Get Adobe Flash player

Százas kerékcsere a Latvala-Anttila párostól

A Forma-1-es futamokon a kerékcserékhez manapság nem egészen három másodpercre van szükség. Ehhez a teljesítményhez tucatnyi szerelő szükséges, mindeközben a versenyző a pilótafülkében szemléli az eseményeket. A raliban ez nem így megy, főként akkor, ha a gyorsasági szakaszon kell kicserélni a kereket. A 2013-as Argentin Rally kilencedik szakaszán ez történt a versenyt végül dobogós helyen befejező Jarri-Matti Latvalával és Miikka Anttilával is. A Volkswagen Motorsport navigátora mesél a történésekről:

„Utólag megállapítottuk, száz másodpercet, azaz egy perc negyven másodpercet álltunk, a teljes időveszteség pedig kevesebb, mint két perc volt. Ebben a szituációban, mikor megállapítottuk, defektünk van, a legnehezebb dolog, hogy gyors döntést hozzunk, folytassuk vagy álljunk meg. Ez kis időt igényel. Komoly döntés volt, mivel huszonhárom kilométer vissza volt még a szakaszból. Azon túl, hogy két percnél többet hagytunk volna bent, az utánunk rajtoló megelőzött volna minket és a porában még többet vesztettünk volna. Úgy döntöttünk, azonnal félreállunk. Amint az autó megállt, kicsatoltuk az öveket, kipattantam és mentem a csomagtartóhoz, hogy kivegyem az emelőt és felemeljem a kocsit. Ez alatt Jari-Matti kiszállt az autóból, elővette a kerékkulcsot, ami az ő oldalán van, és elkezdte leszedni a kerékanyákat. Amikor teljesen megemeltem a kocsit, cseréltünk. Elővette a pótkereket, eközben én leszedtem a maradék kerékanyákat, aztán a sérült kereket. Odahozta az új kereket, amit felraktam, majd betekertem a kerékanyákat. Ő ez alatt rögzítette a defektes kereket a csomagtartóban, leengedte a kocsit, kivette alóla az emelőt, amit visszarakott az autóba. Én meghúztam a kerékanyákat, odaadtam neki a kerékkulcsot. Ő beült az autóba, én pedig lecsuktam a csomagtér ajtót és én is beszálltam a kocsiba. Becsatoltuk az öveinket, jól meghúztuk azokat, és folytattuk a versenyt. Azt kell, hogy mondjam, nagyon elégedettek voltunk magunkkal, ugyanakkor nagy hatással kellett, hogy legyünk egy úriemberre is. Ő Malcolm Wilson, aki gyakoroltatta velünk a kerékcserét még akkor, amikor a Fordnál versenyeztünk.”

Latvalán és Anttilán a teljes művelet alatt rajta van a bukósisak és a HANS rendszer, ugyanis ha levennék azokat, további időt veszítenének. A sisak és a HANS ugyanakkor elég nagy nehezítés az ilyesfajta tevékenységeknél. „A gyárban nyolcvan másodpercen belül teljesítjük a kerékcserét, bár akkor nincs rajtunk a bukósisak és a HANS” – árulta el Anttila.

 

Fotó: Volkswagen Motorsport

 

Andrew