Get Adobe Flash player

Csomós balesete után Ostberg nyerte a magyar Eb futamot

A 2023-as Rally Hungary összefoglalója


Csomós Miklósnak nagyjából húsz kilométer hiányzott az Európa-bajnoki futamgyőzelemhez, de az utolsó előtti gyorsasági szakaszon hibázott, és kiesett. A versenyt így ismét Mads Ostberg nyerte. A magyar szurkolók Vincze Ferenc második helyével vigasztalódhattak, aki ezzel a honi futamot is az élen zárta. Az Európa-bajnoki értékelésben Martins Sesks végzett a dobogó alsó fokán.

A Rally Hungary egy év kényszerszünet után térhetett vissza a rali Európa-bajnokság versenynaptárába, és a nyolcfutamos sorozat utolsó fordulójaként rendezték meg. A száznyolcvan versenykilométert magába foglaló viadal szombati napján a közönségkedvenc Csomós igazi „Mixi style”-t mutatott be. Délelőtt az összes hagyományos szakaszt megnyerve tizenöt másodperces előnyre tett szert, amit a nap közbeni szerviz után újabb két részsikerrel és további hét szekundummal megtoldott. A sárospataki pilóta a valóban hazai környezet előnyeit élvezve domináns teljesítményt nyújtott ezen a napon a Skoda Fabia Rally2 evo volánja mögött.

A második helyen a zempléni futamot az elmúlt két esztendőben megnyerő Ostberg várhatta a folytatást. A tavalyi magyar bajnok norvég pilóta rögtön a reggeli szakaszon eltalált egy követ, amitől elgörbült a bölcső, ezáltal a kerekek sem álltak egy irányba a Citroen C3 Rally2-n. A kezdeti második pozíció után csak a harmadikként érkezett Ostberg a nap közbeni szervizbe, ahol rendbe tették az autót a Tagai Racing Technology szerelői, a pilóta pedig rákapcsolhatott. Délután Ostberg bezsebelt egy szakaszgyőzelmet, és visszavette a második helyet.

Vincze a nyíregyházi városi szakasz kivételével folyamatosan legjobb hármas időket autózott ezen a napon, ez pedig a harmadik helyet hozta magával az összetettben is. A magyar bajnoki címet egy futammal korábban megszerző, de betegen versenyző pilóta lemaradása mindössze tíz másodperc volt ekkor Ostberg mögött.

Eric Cais a nyíregyházi közönségcsalogatón a leggyorsabbnak bizonyult, előtte az újhutai gyorsaságin egy bukkanón elment az átbeszélő, így navigátora, Bacigál Igor mutogatással kellett, hogy irányítsa. A cseh fiú negyedikként zárta a szombatot. A péntek esti rabócsiringi szupespeciált megnyerő és az ötödik helyen autózó Miko Marczyk a befejező szakasz utolsó kanyarjában felborult, és szuperalira kényszerült. A lengyel pozícióját így Martins Sesks örökölte meg, aki az első újhutai szakaszon egy dfefekt miatt húsz másodpercet vesztett. Az ideit tanulóévnek tituláló lett versenyző a két Európa-bajnoki futamgyőzelmével a sorozat második helyéért hajtott. Yoann Bonato pozíciót vesztett vele szemben, amikor délután egy lassú kanyarba túl gyorsan érkezett és becsúszott a fák közé. A franciát egy magyar különítmény követte az Európa-bajnoki értékelésben Turán Frigyes, Hadik András, Német Gábor és László Martin sorrendben.

A túraautózás világából átránduló és első raliversenyén rajthoz álló Michelisz Norbert az előkelő tizenegyedik helyet foglalta el Hyundai i20 N Rally2-esével, amikor délután defektet kapott. A kerékcserével négy percet és hat pozíciót bukott a túraautó világkupa győztes pilóta. Mást is sújtott a balszerencse, Mathieu Franceschi, Efren Llarena és Filip Mares is defektes kerék miatt vesztett időt.

Vasárnap az előző napi penzum fele, mindössze hatvan versenykilométer várt a mezőnyre négy szakaszra lebontva. Az elsőt Csomós nyerte, de előnyéhez nem sokat tudott hozzátenni, mindössze egy másodpercet. A következő, mádi különpróba ezúttal körgyorsaságiként került megrendezésre, ahol Mixi a második körben nagy tempónál megforgott. Ezzel nem is vesztett volna sokat, viszont jobb első defektet is kapott. Szerencséjére Ostberg is kilyukadt jobb hátsóval ért ki a célba, így a pozíciók nem változtak, csak a különbség csökkent tizenöt szekundumra a két pilóta között. Következett az Óhuta és Fóny közötti utolsó előtti szakasz, aminek az elején Csomósék egy tempós balkanyart rosszul kezdtek, a kihordáson megcsúsztak, és fának ütköztek, ami alaposan helybenhagyta az autót. A legénység nem sérült meg szerencsére, de a folytatásról szó sem lehetett, így az Európa-bajnoki futamgyőzelem álma szertefoszlott.

