Get Adobe Flash player

Műszaki adatok: Proton Satria Neo S2000

A Mellors Elliott Motorsport (MEM) által épített Proton Satria Neo Super 2000-es raliautó magasabbra helyezte a lécet az FIA Szuper 2000-es kategóriájában.

Az autó fejlesztése az innovatív mérnöki megoldások alkalmazásának és a technikai személyzet 25 éves tapasztalatának vegyítésével zajlottak, de a csapat tulajdonosa, a korábbi sikeres versenyző Chris Mellors is belefolyt a munkálatokba. Az eredmény egy bámulatosan kicsi, de agilis autó, melyet a kezdetektől a vezető szempontjait szem előtt tartva terveztek.

Az attraktívan kialakított, hatékony aerodinamikát segítő első lökhárítóval, a sárvédőkkel, a hátsó lökhárítóval és a hátsó szárnnyal a Satria formája szembeötlő. Kategóriájában a Proton S2000-es autója rendelkezik a legkisebb homlokfelülettel és futóműbeállítástól függetlenül ez a legalacsonyabb masina. A pilóta és a navigátor ülése a lehető leghátrébb került a kedvezőbb súlyelosztás miatt, a különböző alkatú versenyzők kényelme miatt a kormányoszlop és a pedálsor állítható. A 35 méternyi króm-molibdén cső felhasználásával készült, MEM által tervezett bukócső és a megerősített karosszéria egy nagy torziós szilárdsággal rendelkező, a biztonság szempontjából kompromisszumok nélküli kocsitestet eredményezett. Az oldalirányú ütközések ellen védő csövek egyedi kialakítása a versenyzők könnyű be- és kiszállását teszik lehetővé.

A Satria Neo S2000 motorja a Proton Waja modell 1,8 literes erőforrásának leszármazottja, mely a MEM fejlesztőmunkája után 7600-as percenkénti fordulatszámon 278 lóerős teljesítmény leadására képes, hasznos fordulatszám-tartománya 5500 és 8500 között van. Ehhez a jelenleg elérhető legjobb Szuper 2000-es erőátviteli rendszer (a piacvezető Xtrac cég 532-es azonosítójú egysége) kapcsolódik, mellyel az autó új mércét állít fel teljesítmény és vezethetőség terén.

A MEM által tervezett FIA FT3-as üzemanyagtartályhoz kapcsolódó üzemanyagellátó rendszer gyorsan cserélhető adagoló egysége is újdonság (mely magában foglalja a benzinszivattyúkat a szűrőket és a szelepeket is).

A fékhatásról az Alcon legújabb, Szuper 2000-es autókhoz gyártott négydugyattyús féknyergei és belső hűtésű féktárcsái gondoskodnak, melyek a Neo alacsony, 1150 kilogrammos összsúlyával elképesztően rövid féktávokat tesznek lehetővé. A belső hűtésű féktárcsák mind murván (15 collos kerekek), mind aszfalton (18 collos kerekek) a lehető legnagyobb méretűek, de az egyszerűséget és a költség szempontokat figyelembe véve a féknyergek azonosak mindkét specifikációnál.

A MEM mérnökei hagyományos futóművet álmodtak az autó alá, ami kerekenként egy lengőkarból és McPherson gólyalábból áll. Ezt könnyű szerelni és relatív olcsó, emellett megbízható is. A kialakítás maximális rugóutat enged, a felütközés energiáját a lengéscsillapítók ütközői nyelik el. A futómű lehetőséget ad ultra alacsony aszfaltos beállításra, ami gokartszerű viselkedést eredményez, míg egy hosszú rugóutas specifikáció képes megbirkózni a legnagyobb bukkanókkal is. Különböző keménységű stabilizátorok szerelhetők be mind elölre, mind hátra, mindemellett a MEM 25 éves ralisport irányú tapasztalatával a futómű beállításának finomhangolása könnyű feladat bármilyen útburkolatra.

Az autóban a legfejlettebb multifunkciós rendszer található, ami ideálisan pozícióban, a vezető és a navigátor között elhelyezett központi egységből képes a teljes elektronikai felügyeletet ellátni. A súlycsökkentés mellett ezzel a megoldással a rendszer könnyen is üzemeltethető, az automatikus megszakítókkal ez a legjobb és legmegbízhatóbb technológia.

Mindezen paraméterek egy olyan autót eredményeztek, mely nem csupán technikai fejlesztéseket és új megoldásokat tartalmaz, de a szükséges helyeken egyszerű elemeket is, biztosítva a teljesítmény és megbízhatóság lehető legjobb egyvelegét.

 

Műszaki adatok (2009)

 

Motor: MEM-Proton 2 literes, soros, négyhengeres szívómotor, kovácsoltvas dugattyúk, GEMS X25 elektronikus motorfelügyelő rendszer integrált adatgyűjtő rendszerrel

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Hengerűrtartalom: 1998 ccm

Teljesítmény: 278 LE (fordulatszám: 7600 1/min)

Forgatónyomaték: 271 Nm (fordulatszám: 7000 1/min)

Maximális fordulatszám: 8500 1/min

 

Tengelykapcsoló: kéttárcsás Alcon

 

Erőátvitel:

Xtrac 532 Szuper 2000-es összkerékhajtási rendszer

6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, felváltásnál gyújtásmegszakítás

Külsőleg állítható mechanikus első és hátsó differenciálmű

Kézifék használatkor önműködően leoldó hátsó hajtás

 

Felfüggesztés:

Elöl: McPherson

Hátul: McPherson

Csőből készült lengőkarok

Lengéscsillapítók: MEM-Dynamics

Elöl-hátul stabilizátorok többfajta méretben

Egy darabból álló elöl-hátul megegyező, ötvözött fémből készült kerékagyak

 

Fékek:

Elöl: Alcon belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 350 mm, murván 300 mm

Hátul: Alcon belső hűtésű féktárcsák, átmérő 300 mm

Kovácsoltvasból készült Alcon négydugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

Állítható MEM pedálsor

 

Kormányzás:

Hidraulikus rásegítésű fogasléces kormánymű

Négyirányban állítható kormányoszlop

Levehető kormánykerék

 

Kerekek:

Murva: 6,5x15 collos felnik

Aszfalt: 8x18 collos felnik

 

Karosszéria:

Bal- és jobbkormányos kivitel

Az első lökhárító aerodinamikai és hűtési szempontok szerint tervezve

Kis homlokfelület

Módosított első és hátsó sárvédők a maximális szélesség kihasználására

Kis légellenállású, könnyű hátsó szárny

FIA jóváhagyott MEM króm-molibdén bukókeret

Megerősített karosszéria a torziós szilárdság növelésére

 

Elektronika:

GEMS elektromos motorfelügyelő rendszer

Központi, multifunkciós vezérlőegység, integrált adatgyűjtő rendszer

Színes műszerfali kijelző

 

Üzemanyagtartály:

72 literes AFS FT3 biztonsági üzemanyagtartály cserélhető adagolóegységgel

FIA Staubli utántöltő és szellőztető

 

Méretek:

Hossz: 3905 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1300 mm

Tengelytáv: 2440 mm

Nyomtáv elöl: 1543 mm

Nyomtáv hátul: 1543 mm

Súly: 1150 kg – aszfalt; 1200 kg – murva

 

Andrew