Get Adobe Flash player

Hírek: Michelin

 

A Michelin világbajnoki históriája

A rali világbajnokság 1973-as bevezetése óta a Michelin gumik 38 világbajnoki címet és 224 futamgyőzelmet szereztek.

A Michelin gumik már jóval 1973 előtt híres ralikat nyertek. Az 1954-es Monte-Carlo Rallye teljes Michelin dobogót hozott például, a ’60-as évek elején pedig a Citroen szerelt DS raliautóira Michelin gumikat.

A Michelin kalandja a rali világbajnokság 1973-as hivatalos életre hívásával és az Alpine-Renault monte-carlói hengerlésével kezdődött.

A francia kocsikban és a Michelin új, radiál slick gumijában rejlő potenciál lehetővé tették az Alpine Renault-t vezető Darniche, Nicolas, Therier és Andruet – a négy muskétás – számára, hogy az 1973-as szezonban domináns szerepet játszanak. Hat futamgyőzelmükkel megnyerték az első világbajnokságot.

Az 1981-es évad elején a Michelin és a Talbot Lotus egyesítette erejét, hogy legyőzze a gyári Ford Escortokat, Audi Quattrókat és Fiat 131-eseket. Hatalmas csaták után, Guy Fréquelinnek és Henri Toivonennek köszönhetően a Talbot és a Michelin végzett a márkavilágbajnokság élén. A következő évben a Michelin újabb kihívással találta magát szembe: hátsó- és összkerékhajtású kocsikat is el kellett látnia abroncsokkal, így Opel Asconát, Renault 5 Turbót és Audi Quattrót is. A Michelin öt futamgyőzelmet zsebelt be különböző modellekkel.

A Michelin B csoportos korszaka 1984-ben kezdődött el igazán, mikor az Audi mellett a Peugeot is a cég gumiit választotta, hogy a kocsijának fantasztikus, 500 lóerős teljesítményét az úttest felé tudja továbbítani. 1984 és 1986 között a Michelin három márka és három egyéni világbajnoki címet szerzett.

A Michelin abroncsok az A csoportos érát is uralták, kezdetben a Lanciával (öt gyártói cím). 1993-ban a Toyota Michelin gumikra váltott, a francia gyár új találmánya, az ATS defekttűrő hab (mousse system – a szerk.) – pedig segített nekik megszerezni első márkavilágbajnoki címüket. A ’90-es évek második felében a Michelin elkötelezettsége négy egymást követő világbajnoki címhez segítette Tommi Makinent.

A századfordulóval megérkeztek az újabb generációs World Rally Car-ok, többek között a Peugeot 206 WRC, a Ford Focus WRC és a Citroen Xsara WRC. A kemény küzdelmekben a Michelin domináns szerepet játszott minden fajta felületen (murván, havon, aszfalton), miután termékeit folyamatosan fejlesztette. A Michelin és a Citroen három gyártói címet ünnepelhetett együtt.

 

Mérföldkövek:

1973: Megjelenik az első slick radiál abroncs a rali világbajnokságon. A Michelin volt az a gyár, aki elsőként használt a rali világában radiál slick gumikat. Korábban ezzel a technológiával csak a pályaversenyeken találkozhattunk. Az Alpine-Renault versenyzői, Andruet, Therier, Darniche és Nicolas (négy muskétásként is ismertek) a legendás Berlinette-tel megnyerik a legelső gyártói világbajnokságot. Az A110-re Michelin gumikat szereltek, a radiál technológia pedig bizonyított.

1982: Létrehozzák a B, A és N csoportos besorolást. Röhrl (Opel Ascona – Michelin) nyeri a világbajnoki címet Michele Mouton, az első olyan hölgy előtt, aki világbajnoki futamgyőzelmet tudott aratni (1981-ben).

1983: Négy győzelmével a Michelin gumikkal ellátott Audit hajtó Mikkola az egyéni világbajnok. A következő esztendőben a gyártók és a vezetők címét is a Michelin zsebeli be az Audi és Blomqvist segítségével.

