Get Adobe Flash player

Hírek: Prodrive - 30 éves fennállását ünnepli a Prodrive

 

30 éves fennállását ünnepli a Prodrive

1123 futam: 472 rali, 651 pályaverseny; 262 győzelem: 132 raliban, 130 pályaversenyeken; 2274 autó rajtja: 871 raliban, 1403 pályaversenyeken; 6 rali világbajnoki cím, 3 Le Mans győzelem, 4 BTCC korona; 158 versenyző.

1984. január 27-én versenybe szállt a Prodrive, és megnyerte első viadalát, a Qatar International Rally-t, a közel-keleti ralibajnokság első szezonjának nyitó fordulóját. 30 évet, 1123 versenyt és 262 győzelmet követően a Prodrive nem csak a világ egyik legsikeresebb autósporttal foglalkozó vállalkozása, de szerteágazó tevékenységekkel, fejlett autóipari technológiai részleggel és kompozit anyagokkal foglalkozó ágazattal is rendelkezik, ezen kívül van légi és védelmi szektora, miközben több mint ötszáz főt foglalkoztat az Egyesült Királyságban.

1984-ben a Porsche 911 SC RS-t kormányzó katari Saeed Al Hajri megnyerte a közel-keleti ralibajnokságot, míg Henri Toivonen egy ugyanilyen kocsival vett részt az Európa-bajnokságon, ahol bajnoki címről csak egy hátsérülés miatt maradt el.

A Prodrive elnöke, David Richards így emlékszik első viadalukra: „Egy meglehetősen széria Porsche 911-gyel neveztünk az első katari versenyünkre. Számos problémát éltünk át, mivel a kocsi sokkal inkább volt alkalmas a versenypályákra, mint a sivatagi utakra! A Porsche egyenesen a németországi gyárból érkezett, ez volt a Saeed Al Hajrival aratott számos győzelmünk közül az első, de az első futamunk megnyerése különösen emlékezetes.”

1984 óta a Prodrive 472 raliversenyen állt rajthoz – melyből 261 volt rali világbajnoki futam –, 132-szer nyert és további 182 alkalommal végzett dobogón. A 651 pályaversenyéből 130-szor győzött és 266-szor állhatott fel a pódiumra. A legikonikusabb pillanat talán Colin McRae RAC Rally-n aratott 1995-ös győzelme, amivel ő lett az első brit rali világbajnok és amivel a Subaru a sorozatban aratott három gyártói világbajnoki címéből megszerezte az elsőt. A Prodrive 2001-ben Richard Burns-szel, 2003-ban pedig Petter Solberggel aratott újabb világbajnoki címeket.

Jóllehet a Prodrive a Subaruval 19 éven át tartó együttműködéséről a legismertebb, a 871 raliversenyének nagyjából felén más márkákkal, a Porschéval, az MG-vel, a BMW-vel és a MINI-vel képviseltette magát. A Prodrive első rali világbajnoki futama az 1984-es Akropolisz Rally volt, első győzelmét pedig egy privát nevezésű BMW-vel aratta a Tour de Corse-on 1987-ben, a kocsit Bernard Beguin vezette. Mielőtt a figyelme a világbajnokság felé fordult volna a ’90-es évek elején, három brit, két közel-keleti, két belga, két francia és egy ír bajnoki címet szerzett a cég. A ’90-es évek során négy ázsia-óceániai győzelmet aratott a Subaruval, és nyert az Egyesült Államok SCCA Pro Rally Bajnokságban is.

A Prodrive sikerei a ralisport mellett a pályaversenyzésben is ugyanúgy tükröződtek, a sorozat 1987-ben kezdődött, amikor a brit túraautó bajnokságra neveztek BMW-vel. 1988-ban, első teljes szezonjukban Frank Sytnerrel azonnal megnyerték a BTCC-t, majd 1989-ben és 1990-ben is a Prodrive által felkészített autók nyerték a kategóriájukat. Hat BMW-s szezon után a Prodrive gyári programba fogott az Alfa Romeóval, a Hondával, végül a Forddal, a kék ovállal nyerték utolsó BTCC bajnoki címüket 2000-ben, a Super Touring Car éra végén a Mondeóval.

