Get Adobe Flash player

Colin McRae momentumai

2007. szeptember 15-én hunyt el Colin McRae, amivel a világ az egyik leggyorsabb és legelkötelezettebb raliversenyzőjét vesztette el kétségtelenül.

A harmincnyolc évéből, amit megéltetett, huszonkettőt a ralisportban töltött, a legnagyobb eredménye pedig az 1995-ben megszerzett világbajnoki cím. A pilóta karrierjéből sok sztorit lehetne kiemelni, de most következzen tíz, a McKlein által kiadott McRae just Colin című könyvből való.

 

10. Kames Stages Rally 1985 – Talbot Avenger (14. helyezés)

Ahol elkezdődött az egész. Mindössze egy hónappal tizenhetedik születésnapját követően kölcsönkért egy Talbot Avengert azzal az ígérettel, hogy egy új sebességváltót tesz az autóba, de aztán nekiindult, hogy részt vegyen első raliversenyén.

Mielőtt legálisan vezethetett volna közúton, már mindent csinált tulajdonképpen, junior kategóriájú motor-, köztük triálversenyeket nyert, majd begyűjtötte első négykerekes címét, amikor az 1985-ös Nyugat-Skóciai Autotest bajnokságban a legjobbnak bizonyult egy 1275 köbcentiméteres Mini volánja mögött.

Az 1985-ös Kames Stages volt az azonban, ahonnan a McRae ralisztori elindult.

 

9. Tweedies Daihatsu Rally 1988 – Nissan 240RS (1. helyezés)

Az első győzelem nem más navigálásával történt, mint a későbbi Mrs. McRae-ével. A 240RS egy olyan állat, ami nagy erővel rendelkezik, de kevéssé fineszes. A 19 éves Colin számára azonban ez csak egy újabb autó volt, amit el kellett vezetni. Ő pedig elvezette.

Alison McRae így emlékszik vissza: „Megnéztem gyorsan az autót a verseny előtt, és egy vadállatnak tűnt. Aztán belenéztem, és a sebességmérő 200-ig volt skálázva. ’Ó, Istenem! Ez egy űrrakéta! 200 mérföld/órával fogunk menni az erdőkben!’ Nem mondtam semmit Colinnak, de betegre aggódtam magam. Másnap aztán rákérdeztem Colinra, hogy 200 mérföld/órával fogunk-e menni. Azt mondta: ’Alison, az kilométer’.”

 

8. Skót Rally 1988 – Vauxhall Nova 1.3 (9. helyezés)

A Novával töltött második évében McRae frusztrációja kezdett egyre nagyobb lenni. Előre akart lépni, édesapja, Jimmy azonban nem képviselte ezt az álláspontot. Maradt az 1300 köbcentis Vauxhallban, amíg nem volt elégedett, hogy mindenhol a határon megy.

És az ifjabb McRae természetesen így tett a skót futamon. Kifacsart mindent a dologból, és a nyílt brit bajnokság számára hazai futamán egy képtelen kilencedik helyet hozott.

Jimmy történelmet írt elöl, miután pályafutása során első alkalommal nyerte meg a versenyt, de elismerte, nem mindig volt ott fejben, hogy A csoportos Ford Sierra RS Cosworth-ját az úton tartsa. „Jöttem keresztül a szakaszok némely részén, és gondolkodtam: ’Ó, nem, ez túl durva annak a parány Novának. Remélem, Colin nyugodt lesz – ez kinyírhatja!’” – emlékezett Jimmy McRae.

Nem volt nyugodt, nem nyírta ki, ugyanakkor egy pompás eredményt mutatott fel a fiú.

 

7. Finn Rally 1992 – Subaru Legacy RS (8. helyezés)

Ha akad egy konkrét verseny, ahol Colin McRae bemutatta magát a ralivilág nagyszínpadán, az ez volt. Nem pontosan úgy alakult talán, ahogyan remélte, de ez után az esemény után senki sem felejtette el, és senki sem kérdőjelezte meg a fiatal skót elkötelezettségét.

A Prodrive-val a brit bajnokságban töltött második szezonjának a derekán azt mondták McRae-nek, menjen el Finnországba, tartsa az autót az út közepén és tanuljon a bajnokság egyik legnehezebb futamán. Colin viszont már a teszten felborult, aztán további három alkalommal.