1985: ez, valamint a következő szezon a Michelin számára márkavilágbajnoki címet hoz a Peugeot-val és a 205 T16-tal, valamint egyéni győzelmeket Salonennel (1985) és Kankkunennel (1986). A korszak azonban szomorú irányt vett, Portugáliában négy néző halt meg, majd a tékozlófiú, Henri Toivonen vesztette életét Korzikán egy balesetben. A B csoportos autókat túlságosan gyorsnak titulálták ezután, és 1987-től betiltották használatukat.

1987: A B-s kocsik helyét a gyengébb, A csoportosok vették át. A Michelin egy újdonsággal, az ATS-sel (Temporary Flexible Support) rukkol elő. A rendszer lehetővé teszi a versenyző számára, hogy változatlan sebességgel folytassa útját akkor is, ha egy, vagy akár több gumijában is csökkenne a nyomás. Az áttörést hozó ATS 1988-ban a Párizsi Motor Show Technológia Innovációs Díjában részesült. Didier Auriol 1989-ben Görögországban, az Akropolisz Rally-n négy defektes kerékkel is képes volt teljesíteni egy gyorsasági szakaszt.

1992: A Lancia és a Michelin sorozatban ötödik alkalommal nyer világbajnoki címet.

1994: Didier Auriol (Toyota Celica – Michelin) első franciaként világbajnoki címet szerez.

1995: Az újfejlesztésű, aszfaltra szánt abroncsok a Monte-Carlo Rallye-n kerülnek először bevetésre. Miután az FIA kitiltotta a világbajnokságról a slick papucsokat, a Michelin egy új, bevágásokkal ellátott, száraz útfelületre alkalmas gumival jön ki, melynek mintázati aránya a minimálisan előírt 17 százalék.

1998: Újgenerációs Fort Potentiel (FP) aszfaltgumik San Remóban. Az FP száraz felületre való aszfaltabroncsok szerkezete érzékelhetően merevebb, mint amilyen elődje volt, szignifikáns előnyöket hozva kanyarodáskor és egyenesfutáskor (kigyorsítás és fékezés). A Michelin ugyanebben az esztendőben begyűjti 150. futamgyőzelmét is Sainz új-zélandi eredményének köszönhetően.

1999: Új, GA és GE jelölésű, téli körülményekre kifejlesztett gumik Svédországban. A rali világbajnokság egyedüli teljesen havas-jeges futama jelentős erőfeszítéseket követel a gumigyáraktól. A Michelin GA és GE gumikban található 384 darab szöget kézi ragasztással helyezik be a futófelület blokkjaiba.

2000: A sorozatban három világbajnoki címet szerző Peugeot 206 WRC első győzelme (az első teljes idényének végén) hozza a Michelin 30. világbajnoki címét.

2003: Finnországban Martin (Ford Focus) megszerzi a Michelin 200. világbajnoki futamgyőzelmét.

2005: Az újgenerációs BTO murvagumi Új-Zélandon kerül bemutatásra. A Michelin Group mérnökei és fejlesztői ugyanazt a folyamatot követték a BTO murvaabroncsok fejlesztésekor, mint azt korábban, az FP aszfaltgumik esetében tették. A BTO termékcsalád munkálatai eredendően a merevebb termék létrehozására fókuszáltak, amivel 20 százalékkal nagyobb oldaltartást és fékezés teljesítményt kívántak elérni. Ez a gumi segítette Sébastien Loeb szezonban látott dominanciáját.

2011: A 2005-ös visszavonulást követően a Michelin, Sébastien Loebbel és a Citroennel egyetembe bejelentette igényét a további bajnoki címekre, és ismét megjelent az élvonalban WRC (World Rally Championship) valamint IRC (Intercontinental Rally Challenge) programjával.

 

Forrás: Michelin

 

Andrew


2011. március 27.