Műszaki adatok: Ford Fiesta S2000
A homologizációt 2010 januárjában megkapó Ford Fiesta S2000 a nagyvilág nemzeti bajnokságaiban és az IRC, valamint az SWRC (Szuper 2000-es világbajnokság) küzdelmeiben is sikerrel veheti fel a versenyt a vetélytársakkal.
A Forddal a szoros kapcsolatot fenntartva az M-Sport a Ford Motorsport technikai igazgatójával, Mike Nortonnal és a Ford kisebb járműveit, köztük a Fiesta utcai változatának elismert kinetic design vonalait is megálmodó tervezőcsapatával fejlesztette ki a dinamikus és agresszív kinézetű versenygépet.
A rekorddöntő Ford Focus RS WRC fejlesztése során gyűjtött tapasztalatokat használta fel az M-Sport a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új előírásainak megfelelő S2000 autó építésekor, mellyel az ügyfelek a nemzeti és nemzetközi bajnokságokban is versenyezhetnek.
A Fiesta S2000 bemutatásával a Ford és az M-Sport a raliversenyzők részére immár teljes „lehetőségek létráját” biztosít, hogy eljuthassanak a nemzeti bajnokságoktól egészen a csúcsig, a WRC-ig.
A Ford Fiesta S2000 fejlesztése
Az S2000-es autó fejlesztésénél nem a kipróbált és bizonyított Ford Focus-t vették alapul, hanem a nagy közönségsikert aratott Ford Fiestát. A kedvező aerodinamikai kialakításának, könnyű karosszériájának és jó kezelhetőségének köszönhetően az új Fiesta kiváló bázist nyújtott az M-Sport fejlesztőmunkájában.
Az FIA 2012-től bevezetésre kerülő új előírásai, melyek a hangsúlyt a lehető legköltséghatékonyabb járművek előállítására helyezik, Christian Loriaux-t és M-Sport-os csapatát új feladatok elé állították, ezek leküzdésére rendkívül kevés idő állt rendelkezésükre. A rekorddöntő Ford Focus RS WRC fejlesztése során felhalmozott tapasztalatot a projekt kivitelezése során jól tudták hasznosítani azért, hogy az új szabályokban rejlő lehetőségeket minél jobban kihasználhassák.
Az egyik legnagyobb kihívás a Fiesta belső terének mérete volt. Annak ellenére, hogy a kocsi maximális szélessége 1820 milliméter, hússzal több, mint amennyi korábban lehetett, az utastér mérete kicsi. Azt figyelembe véve, hogy a bent ülők biztonsága elsődleges fontosságú, a versenyzőket, azaz a kagylóüléseket minél távolabbra kellett vinni az autó oldalától, ami egy nagy feladat volt a tervezők számára.
Az extra széles karosszéria előnye, hogy nagyobb tapadást eredményez, és a Fiesta S2000, az első olyan autó, melyet az új szabályok szerint építettek, hasznot is húz ebből. Az FIA a bukókeret geometriájára vonatkozóan is szigorúbb előírásokat vezetett be, több alapkövetelmény, mint például hogy a bukókerethez felhasznált csövek átmérőjének 38 helyett 50 milliméteresnek kell lennie, szintén a kötelezően betartandó előírások között található.
Az M-Sport technikai igazgatója és csapata ötven különböző bukócső kialakítást vizsgált meg, figyelembe véve a biztonsági követelményeket, a súlyelosztást és a bukócső merevségét is, hogy a maximalizálják a Fiesta S2000 kezelhetőségét. A cockpitet úgy alakították ki, hogy minél jobban kilássanak a versenyzők, akiknek meglehetősen hátul kell ülniük az autóban.
A Fiesta S2000-et az FIA legutóbb kiadott biztonsági előírásainak megfelelően tervezték meg, az autóba beépíthetők lesznek a FIA legújabb biztonsági ülései is. A kocsi kiváló minősítéssel teljesítette az FIA töréstesztjét, a maximálisan megengedett 100 milliméteres deformáció helyett mindössze 10 milliméter jellemezte az autót.
