Landais FRA/FRA Toyota WRT, GR Yaris Rally1 3ó 16p 9,4mp

2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe BEL/BEL Hyundai WRT, i20 N Rally1 +27,5mp

3. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +27,9mp

4. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, GR Yaris Rally1 +1p 55,3mp

5. Dani Sordo/Candido Carrera ESP/ESP Hyundai WRT, i20 N Rally1 +2p 58,8mp

6. Gus Greensmith/Jonas Andersson GBR/SWE Skoda Fabia RS Rally2 +12p 31,5mp

7. Emil Lindholm/Reeta Hamalainen FIN/FIN Skoda Fabia Rally2 evo +13p 4,4mp

8. Oliver Solberg/Elliott Edmondson SWE/GBR Skoda Fabia RS Rally2 +13p 37,7mp

9. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST M-Sport Ford WRT, Puma Rally1 +15p 19,6mp

10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak POL/POL Skoda Fabia Rally2 evo +15p 56,6mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Tanak, 3. Neuville, 4. Rovanpera, 5. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Neuville: 6, Lappi: 5, Ogier: 5, Tanak: 4, Sordo: 1, Evans: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Ogier: 56, 2. Neuville: 53, 3. Rovanpera: 52, 4. Tanak: 47, 5. Evans: 44, 6. Breen: 19, 7: Sordo: 17, 8: Lappi: 15, 9. Katsuta: 8, 10: Loubet: 8, 11. Greensmith: 8, 12. Solberg: 8, 13. Lindholm: 6, 14. Rossel: 2, 15. Veiby: 2, 16. Gryazin: 1, 17. Pajari: 1, 18. Kajetanowicz: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 127, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 100, 3. M-Sport Ford World Rally Team: 73

 

Andrew

 

2023. március 19.