Get Adobe Flash player

A pályabejáró autók élete

 

A világbajnokság szakaszainak leglassabb autói

Kilenc hónapig távol az otthontól, ez alatt legtöbb időt egy sötét konténerben töltve, majd onnan kiszabadulva egyaránt kínozva és gondozva – ez jut a rali világbajnokság csendes hőseinek, a pályabejáró autóknak.

Az M-Sport 25 darabból álló Volvo S60 2.5T 4WD flottával rendelkezik, amit a csapat székhelyén, Cumbriában építettek. Ezek közül kilenc mindössze három hónapot van a bázison az év folyamán, majd hosszú útra indul, hogy a világbajnokság tengerentúli állomásain, Mexikóban, Argentínában és Ausztráliában szolgálja a csapatot.

A riválisok alakulatok, a Volkswagen és a Citroen „recce” autóival egyetemben mostanság az Atlanti-óceán közepén hánykolódnak Dél-Afrika irányába. Madagaszkárt elhagyva keresztülvágnak az Atlanti-óceánon Malajzia felé, ahol átpakolják őket egy másik hajóra, ami a végső célba, Brisbane-be szállítja őket, hogy a szeptemberben megrendezésre kerülő Ausztrál Rally-ra készen álljanak.

A csaknem húszezer kilométeres út 65 napot vesz igénybe. Ez természetesen nem tartalmazza a télen történt behajózást az Egyesült Királyságból Mexikóba, valamint a visszautat Ausztráliából az M-Sport főhadiszállásáig.

Argentínában a szervizcsapatoknak az amúgy is mozgalmas munkájukat ki kellett egészíteni azzal is, hogy szétszedjék, aprólékosan megtisztítsák, majd összerakják a pályabejáró autókat, hogy azok patika tisztasággal vághassanak neki a déli félteke felé vezető útnak.

„Az Ausztrál karantén törvények nagyon szigorúak, biztosnak kell lennünk, hogy semmilyen rovar, növény, vagy hasonló dolog sem található az autókon” – mondta el a berakodás előtt az M-Sport ügyfélkapcsolati vezetője, Richard Millener. „Az ausztrál tisztségviselők itt vannak, hogy megbizonyosodjanak arról, minden rendben van-e az indulás előtt. Senki sem szeretné, hogy akár egy banánhéj maradjon a kesztyűtartóban.”

A célállomást elérve a kocsik aztán arra várnak, hogy értük menjenek és elkezdődjön a kulcsfontosságú recce időszak. A pályabejáráson a sebességet 70 kilométer/óra körül korlátozzák, de ez nem jelenti azt, hogy az autóknak jó dolguk lenne.

„A versenyzők a pályabejáráson szeretik kipróbálni, mennyire mehetnek közel az út széléhez” – mondja Millener. „Kockázatot vállalnak a bejáráson, így nem a WRC-kel kell ezt megtenniük. A recce autóknak nehéz életük van.

Olyannak kell érződniük, mint egy raliautó, hogy a pilóta és a navigátor pontos itinert készíthessen. Reiger felfüggesztés van bennük, utcai sebességváltó, a négykerékhajtásos rendszert feljavítottuk. Megnöveltük a hasmagasságot is, másfajta fékeket szereltünk fel, a ralisporthoz megfelelő szilárdságú kerekeket kaptak, bekerült a bukócső, pótkerekek és más, ralival kapcsolatos eszközök vannak a csomagtartóban. A legfontosabbak a méterszámlálók, amivel a navigátor az itinert tudja pontosítani.

Ne feledjük, ezek az autók is kétszer teszik meg a teljes távot, plusz általában szállításra is használja a csapat őket. A pályabejárás után a csapat felderítői mennek vele.”

 

Andrew

 

2013. június 8.