Az ütött-kopott Legacy-t, mely összesen tizenháromszor fordult át a tetején a verseny során, ragasztószalagok tartották össze, szélvédővel csak időnként rendelkezett, a célban pedig nem volt rajta egyetlen egyenes elem sem. Addigra azonban a finn emberek a szívükbe zárták McRae-t és navigátorát, Derek Ringert.

Jóllehet Didier Auriol nyerte a viadalt, a Lancia pilótájának teljesítményét elhomályosította a hét helyezéssel hátrébb végző subarus páros.

 

6. Safari Rally 1999 – Ford Focus WRC (1. helyezés)

1998-ban McRae azt mondta navigátorának, Nicky Gristnek, hogy eljött a váltás ideje. A Ford hatalmas pénzt ajánlott, McRae pedig méltányolta a lehetőséget, hogy megszabaduljon az örökös Subaru pilóta címtől (a hárommillió fontos éves alap kapóra jött).

Nyolc évvel azok után tehát, hogy rali világbajnoki futamon utoljára Forddal indult, McRae visszatért a kékoválhoz az 1999-es szezon rajtjára. Az első két forduló bonyolultan alakult a teljesen új, forradalmi Focus-szal, ami aztán aggodalommal párosult, amikor Colin becsekkolt arra a járatra, mely Kenyába vitte, a Safari Rally-ra.

Nem kellett volna aggódnia. Sem az ember, sem a gép nem hibázott, a párosítás pedig Afrikában megszerezte első győzelmét. Senki sem várta ezt az eredményt, de megmutatta a világnak, hogy túllépett a kék-sárga éveken Colin.

 

5. Akropolisz Rally 1996 – Subaru Impreza 555 (1. helyezés)

Senki sem vonta kétségbe McRae sebességét, az olyan szakaszokon mutatott idejei, mint amilyen az Új-Zéland Rally folyamatosan kanyargó Motu Road-ja, rámutatott a türelmére és a teljesítményére is, de ez volt az a győzelem, ami felhívta az emberek figyelmét arra a tényre, hogy McRae taktikusan is tud egy versenyt teljesíteni.

Navigátora, Derek Ringer segítette egy kontrollált és teljesen megérdemelt első görögországi győzelemhez, aki elismerte, az elején különös sebességet mutattak.

„Colin briliánsan vezetett az első szakaszon, és húsz másodpercet adtunk mindenki másnak” – mesélte Ringer. „Úgy tűnt, az emberek hátradőltek, fogták a fejüket, és csodálkoztak, hogyan voltunk képesek erre, de Colin eldöntötte, hogy rögtön az elejétől dominálni fog Görögországban.”

 

4. Új-Zéland Rally 1993 – Subaru Legacy RS (1. helyezés)

Az áttörést jelentő győzelem egy olyan versenyen érkezett, amit McRae szeretett, és abszolút dominánssá vált rajta.

Új-Zéland északi szigetének gyors, bakhátas, laza talajú útjai testhezállóak voltak egy olyan pilóta számára, aki szerette gázzal kormányozni az autót és úgy érkezett meg a kanyar csúcspontjához, hogy az első kerekek örökké a rossz irányba álltak egy kicsit.

Még az olajnyomás hiánya és Francois Delecour Ford Escort Cosworth-jának közelsége sem volt képes megállítani McRae-t. Eljött az ideje, ő pedig ki is használta ezt.

 

3. RAC Rally 1994 – Subaru Impreza 555 (1. helyezés)

Vezette ezt a fránya versenyt a korábbi három évben is, de 1994-ben senki és semmi sem tudta megállítani Colint, látszólag. Valójában ez nem volt teljesen igaz. McRae csapattársa, Carlos Sainz a bajnoki címért csatázott a toyotás Didier Auriollal szemben, és a futam nagy részén úgy tűnt, hogy nem tudja behúzni McRae az első hazai győzelmét, miután a spanyolnak a maximális pontszámra volt szüksége.

Sainz végül összetörte magát, a britek pedig újabb RAC győztesüket ünnepelhették, Roger Clark 1976-os diadala után az elsőt.

 

2. RAC Rally 1990 – Ford Sierra RS Cosworth 4x4 (6. helyezés)

Ez volt az a verseny, ami mindent megváltoztatott. Eddig a pontig McRae erős tempót és hatalmas potenciált mutatott. Az elhajlított vas azonban megszedte a vámot, a hosszú ideje meglévő támogatók, a Ford és a Shell kiürítette a pénztárcáját, az 1990-es RAC-n túl pedig abszolút nem volt már semmi, ami McRae előtt sorakozott volna. Eredményre volt szüksége a bajnokság számára hazai állomásán.