Ostberg a Power Stage-en a legjobb időt teljesítve végigautózta a hátralévő távot, és ismét megnyerte a Rally Hungary-t. Másodikként – mindössze tizenhárom másodperc hátrányban – a Skoda Fabia Rally2 evót hajtó Vincze látta meg a kockás zászlót, a dobogó harmadik fokára pedig az RS Skodával versenyző, a mádi körversenyt megnyerő Martins Sesks érkezett. A lett pilóta ezzel a megkaparintotta a bajnokság második helyét a magyar futam előtt a koronát megszerző, így a Rally Hungary-től Hyundai i20 N Rally2-esével távol maradó új-zélandi Hayden Paddon előtt. A sorozat dobogójának alsó fokán Ostberg végzett.

A 4. Rally Hungary negyedik helyére Bonato kapaszkodott fel, akit Turán követett. Cais mindkét mádi szakaszon defektet szedett össze, ami miatt visszacsúszott a hatodik helyre. Hetedikként Német Gábor látta meg a kockás zászlót, akit László Martin követett, a legjobb tízet pedig Franceschi és Llarena zárták. Hadik többekhez hasonlóan Mádon csúszott vissza defekt miatt. A fordos versenyző tizenegyedikként végzett, Michelisz pedig tizenharmadikként ért célba. A túraautózás világsztárja első raliversenyén tehát rögtön Európa-bajnoki pontokat szerzett.

Miután a bajnoki cím sorsa idejekorán eldőlt (azt John Armstrong zsebelte be Ford Fiesta Rally3-mal), az ERC3-ban nem akadt nevező a Rally Hungary-re. Nem úgy a kétkerekesek mezőnyében, hiszen az ERC4 és a Junior ERC bajnoki címe is most talált gazdára. Norbert Maior szombaton reggel az élre állt, és a célig ki sem engedte a kezéből a vezetést. Nyugodt ugyanakkor nem lehetett, hiszen a bajnoki rivális, Roberto Dapra végig ott loholt a nyakán, és végül alig hét másodperc választotta el a két peugeot-s pilótát egymástól a célban. A bronzos pozícióban Mark Skulj végzett egy Opel Corsa Rally4-essel, a negyedik helyen pedig Herczig Patrik látta meg a célt Peugeot 208 Rally4-esével. Az izgalmas véghajrá után a juniorok év végi koronája Maior fején kötött ki, az ERC4 2023-as bajnokának pedig Dapra mondhatja magát, miután ő az év elején olyan futamon is rajthoz állt eredményesen, ami a junior sorozatnak nem volt része.

A magyar értékelésben a már bajnokként rajthoz álló Vinczét, valamint Turánt Velenczei Ádám követte. A Skoda Fabia RS Rally2-t hajtó pilóta teljesítménye az Európa-bajnoki értékelésben a hatodik helyre lett volna elég.

A Peugeot 208 Rally Cup Hungary kategóriát Bertalan Márton nyerte mindössze hat másodperccel előnnyel, a győzelem bajnoki címet is ért a pilóta első kupás évében. A zempléni küzdelmeket Határ Attila zárta a második, Viszló Csaba pedig a harmadik helyen. Az ORC értékelésben Bacsa Tamás bizonyult a leggyorsabbnak a Toyota GR Yaris-szal.

 

Eredmények

 

4. Rally Hungary

A 8 futamos Európa-bajnokság 8. versenye – Nyíregyháza – 2023. október 6-8.


1. Mads Ostberg/Patrik Barth NOR/SWE Citroen C3 Rally2 1ó 37p 40,2mp
2. Vincze Ferencz/Percze Nándor HUN/HUN Skoda Fabia Rally2 evo +12,8mp
3. Martins Sesks/Renars Francis LVA/LVA Skoda Fabia RS Rally2 +1p 26,2mp
4. Yoann Bonato/Benjamin Boulloud FRA/FRA Citroen C3 Rally2 +1p 46mp
5. Turán Frigyes/Farnadi Ágnes HUN/HUN Volkswagen Polo GTI R5 +2p 6,1mp
6. Erik Cais/Bacigál Igor CZE/SVK Skoda Fabia RS Rally2 +3p 6,8mp
7. Német Gábor/Németh Gergely HUN/HUN Hyundai i20 N Rally2 +3p 30,1mp
8. László Martin/Berendi Dávid HUN/HUN Skoda Fabia Rally2 evo +4p 44,5mp
9. Mathieu Franceschi/Benoit Manzo FRA/FRA Skoda Fabia RS Rally2 +5p 39mp
10. Efren Llarena/Sara Fernandez ESP/ESP Skoda Fabia R5 +5p 40,2mp

Szakaszgyőzelmek: Csomós: 6, Ostberg: 3, Marczyk: 1, Cais: 1, Sesks: 1

 

Andrew

 

2023. október 8.