Get Adobe Flash player

Bi-motorral a csúcs felé

 

A Volkswagen az 1985-ös Pikes Peak versenyen egy különlegességgel, a két motorral szerelt Golf II-vel jelent meg. Az erőforrások az Oettinger által felpiszkált 1,8 literes, 16 szelepes egységek voltak, egyenként 195 lóerős teljesítménnyel.

Az autó ugyan lenyűgöző gyorsulási (0-100 km/h: 4,6 s) és végsebességi (260 km/h) adatokkal bírt, de a szívómotor a pálya magasabban fekvő részén a ritkább levegő miatt kifogyott a szuszból. A korábbi rali Európa-bajnok Jochi Kleint kategóriájában így csupán harmadik lett, ugyanakkor kiérdemelte a legjobb újoncnak járó elismerést.

A következő esztendőben újabb kísérlet következett, de már turbós aggregátorok hajtották az autót. A Polóból származó 1,3 literes motorok feltöltői a nagyobb tengerszint feletti magasságokban ugyan segítettek abban, hogy az erő ne csökkenjen drasztikus mértékben, de a hasznos teljesítménytartomány túl szűknek bizonyult. Kleint a 250 lovas összteljesítményű géppel így is a negyedik helyen futott célba a húsz kilométeres, több mint 150 kanyart magában foglaló pályán, melynek célja 4300 méter tengerszint feletti magasságban feküdt.

A harmadik alkalommal már egy csúcstechnikával felvértezett Golf állt a coloradói rajtvonalhoz. A versenyautók építésével foglalatoskodó osztrák Kaimann Racing vette kezelésbe a kocsit, a Kurt Bergmann vezette cég az 1,8 literes, 16 szelepes, KKK feltöltővel ellátott erőforrásokat épített a csőből készült segédkeretekre, melyek együttes teljesítménye 652 lóerő volt. A motorok a korábbi keresztirányú beépítés helyett hosszában helyezkedtek el, hogy az ötsebességes Hewland váltóknak is jusson elég hely.  A kétmotoros kocsi meglepően keveset, mindössze 1050 kilogrammot nyomott a mérlegen, ezzel minden idők legvadabb Golfjának bizonyult, amit gyorsulása is bizonyít: álló helyzetből csupán 3,4 másodpercre volt szüksége a 100 kilométer/órás sebesség elérésére. Az autó alatt minden irányban állítható futómű dolgozott, a 16 collos felnikre 225/59 méretű gumikat szereltek.

Kleint rettentő tempóban indult neki a hegy legyűrésének, az első időmérő pontnál jobb volt mindenkinél. A táv felénél azonban érezte, hogy a valami gond van a kocsi kezelhetőségével, majd két kanyarral a célvonal előtt az első felfüggesztés megadta magát, emiatt nem tudta teljesíteni a viadalt. A Volkswagennek némi vigaszt jelenthetett, hogy a konszerntárs Audi S1-esét hajtó Walter Röhrl hihetetlen idő alatt ért célba, amivel megnyerte a versenyt. A Golf Pikes Peak-re épített változata ígéretesnek mutatkozott, a Volkswagen azonban nem tért vissza már Amerikába. 

Andrew