Get Adobe Flash player

Az N csoportos autók technikai előírásai

 

Az FIA 1983-ban vezette be új kategória besorolását, melynek legfőbb osztálya az N csoport, a szériaautók kategóriája volt. Az N csoportra vonatkozó technikai előírásokat az FIA J függelék 254-es fejezet mindenkori leírása tartalmazza. A kategória módosítás nélküli, nagy sorozatban gyártott négyüléses kocsikat foglal magába, melyekből a szabályok szerint évente ötezer darabot volt szükséges legyártani. Az előírások 1993-ban annyit változtak, hogy a homologizálásra kerülő modellből elég 2500 példányt összeszerelni egy év alatt, viszont az alapot adó tömeggyártású típusból évente minimálisan 25 ezret kell előállítani.

 

A szabályok az N csoportos autók esetében a következő módosításokat tették lehetővé:

- kipufogórendszer,

- motorvezérlés, 

- lengéscsillapítók és rugók cseréje,

- fékbetétek és fékcsövek cseréje,

- kötelező biztonsági eszközök beszerelése (az FIA J függelék 253-as cikkely mindenkori leírásának

  megfelelően).

 

Nem volt szabad ugyanakkor a következő egységeken változtatni:

- motor,

- a katalizátort meg kellett hagyni katalizátoros autó esetében,

- fékrendszer,

- futómű kialakítás és geometriai,

- sebességváltó,

- differenciálművek,

- végáttétel,

- az eredetinél nagyobb átmérőjű felnit használni.

 

Ezek az előírások a gyári kivitelű autó versenycélokra történő átalakítására vonatkoznak. Ebből következik, hogy a kategória esetében egy jármű versenyképessége nagyban függ attól, hogy a gyártó az utcai kivitelű bázistípus kifejlesztésekor mennyire vette számításba a későbbi, sport jellegű felhasználást.

A motorteljesítmény korlátozása miatt a feltöltéses erőforrások esetében 1990-től kötelezővé tették a ralisportban a turbószűkítőt, melyet akkor 40 milliméterben határoztak meg. Ez két évvel később 36 milliméterre módosult az N csoportban, majd 1995-ben újabb 4 milliméterrel csökkentették a meghatározott előírások szerint, a feltöltő elé beszerelendő szűkítő átmérőjét. Ez az érték egészen 2010-ig volt érvényben, mikor 33 milliméterre módosították az N csoportos autók turbószűkítőjének előírásait. Az anti-lag system (ALS), azaz a turbónyomás leesésének megakadályozását szolgáló rendszer engedélyezett az N-es kocsik esetében is.

 

2001-ben az FIA komoly engedményeket tett az N csoportra vonatkozóan, mely a köznyelvben akkor „Szuper N-es” besorolásként terjedt el:

- engedélyezték az erősebb, aszinkron sebességváltók és más váltóáttételek használatát

- nagyobb átmérőjű féktárcsákat, módosított féknyergeket lehetett felszerelni,

- a végáttétel módosítható volt,

- a futómű geometria módosítható volt az eredeti kapcsolódási pontokhoz képest 20 milliméterrel,

- a hátsó üléseket ki lehetett szerelni az autóból.

 

2007-ben az N4-es kategóriára vonatkozóan engedélyezték a 18 collos felnik használatát is.

 

Csakúgy, mint a többi kategória, az N csoport is géposztályokra van bontva hengerűrtartalom szerint, melyekre specifikus előírások vonatkoznak bizonyos paraméterek tekintetében. A géposztályokból kezdetekből öt volt, majd a legkisebb kettőt összevonták, később annak felső hengerűrtartalom határán is változtattak. Az N1-es géposztályba így maximum 1400, az N2-esbe 1600, az N3-asba 2000 köbcentiméteres motorral szerelt autók tartoztak. Az N4-es géposztály a kétliteresnél nagyobb erőforrással rendelkező kocsikat foglalja magában, ahol már a négykerékhajtás is engedélyezett. A feltöltéses motorok esetében a korrigált hengerűrtartalmat 1,7-es szorzóval kell számolni.

A Nemzetközi Automobil Szövetség a rali világbajnokság keretein belül 1987-től 2012-ig írt ki sorozatot a szériaautók számára, de a nemzeti bajnokságokban is külön értékelésben versenyezhettek azok.

 

Andrew