Kubica Citroenje
Robert Kubica az idei szezonban a rali Európa-bajnokságon és a rali világbajnokság WRC 2-es küzdelmeiben vesz részt egy Citroen DS3 Regional Rally Car-ral. A Citroen technikai igazgatója, Xavier Mestelan-Pinon mutatja be, miben is különbözik az egyszeres Forma-1-es futamgyőztes versenyautója a DS3 WRC-től.
A motor
Ez eredményezi a legnagyobb különbséget a két autó között, az eltérés pedig a turbófeltöltő szűkítőjéből ered. Az RRC szűkítője 30 milliméteres, a WRC-jé 33, így előbbi motorja nem annyira erős.
Amikor Robert ötven százalékban tapossa a gázpedált, autójának teljesítménye ugyanakkora, mint a WRC-jé, mivel a szűkítő nem korlátozza nagyon, de száz százalékos gázpedálállásnál kisebb a teljesítmény. Amíg Robertnek kisebb teljesítmény áll rendelkezésére, mint egy WRC esetében, addig a nyomaték hasonló. Véleményem szerint murván könnyebb egy nyomatékosabb autó vezetése, ami a WRC 2-es kategóriában segíthet neki a Szuper 2000-es autókkal szemben.
Az RRC-n a lendkerék is nehezebb 0,5 kilóval. Ha nehezebb a lendkerék, az olyan, mintha plusz súly lenne az autóban – nagyobb lesz a tehetetlensége a motornak. Alapvetően ez azt jelenti, hogy az erőforrás nem pörög fel olyan gyorsan, olyan szabadon, mint egy könnyebb lendkerékkel rendelkező motor. A teljesítmény ugyanakkora, a különbség annak felépülésében van.
A fékek
Murván nincs különbség a féktárcsákban és a féknyergekben, de aszfalton eltér a két autó. Aszfalton kisebb az RRC féktárcsa átmérője és nem használhatunk a féknyergekben vízhűtést sem.
A fékekkel kapcsolatban egy jó pont az, hogy Robert a ballábas fékezést megfelelő módon használja. Ez lenyűgöző, ő egy nagyon ösztönös sofőr, aki természetes módon vezet.
A hátsó szárny
Az RRC kisebb hátsó szárnnyal rendelkezik, ami jóval kisebb leszorítóerőt termel. Ez egy nagy különbség. Amikor az autók egy nagysebességű szakaszt teljesítenek, Robert abban veszi észre a különbséget, hogy mennyit csúszkál a kocsi hátulja. A Fafe Rally Sprinten láthattuk azt is, hogy a kisebb hátsó szárnnyal mennyivel másképp repül az autó egy ugratón.
Azt se feledjük el, hogy Robert RRC-je World Rally Car-ként kezdte pályafutását, nem a legutolsó specifikációs WRC volt, mielőtt átalakítottuk volna. A kerékagyak és a lengéscsillapítók nem a legutolsó fejlesztések, hanem a korábbi specifikációk a tavalyi évről.
A kormányváltó
A kormányváltó nem ugyanaz, mint amit korábban használtunk. A váltókar ugyan hasonlóan néz ki, de az hosszabb, mint ami a C4-ben volt és a kormányoszlop másik oldalára került. Itt a bal oldalon van, a C4-ben a jobbon volt.
Az ebben az autóban lévő egység olcsóbb. A másik gyártók nem szerették volna, ha ugyanazt a rendszert használjuk, mint a C4-ben, mivel az túl gyors. Ez az egység olyan, mint amit a hátsó tengely leoldására is használunk a kézifék használatánál. A váltás ötven milliszekundum, ez lassabb, mint a manuális váltó. Ezzel nem nyerünk időt.
Robert autójában nem csak a kormányváltó más egy kicsit. A kéziféket nyomni kell, nem húzással hozható működésben – így könnyebb neki használni.
Andrew