Get Adobe Flash player

Demaison: Ha a levegőben maradsz, nem nyerhetsz ralit!

Interjú Francois-Xavier Demaisonnal, a Volkswagen technikai vezetőjével:

- A Polo R WRC technikai fejlesztésének vagy a felelőse. A szezon félidejénél hogyan összegeznéd a dolgokat?

- A szezon kezdete előtt ötletünk sem volt arról, hogy mennyire lesz erős és versenyképes a Polo R WRC. Azzal, hogy hét futamon öt győzelmet arattunk, azt mondanám, igencsak jó munkát végeztünk eddig. Ha a Polo R WRC teljesítménye a kérdés, akkor az jobb, mint amit reméltünk. Ez azt jelenti, arra fókuszálhatunk, hogy javítsuk a jelenlegi autónk megbízhatóságát.

- A Polo R WRC technológiai jellemzői közül melyik emelkedik ki?

- Indításként a sorozatgyártású Polo, ami nagyon könnyű, túlnyúlásai rövidek. Ezek nagyon jó paraméterek egy World Rally Car fejlesztéséhez, és valóban segítettek nekünk. De ez csak a kiindulási pont volt. Ehhez hozzá kell tennünk a kiváló csapatmunkát: a motor, a karosszéria, a futómű, az erőátvitel és az elektromos rendszer harmonikusan működik együtt, és mindenek felett sikeresen.

- Az autóval lényegében a mélyvízbe lettetek dobva a szezon kezdetén. Mi volt a legnagyobb kihívás a fejlesztésben?

- A legnagyobb feladat az volt, hogy a Polo R WRC-t száz százalékosan megbízhatóvá tegyük az összes versenyre. Ez természetesen nem volt könnyű a szezon első felében, mivel a különböző versenykörülmények között nagy különbségek vannak, Monte-Carlóban aszfalton, jégen és havon kellett menni, Svédországban sarkvidéki hőmérsékletben, Mexikóban a meleg és a nagy tengerszint feletti magasság kombinációjában, Görögországban pedig kézilabda méretű kövekkel ellátott murvás utakon. Alkalmazkodni ezekhez az eltérő körülményekhez, ez a legnagyobb kihívás, és a rali világbajnokság összes nehézsége: megtalálni a jó kompromisszumot, ami működik Görögországban és Finnországban is.

- Finnország közismert lélegzetelállító ugrásairól. Hogyan készítitek fel az autót ezekre a terhelésekre és feszültségekre? És a hátsó szárny milyen szerepet játszik?

- A Finn Rally a szezon egyik leggyorsabb és legnehezebb versenye mind a járművek, mind a versenyzők számára. A lengéscsillapítók számára ugyanakkor nem annyira, mivel azok sokkal durvább feladatot látnak el más murvás versenyeken. Ami Finnország tipikus ugratóit érinti, abban kell biztosnak lenni, hogy a felfüggesztés beállításai egyenletesen dolgoznak. Mindenek előtt az autónak simán kell landolnia, biztossá kell tennie azt, hogy a pilóta nem veszti el az uralmát a jármű felett. Minél hamarabb ér földet a négy kerék, annál jobb. A hátsó szárny is nagy szerepet játszik ebben. Stabilan tartja az autót a levegőben és akkor, amikor az landol. A mérnökök az ugratásokat mindig lapossá próbálják tenni, mert úgy nem nyerhetsz ralit, ha a levegőben maradsz! A levegőben nem tudsz gyorsítani, úgyhogy értékes időbe kerül ez. Meg kell találni emiatt a megfelelő egyensúlyt a látványos ugratások és a talajon nyújtott teljesítmény között. A pilótának is nagy szerepe van ebben, taktikusan kell vezetnie, néha el kell vennie a gázt, hogy rövidebbé tegye a repülést.

- Ami az aerodinamikát illeti, milyen szerepet játszik a WRC-n?

- Az aerodinamika a WRC-knél nem annyira fontos, mivel a raliban az átlagsebesség alacsonyabb, mint a pályaversenyek többségén. Vannak kivételek, mint amilyenek a Svédországban vagy Finnországban megrendezésre kerülő nagysebességű ralik. Emiatt biztosnak kell lennünk abban, hogy a kialakításaink megfelelőek minden versenyre, amikor homologizálásra kerül az első és a hátsó spoiler. És ezt nem lehet megcsinálni bizonyos fokú kompromisszum nélkül. Mellékesen a hátsó szárny kialakítását Finnországban véglegesítettük pontosan egy évvel ezelőtt. A homologizációs irányelveken belül szabadon tervezhettük ezt meg. A finnországi teszt után homologizáltuk és azóta nem volt lehetőségünk változtatni rajta.

 

Andrew