Get Adobe Flash player

A Ford laboratóriumban készült Mexikóra - A Mexikó Rally kihívása

 

A Mexikó Rally kihívása

Felejtsük el azt a tényt, hogy ez a szezon első murvás versenye, ne foglalkozzunk azzal, hogy meleg van a kocsiban. Hagyjuk figyelmen kívül azt is, hogy az utakat átszelő beton átereszek potenciális veszélyt jelentenek. A Mexikó Rally igazi kihívása a nagy tengerszint feletti magasságról szól.

A versenyt vendégül látó város, Leon 1815 méteren fekszik, a Sierra de Lobos és Sierra de Guanajuato hegységek pedig csaknem 2800 méteres magasságban húzódnak.

Ez nem elég arra, hogy a versenyzőknél magassági betegség alakulhasson ki, de a ritkább levegő a World Rally Car-okra hatással van már itt is, azok erőforrásai nagyjából huszonöt százalékot vesztenek teljesítményükből.

Mindannyian hallottunk arról, hogy a ritkább levegő hogyan is befolyásolja a teljesítményt, de mi is történik pontosan? Nigel Arnfield, az M-Sport motorokért felelős szakembere és a fizika tankönyvek segítenek ebben.

Minél magasabbra megyünk, annál inkább csökken a légköri nyomás, a levegő ritkábbá válik. Ez azt jelenti, hogy a motorok számára kevesebb levegő, kevesebb oxigén áll rendelkezésre.

Még akkor is, ha a World Rally Car-ok motorja turbófeltöltéses, azaz a levegő nyomás alatt jut be az égéstérbe, azt keményebben kell kényszeríteni, mivel a folyamat kezdetekor kevesebb levegő áll rendelkezésre, mint a tengerszinten.

„Keményebben kell dolgoztatnod a turbót, hogy ugyanazt a nyomást érd el, mint ami a tengerszinten rendelkezésre áll” – mondja Arnfield. „Amikor nagyobb magasságokba mész, elérsz egy olyan pontra, ahol már nem tudod növelni a turbó sebességét, mert ott vagy már a határán.

A turbót annak biztonságos határain belül üzemeltetheted csak, el kell fogadnod, hogy nem tudsz akkora turbónyomást előállítani, mint a tengerszinten” – teszi hozzá a motormágus.

Arnfield elárulta azt is, hogy a motorok megérzik a kipufogórendszer nyomásának különbségét is, ami a mérnökök által végzett motorprogramozást is befolyásolja. Lehet indulni. De milyen hatással van mindez a versenyzőkre?

A pilótákat, legfőképpen az újoncokat gyakran hallani arról panaszkodni, hogy autójuk erőt vesztett, motorproblémájuk van. Nos, a tízből kilencszer ez egyszerűen a nagy magasságnak köszönhető. A tízedik alkalom általában olyan azonban, hogy csomagolni kell, majd a repülőtér felé venni az irányt…

A kulcsfontosságú tényező a pilóták számára, hogy a kanyarokon a lehető legnagyobb sebességet vigyék át. Ha hagyják leesni a sebességet vagy elkövetnek egy hibát, a szokásosnál sokkal több időbe telik, mire a következő egyenesben visszanyerik a tempót.

Nem felejtsük el azt sem, hogy a ritkább levegő miatt az autó hűtőrendszereinek is keményebben kell dolgozniuk. A motor és a fékek melegebben üzemelnek, mivel a levegő, ami hűti őket, kevésbé sűrű, így a túlmelegedés a másik gyakori panasz.

 

Andrew

 

2014. március 2.