Get Adobe Flash player

Szardínia Rally 2013

A Szardínia Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság idei szezonjában már-már hagyomány, hogy a szervezők eltérnek a versenyek jól megszokott forgatókönyvétől. Így van ez a Szardínia Rally esetében is, ami nem az általában szokásos három-, nem is a tavalyi négynapos formátumban zajlik, hanem mindössze két napig tart maga a megmérettetés.

A Volkswagen nem elégedett meg eddigi sikereivel, az Akropolisz Rally után nem sokkal háromnapos tesztet bonyolítottak le a differenciálművek beállítására koncentrálva. A Polo R WRC Achillesz inát továbbra is a hajtás szétoldása jelenti a kézifék használatakor. A hannoveri gárda folytatta a munkát a hidraulikus rendszeren, végül az első csapat két autójába a megbízhatóságot szem előtt tartva visszarakták a pneumatikus változatot.

Az M-Sportnak nem volt lehetősége hasonló tesztre, egyedül az Al-Attiyah helyére beugró Elfyn Evans mehetett pár kilométert a Ford Fiesta WRC-vel. Az alakulathoz bérlőként csatlakozott a MINI-vel elégedetlen Michal Kosciuszko. A lengyelt elvesztő Motosport Italia más elfoglaltság híján a továbbiakban az Ascania csapatnak nyújt technikai támogatást.

A Ford a megszokott, sokat látott autóival érkezett, a Volkswagen és a Citroen mediterrán szigeten bevetésre kerülő WRC-i viszont Argentínában voltak legutóbb a pályán. Érdekesség, hogy Sordo azt a DS3-at kapta, amivel Loeb eddig szállította a győzelmeket, nem kevesebbszer, mint nyolcszor nyert vele.

Az olasz világbajnoki futamnak minden WRC-s páros Michelin abroncsokkal vágott már neki. A francia cég a kemény gumijait nevezte elsődleges opciónak, amiből 24 darab áll az indulók rendelkezésére, mellette alternatívaként 16 lágy van készleten mindenkinek. A kétfajta abroncsból összesen 35 darabot lehet a versenyen felhasználni.

A bevezetőben említettek miatt sűrű első nap várt a mezőnyre, nyolc szakaszra elosztva 147 versenykilométert kellett teljesíteniük a párosoknak.

Sebastien Ogier a görögországi kisiklást követően visszatért oda, ahol Sebastien Loeb távollétében megszokhattuk idén, az első körben a háromból két szakaszt megnyerve már is húsz másodperc előnyben volt a többiekkel szemben. Délután emiatt vissza is vett a biztonságot és a forróságban kritikusnak bizonyuló dolgot, abroncsainak megóvását szem előtt tartva. Előnyét azonban így is sikerült megdupláznia, köszönhetően kiváló gumikímélő képességeinek. „Jól mentünk eddig, de az is biztos, hogy ma a gumik miatt jelentős különbségek alakulnak ki” – mondta a Volkswagen Motorsport francia pilótája a hatodik szakasz után. „Amikor ilyen meleg az idő, próbálom nagyon progresszívan irányítani az autót, de semmi különleges, ez a természetes vezetési stílusom.”

A citroenes Mikko Hirvonennek ugyanez nem sikerült, a hatodik gyorsasági céljába vászonon futó első kerekekkel érkezett és nem is tudta megmondani, mihez kellene kezdenie. „Az autó tökéletes, de nem tudok az első gumijaimra vigyázni.” A finn ettől függetlenül a második helyen várhatja a folytatást 47 másodperc lemaradással, de nem lehet nyugodt, hiszen Thierry Neuville ott van a sarkában. Az M-Sport fiatalja érett versenyzést mutatott, mindenképpen ő képviseli a nap meglepetését. A délutáni körben két szakaszt is nyert, ezzel jött fel az ötödik helyről a dobogós pozícióba. „A fékeken dolgoztunk, mivel nem „haraptak” reggel. A szerelők jó munkát végeztek, nem tökéletes, de sokkal jobb lett. Az autón keményítettünk is egy kicsit, ez automatikusan javította az önbizalmamat. Sokkal jobb lett a tapadás, és nagyon kényelmesen éreztem magam” – árulta el Neuville nap közben.

Dani Sordo egy viszonylag eseménytelen nap után áll a negyedik helyen, akit az első szakasz céljába defektes kerékkel érkező és ezzel két percet spájzoló Jari-Matti Latvala követ. A finn az utolsó gyorsaságin előzte meg az első körben az imbolygó futóművel bajlódó Andreas Mikkelsent.

A Qatar M-Sport Rally Team szörnyű napot tudhat maga mögött, Evgeny Novikov a második különpróba első kanyarjában alaposan összetörte Fiestáját, mikor kiderült, az itinerben felírt padlógázas ív mégsem az, Mads Ostberg pedig a nap végén, a sötétben megrendezett gyorsaságin esett le az útról.

Robert Kubica áll az élen a WRC 2-esek csatájában, a Citroent több mint egy perc hátránnyal két Ford Fiesta RRC követi, Abdulaziz Al-Kuwari és Lorenzo Bertelli sorrendben.

A WRC-3-as kategóriát az újonc Stephane Consani vezeti, aki az utolsó szakaszon előzte meg Christian Riedemannt.  Mögöttük az ugyancsak Citroen DS3 R3T-vel rajthoz álló Sebastien Chardonnet várhatja a folytatást. A kategória nagy esélyese, Bryan Bouffier már a nap elején kiesett műszaki hiba miatt.

A verseny magyar résztvevője, az ifj. Érdi Tibor-Táborszki Attila kettős az abszolút huszonharmadik, a 3-as kategória ötödik helyéről kezdheti meg a befejező napot.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 40min 47.3sec
2. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +46.6s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +49.7s
4. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 19.4s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 44.0s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 55.4s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 50.4s
8. Michal Kosciuszko Lotos Team WRC Ford Fiesta RS WRC +6m 25.6s
9. Elfyn Evans Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 34.5s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +8m 35.3s

 

Andrew

 

2013. június 22.