Get Adobe Flash player

Bajban a Citroen. Loeb lehet a megmentő?

Az első versenyen még minden a szokásos forgatókönyv szerint alakult a Citroen számára, Sebastien Loeb megnyerte a monte-carlói idénynyitót, a csapathoz visszatérő Dani Sordo a harmadik, a Citroen Racing idei első számú pilótája, Mikko Hirvonen a negyedik helyen ért célba.

A 2013-as idény második versenye azonban már nem igazán a tervek szerint ment, hiszen a Svéd Rally fő esélyesének kikiáltott Hirvonen az első igazi gyorsaságin árokba esett, így nemhogy a győzelem, de a pontszerzés is elérhetetlenné vált számára. Sordo a második hibája után nem tudta folytatni. A citroenesek becsületét a visszavonult, idén csupán négy futamot teljesítő Loeb mentette meg. Igaz, neki sem jött össze az, amiért Svédországba utazott, hiszen korábbi csapattársa, Sebastien Ogier a vadonatúj Volkswagen Polo R WRC-vel megállíthatatlan volt Skandináviában, és győzött.

A Citroen technikai igazgatója, Xavier Mestelan-Pinon a futam után a következőket nyilatkozta a Motorsport News-nak: „Sok hibát követtünk el Svédországban. Hibáztunk akkor, amikor Seb Loeb autójának beállításán a shakedown után változtattunk. Ezt egy nagyon rossz kvalifikáció követett, Mikko ugyancsak rosszul szerepelt a kvalifikáción, ami miatt rossz rajtpozícióból kellett indulnunk. Dani elkövetett egy hibát a versenyen, tehát nem szerepeltünk jól. Muszáj lesz tehát hiba nélkül teljesítenünk.”

A Mexikó Rally végeredménye nem tükrözi hűen azt, hogy hol tart az alakulat. Immár Loeb nélkül egy második és egy negyedik helyet csípett el a Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team két párosa a szezon harmadik megmérettetésén, viszont ennél sokkal beszédesebb az a tény, hogy Hirvonennek egy pillanatra sem volt esélye a győzelemért harcolni, majd egy defekt csúnyán vissza is vetette, Sordo pedig ezen a szinten rettentően nagy, hat perces lemaradással ért célba. A két versenyző nyilatkozata igencsak árulkodó volt a közép-amerikai verseny után.

Dani Sordo: „Nehéz megmondani, hogy mi pontosan a probléma. Különösen csúszósnak éreztem az utakat, amitől nem volt meg az a fajta magabiztosság, amire szükségem lett volna. A felfüggesztést és a differenciálokat kellene megnéznünk talán?

Nehéz folyton murván menni, ez pedig egy kicsit keményebb verseny is, mint a többi, főként az aszfaltos ralik. Valamit találnunk kell a beállításokkal, hogy javuljon az önbizalmam, főként akkor, amikor első alkalommal teljesítjük a szakaszokat.”

Mikko Hirvonen: „Úgy tűnik, a Volkswagen emelte a tétet, keményen kell küzdenünk. Még keményebben kell dolgoznunk, de biztos vagyok benne, hogy mindenen tudunk fejleszteni. Túl sokat csúszkálok még mindig, amivel időt vesztek. A nagy tengerszint feletti magasságokban ráadásul még többet veszít az ember ezzel a kisebb motorteljesítmény miatt.

Talán bealudtam kicsit a pénteki első gyorsaságin, de utána elégedett voltam azzal, ahogy vezetek. Ugyanakkor Seb tempóját nem tudtam tartani, úgyhogy vissza kell térnünk a tervezőasztalhoz.”

A csapatok világbajnoki versengésében – Loeb teljesítményének is köszönhetően – a Citroen jelen pillanatban 6 ponttal vezet, a csapat pilótáinak ugyanakkor nem ilyen rózsás a helyzete az egyéni értékelésben: a tabellán 74 egységgel élen álló Ogier mögött Loeb következik 43, Hirvonen jócskán lemaradva 30, Sordo pedig 27 ponttal.

A francia márka szerepléséről a szárnyait a csapat színeiben bontogató, de 2011-ben viharos körülmények között távozó Sebastien Ogier-t is megkérdezték, aki nem rejtette véka alá véleményét. „A szezont kezdetekor tudtuk, Loeb kiválásával a csapat egy nagyon erős elemét vesztette el. A raliban a pilótának nagyon fontos szerepe van. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a ralisportban szükség van egy jó és gyors autóra, de sokszor egy jó pilótával lehet igazán különbséget elérni.”

A kiváló francia versenyzőt arról is faggatták, hogy véleménye szerint a Citroen hibát követett-e el akkor, amikor 2011-ben hagyta őt távozni: „Azt nem tudom, rosszul döntöttek-e, azt viszont tudom, hogy én jól választottam!”

A Citroennél olyannyira érzik a cipő szorítását, hogy a csapatvezető Yves Matton megszellőztette, akár arra is sor kerülhet, hogy a tervezetteken felül felkéri Sebastien Loeböt még néhány futam teljesítésére. A kilencszeres világbajnoknak a négyversenyes idei programjából már csak kettő van hátra, Argentína és Franciaország. A hírek szerint azonban sor kerülhet arra, hogy az év vége felé a francia rekordbajnok a gyártói világbajnoki cím megvédése érdekében besegít a Citroennek. Matton így reagált arra a kérdésre, hogy megkérné-e Loeböt a folytatásra: „Tudja mindenki, ez nem az én döntésem. Nem hiszem, hogy ezt akarja majd. Jelenleg nincs a fejemben ez. Boldog lehetek azzal is, amink van: négy ralit teljesít velünk, eredetileg viszont úgy volt, hogy nem csinál semmit ebben az évben. A szezon végén biztosan megkérdezem, hogy teljesítene-e extra versenyt, ha azzal lehetnénk bajnokok.

Nem pánikolok, biztos vagyok abban, hogy meg tudjuk csinálni. Valami bámulatos, amit Seb Ogier mutat, de hinnünk kell magunkban és folytatni a küzdelmet.”

Xavier Mestelan-Pinon ezzel párhuzamosan megerősítette, a Citroen további motorfejlesztéseket tervez mind a teljesítmény, mind a megbízhatóság javításának érdekében, melyet a világbajnokság következő fordulóján, Portugáliában be is kívánnak vetni. A technikai igazgató azt is hozzátette, a DS3 WRC fejlesztési munkálatai öles léptekkel haladnak. „Portugáliára és Argentínára fejlesztünk a motoron. Sosem állunk meg a munkával.”

Mestelan-Pinon azon a véleményen van tehát, hogy a korábbi futamokon tapasztalt hibáik megszüntetése és a technikai fejlesztés a kulcsa a csapat jövőbeli sikereinek. Ez mindenki számára világos, aki kicsit is járatos az autósportban, a kérdés sokkal inkább az, hogy ezt meg is tudja-e valósítani a Loeb érában óramű pontossággal teljesítő Citroen Racing?!

 

Andrew

 

2013. március 16.