Get Adobe Flash player

Egy mérnök naplója

A rali világbajnokság futamain Michal Kosciuszko MINI John Cooper Works WRC-jét Richard Thompson felügyeli. Tomo, a Motorsport Italia mérnöke a crash.net hasábjain osztotta meg az olvasókkal, hogyan is zajlottak az ő szempontjából a versenynapok az Argentin Rally ideje alatt.

 

A futam első teljes napjának végén a következők kerültek a naplóba:

 

- Az első gyorsaságit, a hat kilométeres szakaszt arra használtuk tegnap este, hogy kipróbáljunk egy új beállítást. Ki szerettük volna értékelni, hogy milyen, amikor a lengéscsillapítót úgy állítjuk be, hogy nagyobb tapadást eredményezzen, feláldozva az autó kezelhetőségét és precizitását. Michal jó időt futott, de jobban tetszett neki a szabadedzés és a kvalifikációs szakasz beállítása, úgyhogy a fiúknak volt dolguk a ma reggeli szervizben, hogy visszaállítsák a kocsit. (Ez az információ arra is jó volt, hogy a lengéscsillapítók a görög versenyen, a versenynaptár következő állomásán rendben legyenek. Nagyon sok időt igényel a következő versenyek megtervezése. Már most arról beszélünk, hol teszteljünk az augusztusi Finn Rally-ra.)

Az első napnak tehát, ami egy 27 és egy 50 kilométeres szakaszt tartalmazott két körben, megfelelően felkészülten vághattunk neki. Ma mindkétszer kimentünk a kör első gyorsaságija utáni tankoló zónához Brunóval, hogy biztosak legyünk abban, minden rendben megy, és hogy megbeszéljük versenyzőinkkel a beállításokat, valamint hogy megpróbáljuk a kocsit a hosszú szakaszhoz állítani. Santa Catalina és Aschochinga kemény kihívás az autóknak és a versenyzőknek egyaránt, ugyanakkor jóval könnyebb volt most, mint tavaly. 2012-ben nyirkos, nedves és saras volt, főként a versenyvonalról letérve.

A páros reggel, a kettes gyorsaságin erős idővel kezdett. Nem változtattunk semmit a MINI John Cooper Works WRC-n, ugyanakkor Michalnak és Macieknek pumpálnia kellett a féket etapon, mert a fékpedál felpuhult a szakasz vége felé. Miután visszatértek a pályára, a harmadik szakasznak körülbelül a közepétől elkezdtek időt veszteni, mivel a rossz úton eltört a hátsó stabilizátor karja. Ezt ebédidőben kicseréltük, elővigyázatosságból a stabilizátorral együtt és megemeltük a kocsit a második körben várható durvább körülmények miatt.

A negyedik gyorsasági nagyon jól alakult, Michal nagyon versenyképes időt autózott fő riválisaival, Prokoppal és Pozzóval szemben. Sajnos azonban a hosszú ötös szakasz tizenhetedik kilométerénél ki kellett állnia. Most várjuk vissza az autót a szervizparkba, hogy felkészítsük, mivel a Rally 2-es szabályoknak megfelelően holnap visszaáll a versenybe. Újabb változtatásokat fogunk eszközölni azért, hogy Michal olyan jól teljesíthessen, ahogyan csak tud.

 

A csütörtök tehát nem volt túl szerencsés a csapat számára, a verseny következő napja azonban még ennyire sem alakult jól a Lotos Team WRC párosának:

 

- A második nap remekül indult, Martin Prokophoz és a helyi sztár Gabriel Pozzóhoz képest nagyon jó részidők jöttek. Michal erős tempóban kezdett, a harmadik időmérő pontnál majdnem huszonnégy másodperc volt az előnye mindkettejükkel szemben. Aztán jött a katasztrófa, a MINI John Cooper Works WRC jobb oldali futóműve kiszakadt. Sajnos fel kellett adnia, mivel javíthatatlan volt a sérülés. Mindannyian csalódottak vagyunk, de gyorsan túl leszünk ezen, mivel a görög futam nincs messze.

A szerelők azzal vannak most elfoglalva, hogy összepakolják a holmit és az autót, mivel a konténer megy Ausztráliába. Az argentin autónk vesz részt a tengerentúli futamokon, közben nem is tér vissza Európába. Ez így költséghatékonyabb, mivel nem kell súlyos pénzeket fizetni az autó repültetéséért. A túlsúlyos csomagok is fájdalmasan sokba kerülnek, el lehet képzelni, mennyi a költsége egy 1200 kilós raliautó Ausztráliába történő szállításának.

A technikai előírásoknak köszönhetően Argentína a három összekapcsolt versenyünk másodikja, emiatt az erőátviteli egységeket, a turbót és egyes futóműalkatrészeket Görögországba küldjük. Ezeket ma ki kell szerelni. A fiúk ezzel fognak ma foglalkozni, míg én később kikérdezem Michalt és Macieket. Ez egy informális beszélgetés, megvitatjuk a hétvégét minden aspektusból, onnan kezdve, hogy milyen volt a hotel, a pályabejárás, az ellátás, stb., egészen a versenyig és minden, ami ezzel együtt jár, de már előretekintünk a következő tesztekre és futamokra is.

Kis csapattal rendelkezünk, én brit vagyok, Michal és Maciek lengyelek, Bruno (De Pianto), a főnök Milano mellől származik, Jack (de Keijzer), a koordinátor holland, a szerelők pedig mind olaszok. Jól kijövünk egymással, ami nagyon fontos, keményen dolgozunk, száz százalékot hozunk ki magunkból, ugyanakkor sokat is nevetünk. Tartson ez sokáig!

 

Tomo

 

Andrew