A hamsterley-i szakaszon elszállt hengerfejtömítés nem az volt, amire szüksége lett volna, a RED csapata azonban csodát művelt, és fél óra alatt kicserélte a Sierra hengerfejét. Az etapon mutatott bátor menettel majdnem időben érkeztek Kielderbe. Amikor Ringer becsekkolt, a sportbíró tájékoztatta, hogy kikésték a maximális késési idejüket, így kiestek. „Sikerült megbeszélnem a sportbírókkal, hogy ’korrekt’ időt adjanak” – mesélte mosolyogva Ringer.

A sötét Kielderben a skót megbirkózott egy generátorhibával, egy törött féltengellyel és a szüntelen esővel. Hogy megelőzzék a későbbi meghibásodásokat, a csapat úgy döntött, hogy elővigyázatosságból sebességváltót cserél az éjszakai pihenőben, csak azért, hogy az új váltó legyen az első dolog, ami tönkremenjen a következő reggelen.

Ekkor Ringer ajtaja kezdett nyitottan csapkodni, ami annak volt a hagyatéka, hogy a nyitónapon Chatsworth-ben eltaláltak egy kőkorlátot. „Behegesztette a csapat az ajtómat, hogy zárva maradjon, a technikai felügyelők azonban rápillantottak, és azt mondták, ’szó sem lehet róla!’” – mesélte Ringer. „Az ajtó nyitott volt ismét, a csapat pedig gyorsan körbenézett, hogy keressenek valamit, amivel zárva tudják tartani – az egyetlen dolog, amit találtak, egy csavar volt egy farmer kapujából. Kölcsönvettük, becsavaroztuk az ajtómat, és folytattuk.”

A skót határon átlépve beindultak a dolgok, McRae négy legjobb időt is autózott, ahogyan közeledett a cél felé. A drámák ellenére McRae a hatodik helyet szerezte meg az abszolút értékelésben, és a Ford gyári versenyzői előtt végzett.

„Ahelyett, hogy csak Jim McRae fia lenne, Colin hirtelen egy igazi tehetségként tűnt ki” – helyezte Ringer az eredményt perspektívába.

Néhány héttel később David Richards hívta telefonon Lanarkot. Akadt egy ötlete…

 

1. RAC Rally 1995 – Subaru Impreza 555 (1. helyezés)

Tizenkét hónappal korábban az őrült chesteri ünneplés egy komoly pillanatában McRae arról tájékoztatta az érte rajongó tömeget, hogy egy év múlva vissza akar térni és a címért akar csatázni.

Többet tett ennél. Megnyerte a csatát. Megnyerte a címet. És a lehető legjobb módon tette ezt. Szóhoz sem hagyta jutni egy elsöprő és ténylegesen legyőzhetetlen futással a hazai versenyén a spanyol szupersztárt, Sainz-ot.

Ez McRae versenye volt, és senki sem tudta megállítani, hogy ne legyen meg neki. Pundershow-ban kapott egy defektet, de egy olyan kereszteződésben állt meg, ahol a nézőknél történetesen készenlétben állt egy krokodil emelő.

Aztán amikor eltörte a jobb első felfüggesztést Newcastletonban, majdnem a célnál tette ezt, és képes volt összetákolni éppen annyira, hogy levigye az M6-oson a penrith-i szervizbe.

A Subaru akkori szerelője, Alan McGiuness egy különösen nyugodt McRae-re emlékszik. „Az RAC-n minden szerviz stresszes volt. Az egyetlen, aki nem volt a plafonon, Colin volt. Teljes mértékben biztos volt a saját képességeiben, ami valóban segített mindenkinek, hogy megnyugodjon. Még akkor is, amikor kiszakította a kereket és három keréken érkezett a szervizbe, Annyit mondott csak Colin: ’Á, rendben lesz. Nincs probléma’.” – mesélte McGiuness.

Igaza volt.

Az utolsó szakasz céljába érés egy szép pillanat volt az összegyűlt tömegnek a Subarun kívül, belül azonban még különösebb volt. „Nagyszerű érzés volt keresztülmenni a vonalon és megnyerni a bajnokságot” – mondta el Ringer. „Teljesen őszintén azonban, nem hinném, hogy Colin vagy én értettük volna, hogy mit is jelent ez. A teljes világ megváltozott számára ezzel.”


Andrew