Az új autó felfüggesztése McPherson rendszeren alapul, annak kivitele egyszerűbb, mint amilyet a Ford Focus RS WRC-ben használtak, de ahogyan a WRC-be, a Szuper 2000-es kocsiba is Reiger lengéscsillapítókat szerelnek. Az FIA új szabályai tiltják a gördülőcsapályak használatát a lengéscsillapítókban, így komoly kutatómunkára volt szükség a súrlódási veszteség csökkentése érdekében.
Az M-Sport az erőátviteli egység beszállítójául az Xtrac-et választotta, a cég rendelkezett tapasztalatokkal a a S2000-es technológiát illetően, köszönhetően annak, hogy korábban együttműködtek már más autógyárakkal. Az új előírások a motorfejlesztéseket ismét csak korlátok közé szorították, de az M-Sport kitartott francia partnere, a Pipo mellett. A Fiesta S2000 szívómotorja ugyanarra a kétliteres blokkra és hengerfejre épül, mint ami a Focus RS WRC-t is hajtja. Az atmoszférikus erőforrás előnye, hogy kényelmesebben elfér a kisebb autó motorterébe.
Az Egyesült Királyságban tartották az első próbákat, ahol az autó kinematikai tesztjén a felfüggesztések mozgását és megfelelő merevségét ellenőrizték, ezután a Ford jól bevált lommeli (Belgium) bázisán folytatták a teszteket, majd Franciaországban egy kemény hetet töltöttek aszfalton és murván, amikor Markko Martin és Matthew Wilson hajtották az autó.
Műszaki adatok
Homologizáció: 2010.01.01. (A5729)
Motor: Pipo Moteurs Ford I4 Duratec 2 literes szívómotor, Cosworth elektronikus motorvezérlés, katalizátor
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Furat: 87 mm
Löket: 83 mm
Hengerűrtartalom: 1998 ccm
Teljesítmény: 296 LE (fordulatszám: 8250 1/min)
Forgatónyomaték: 260 Nm (fordulatszám: 6750 1/min)
Tengelykapcsoló: AP Racing
Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, M-Sport/Xtrac 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó
Felfüggesztés: McPherson rendszerű felfüggesztés elöl-hátul, Reiger külső tartályos lengéscsillapítók, állítható be- és kirugózás, minden irányban állítható acél lengőkarok, gépi megmunkálású alumínium kerékagyak, elöl-hátul stabilizátor
Fékek:
Aszfalt (első): 355 mm-es belső hűtésű Brembo féktárcsák, 4 dugattyús Brembo monoblokk féknyergek
Aszfalt (hátsó): 300 mm-es belső hűtésű Brembo féktárcsák, 4 dugattyús Brembo monoblokk féknyergek
Murva (első-hátsó): 300 mm-es belső hűtésű Brembo féktárcsák, 4 dugattyús Brembo monoblokk féknyergek
Hidraulikus kézifék
Kormányzás: rásegítéses fogasléces kormánymű (áttétel: 12:1). 1,5 fordulat ütközéstől ütközésig
Kerekek:
Murva: 7x15 collos (alumínium) felnik, 650 mm átmérőjű Michelin gumik
Aszfalt: 8x18 collos (alumínium) felnik, 650 mm átmérőjű Michelin gumik
Karosszéria: önhordó karosszéria, egyedi, kompozit sárvédőelemek, T45-ös acélból készült, hegesztett biztonsági bukókeret
Elektronika: Cosworth, teljes körű adatgyűjtés és diagnosztika
Üzemanyagtartály: FIA FT3 üzemanyagtartály középre beépítve, 80 literes térfogat
Méretek:
Hossz: 3958 mm
Szélesség: 1820 mm
Tengelytáv: 2489 mm
Súly: 1200 kg (FIA minimum súly)
Andrew