Get Adobe Flash player

Időjárás előrejelzés a rali világbajnokságon

 

Az időjárás jelentő legénység

Láthatatlanok, de nélkülözhetetlenek – és mindenek felett elpusztíthatatlanok: ők az időjárást jelentő legénység. Műszakjuk pirkadat előtt kezdődik, és általában késő este fejeződik be, ugyanakkor az általuk szolgáltatott információ határozhatja meg azt, hogy a csapat a verseny végén pezsgőzik, vagy be kell érnie az ásványvízzel. A Rally The World stábja a Volkswagen embereivel tartott a Mexikó Rally-n.

Szombat reggel 6 óra. Helmar Hinneberg elindul. Célállomása a Leontól észak-keletre lévő hegyekben az Ibarrilla nevű szakasz 24,6 kilométeres pontja 2384 méter tengerszint feletti magasságon. Helmar feladata, hogy a csapatnak elküldje a levegő- és a talajhőmérsékleti értékeket. Ezek nagyon fontos információk az irányító központban lévő mérnökök számára, ez segít nekik eldönteni, hogy milyen motorprogramozási módot alkalmazzanak az egyes gyorsasági szakaszokon. A ritkább levegőjű atmoszféra kevesebb oxigént biztosít a motornak. Ha meleg van, a levegő hűtő hatása is csökken. A megfelelő beállítás a teljesítménybeli paramétereken túl megelőzi az erőforrás túlmelegedését is. Az abroncsok kiválasztásában az úttal kapcsolatos információk segítik a csapatot.

Mindez egyszerűen hangzik, de nem az. „Nem indulhatok el a legrövidebb úton, mivel az egy későbbi gyorsaságinak az útvonala. Azt pedig tiltják a világbajnokság szabályai, hogy a csapattagok ezeket használják” – mondja el Helmar. Beprogramozza két navigációs rendszerét, megnézi a térképet és 70 kilométeres kerülő úton indul a cél felé. Ennek utolsó 20 kilométere hegyeken-völgyeken halad keresztül, az út alig szélesebb, mint Helmar pick up-ja.

Nem sokkal azelőtt, hogy megérkeztünk volna, az út hirtelen félbeszakadt. Ahol egy hídnak kellett volna lenni, csak egy tátongó lyuk volt. Nem tudtunk mit tenni. Helmar leparkolt egy istálló mellett, az út hátralévő részét pedig gyalog teljesítettük egy meredek emelkedőn felfelé. Helmar először 12 °C-os levegő ás talajhőmérsékletet mért. A következő probléma, nem volt mobiltelefonos összeköttetés. A műholdas telefonját kellett emiatt használnia, hogy tájékoztathassa a csapatot.

Az úti célhoz megérkezve semmi különös nem történt. Megkezdődött a nagy várakozás, órák vannak még hátra addig, míg az első World Rally Car nekivág, hogy megmássza a hegyet. Helmar óránként megméri a hőmérsékletet. Egyre melegebb van, a hőmérő már 19,5 °C-os levegő és 33 °C-os talajhőmérsékletet mutat. Maximális terhelés ez a turbófeltöltőnek és a fékeknek, melyek úgy fogyasztanák a hűvösebb levegőt, mintha nem létezne holnap. A jó hír: Helmar GSM telefonja hálózatot talált, így SMS formájában tudja elküldeni a csapatnak az adatokat.

Aztán elkezdenek érkezni a WRC-k. A 300 lóerős motorok már jóval korábban hallhatóak, minthogy az ember meglátná őket. Sebastien Ogier a leggyorsabb a hegyi szakaszon. Hogy biztos legyen abban, a szeme nem csapja be, Helmar méri is a részidőket. A Polo R WRC tökéletesen hangolt a mexikói murvákra. Az eredmény? Seb a nap folyamán nagy előnyre tett szert Mikko Hirvonennel szemben a vasárnapi finálé előtt.

 

Andrew