2001-ben a Prodrive a sportautózás felé vette az irányt, a Ferrari 550 Maranellóból faragott sikeres GT kocsit és szerezte meg a sportautózás legnagyobb elismerését, amikor megnyerte a 2003-as le mans-i viadal GT osztályát. A tettet 2007-ben és 2008-ban is megismételték az Aston Martin DBR9-cel, amikor a neves brit céggel teljes gyári programot bonyolítottak. Az együttműködés a mai napig is tart.

Amíg a Prodrive a sportautózást a banbury-i bázisáról működtette, Ausztráliában a gyári Ford Performance Racing csapatként vett részt a V8 Supercar sorozatban. Tíz szezon után, amelynek során négyszer voltak másodikak, a Prodrive a 2012-es év végén adta el az csapatot.

 

 

A Prodrive célja 2014-re, hogy győzelmeit növelje, miközben a tízedik évben visszatér a hosszútávú világbajnokságra az Aston Martin Racinggel, a MINI-vel pedig rali és rallycross programot teljesít.

Az évek során a ralisport legnagyobb neveiből jó néhány vezetett a Prodrive csapatában. Az ötvenöt pilótából tizenegy világbajnok volt: McRae, Kankkunen, Vatanen, Alén, Mikkola, Sainz, Auriol, Burns, Solberg, Makinen és Grönholm. A pilótákat hatvanhat navigátor segítette összesen. A száznyolc pályaversenyző között nagyszerű túraautó és sportautó pilóták találhatóak: Sytner, Menu, Tarquini, Weaver, Hoy, Rydell, Thompson, Lowndes, Brabham és Turner, valamint olyan Forma-1-es sztárok, mint Villeneuve, Warwick, Palmer, Lamy, Salo, Verstappen és Davidson. McRae, Warwick és Sarrazin mindkét versenyágban versenyzett, Colin McRae 2004-ben még a dobogóra is felállhatott Le Mans-ban.

Az elmúlt harminc esztendő során, de különösképpen a legutóbbi évtizedben a Prodrive az általa épített autókkal a pályaversenyeken, illetve a ralisportban rajthoz álló ügyfeleket is támogatta szerte a világon. Az Aston Martin Racing ügyfelei egyedül 2013-ban több mint ötszáz viadalon vettek részt.

Míg az autósport megmaradt a Prodrive fő tevékenységnek, ez ma már a négy üzletága közül csupán az egyik. A csoport technológia részleggel, kompozit anyagokkal foglalkozó ágazattal, valamint egyedi áruk és kiegészítők készítésével foglalkozó üzletággal is rendelkezik, utóbbi több autósportban érdekelt csapatnak, autóipari cégnek és sportmárkának gyárt termékeket.

„Ha körbesétálunk a főhadiszállásunkon Banbury-ben, vagy a kompozitokkal foglalkozó milton keynes-i létesítményben, ugyanúgy láthatunk sport- és luxusautókon folytatott komoly összeszerelési, illetve karosszériás tevékenységeket, mint ahogyan pálya- és raliautókkal kapcsolatos munkálatokat. Ezen kívül dolgozunk műholdas alkatrészeken is, a következő Mars Roveren, a kereskedelemben kapható jet-ek első osztályú kabinjain, valamint az elektromos és hibridautók legújabb technológiáin” – árulta el Richards.

„A Prodrive ma már messze van attól, ahonnan 1984-ben egy kis silverstone-i műhelyből elindult, amikor az egész vállalat le tudott ülni egy asztal köré. Most már egy sokrétű vállalkozás ez, ez az erősségünk, de ahogyan biztos vagyok abban, hogy a jövőben is versenyeztetünk autókat, ugyanolyan biztos vagyok abban is, hogy az a technológia, amit alkalmazni fogunk, nagyon más lesz a maihoz képest.”

 

Andrew

 

2014. január 28.