Get Adobe Flash player

Murváról aszfaltra

Miután letudta a 2012-es spanyol rali világbajnoki futamának pénteki utolsó, Salou-ban megtartott utcai gyorsaságiját, Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC-jén nagy munka kezdődött, hogy a murvás specifikációról átépítsék a verseny második és harmadik napjának megfelelő aszfaltos kívánalmaknak megfelelően.

Latvala versenymérnöke, Tim Jackson a következő napon beszélt arról, hogy az ominózus 75 perces szervizben a Ford World Rally Team nyolc szerelőjének milyen átalakításokat kellett elvégeznie az autón.

„Az autók murva specifikációval érkeztek be, az aszfaltos változatnál viszont elég sok alkatrész különböző, emiatt a szervezők a szokásos 45 perces szervizidő helyett jóval hosszabbat biztosítottak számunkra, hogy végezhessünk mindennel” – magyarázta Jackson.

„A legfontosabb részek ilyen szempontból a felfüggesztés elemei. Az aszfaltra a fékek is nagyobbak. A féknyergek és a fékbetétek ugyanolyanok mindkét felületen, de a féktárcsák nagyobb méretűek, mivel az aszfalt nagyobb tapadása miatt hatékonyabb fékeket kell használni. A futómű némileg eltérő geometriájú, a lengéscsillapítót és a rugót magában foglaló gólyalábak általában keményebbek, beállításuk jóval pályaautósabb, mint amilyent murván használunk. Aszfaltra nem kell olyan nagy rugóút. Általában öt lengéscsillapító készlettel gazdálkodhatunk egy versenyen, itt azonban hét van, tehát külön készlettel rendelkezünk a murvára és az aszfaltra.

Emellett kicseréltük a sebességváltót és a hátsó differenciálművet is, mivel mások ezeknek a beállításai aszfaltra és mások murvára, a teljesítményt így tudjuk optimalizálni a keményebb felületre.

A szervizidőnkbe kényelmesen beleférünk elvileg, de mindig van valami, ami nem úgy megy, ahogyan kellene. Tegnap este nem történt semmi különös dolog, időben végeztünk, talán még tíz percünk is maradt, ezt az időt arra szoktuk használni, hogy az autón a lehető legtöbb ellenőrzést elvégezzük.

A tegnapi egy nagyon kemény nap volt az autók számára, azok igencsak sárosak voltak, mikor visszaértek, nehéz napjuk volt. Emiatt sok alkatrészt kicseréltünk, amivel természetesen felfrissítettük a kocsit.

Tegnap este még nem voltak meg a legújabb időjárás előrejelzések, ezért olyan beállításokat eszközöltünk, amiről azt gondoltuk, jók lesznek. Mikor ma reggel megkaptuk az időjósoktól a legfrissebb adatokat, finomhangoltuk az autót, hogy jó legyen a délelőttre.”

De mi a helyzet a sofőrrel, miközben Latvala autója készen áll az aszfaltos szakaszokra? Jackson véleménye szerint ez az egész arról szól, hogy minél hamarabb átállítsa magát a pilóta.

„Ha gyorsan át tudsz állni, nagy előnyre tehetsz szert, az első szakaszon ez meg is mutatkozik. A párosok tegnap este elmehettek az autójukkal a parc ferméig, egy nagyon kis tapasztalatuk van már vele, ma reggel tehát úgy ébredhettek, hogy nem a teljes ráhangolódást kell elvégezni. Este még szokás szerint megnézték a pályabejáráson készített videókat, de leginkább a saját fejüket kell átállítani a szükséges vezetési stílusra.

Múlt héten tartottunk itt egy aszfaltos tesztet, de Jari-Matti amúgy is tudja, hogyan kell aszfalton vezetni, ami tisztán látszik az idén mutatott sebességéből is. Az összekötő szakaszon arra kell figyelni, hogy fejben felkészüljenek, így az elejétől kezdve jól tudnak menni. Túl sok esős tesztet nem csináltunk, de az itteni tesztünk délelőtti része nedves volt, a délutáni száraz, ami jó szimulációul szolgált a mai napra” – foglalta össze a Ford World Rally Team mérnöke.

 

Andrew