Get Adobe Flash player

Beszélgetés Yves Mattonnal

Az utóbbi időben a PSA csoport sporttevékenysége a Pikes Peak győzelemtől, valamint attól a hírtől volt hangos, hogy a Citroen 2014-ben bekapcsolódik a túraautó világbajnokság küzdelmeibe. Mindkét projekt kulcsfigurája Sebastien Loeb. A rali világbajnokságról ugyanakkor kevesebb szó esik mostanság. Yves Matton ezt törte meg, a Citroen Racing vezetője a Finn Rally után adott értékelést az idényről és előre is tekintett.

 

- Mi a terv a szezon hátralévő részére?

- Ha ismét meg akarjuk nyerni a gyártók bajnokságát, biztos, hogy versenyeket kell nyernünk, az nem elég, hogy mindkét autónk befejezze a futamokat. Az első és második hely közötti pontkülönbség túl nagy, így a cél az, hogy megpróbáljunk versenyeket nyerni.

- Megállapodást kötöttetek, hogy nem fejlesztitek az autókat az év végétől kezdődően. Lesznek új dolgok az autón még idén?

- Igen, de azt még nem áruljuk el, hogy mik lesznek ezek a módosítások. Akkor beszélünk majd ezekről, ha már betettük ezeket az autóba. A legfőbb dolgok aszfalton lesznek, de Németországban még nem.

- Van már valami terv arra, hogy a következő szezonban mit fogtok csinálni ralis szempontból?

- Igen, gyári nevezőként leszünk jelen, ami legalább két autót jelent és egyet Khalid Al Qassimi számára, a többin pedig dolgozunk. Remélem, hogy a nyár végén tudok már mondani valamit erről.

- Az R5 milyen fontossággal bír terveitekben?

- Az R5 egy ügyféltermék, a világbajnoki csapat ebbe nem folyik bele, mivel a Citroennel gyártóként vesz részt. 

- Együttműködtök Robert Kubicával ebben az évben. Mennyire méltányolod a fejlődését, mint ralipilóta?

- Az biztos, hogy nagyon jó munkát végez, gyorsan tanul, és azt kell, hogy mondjam, sokkal nagyobb benyomást tett rám murván, mint aszfalton. Azt mondanám, azt mindenki várta, hogy gyors tud lenni aszfalton, de murván is nagyon gyorsan tanul. Jelen pillanatban minden verseny nagy tapasztalat számára. Remélem, hogy jövőre is tudunk valamit együtt csinálni, bár ehhez a kérdéshez még egy kicsit korán van.

- Milyen súlyos az ő sérülése? Lassítja ez, nehézzé teszi számára a vezetést?

- Nem vagyok abban a helyzetben, hogy arról beszéljek, milyen súlyos is ez, de mindenki láthatja ennek a hatását rajta. Azt nem állíthatom, hogy ez lassítja, csak az eredményeit látom. De úgy gondolom, van ennek hatása, a leglényegesebb dolog, hogy ez egy fizikai korlát a karjában. Ugyanakkor sosem panaszkodott.

- Mit gondolsz, a Citroen Top Driver sorozat jól működik?

- Igen. Ugyanannyi versenyzőnk van, mint a junioroknál. Ez érdekes. Biztos vagyok abban, hogy ez egy jó út a juniort bajnokságnak, mivel létre kell hozni egy olyan autót, ami gyors és egy jó lépcső a rali világbajnokság legalsó szintje és a között a szint között, amit a WRC 2 képvisel.

- Feltételezed azt, hogy a Renault az új Clio Turbóval ellenfél lesz az R3-ban?

- Igen, de lesz az R3T-nknek egy evolúciója idén, az R3T Max. A módosítások legfőképpen a motort és a fékeket érintik. Nem lesz problémánk. Minél nagyobb a verseny, annál jobb a márkánk hírverésének.

- Meglepetés volt számodra Mikko Hirvonen finnországi sebessége?

- A verseny előtti teszt után azt mondta nekem, nagyon jónak érzi az autót, a beállítások majdnem ugyanazok voltak, mint amit az elmúlt évben használtunk, de új filozófiája volt. Most már sokkal inkább elsőkerekesként vezeti az autót, a nyomban marad, nem csúszkál, ami a finn srácoknak egész különleges dolog. Ez az ő ötlete volt, ő kérte ezt Mexikó után, amikor azon gondolkodott, hogy valamit változtatnia kell a vezetési stílusában ahhoz, hogy hatékonyabb legyen és az elejében maradhasson.

- Mi volt a lényege ennek a versenynek számodra? Meg tudnád mondani, mi volt a probléma Hirvonen számára?

- Csütörtök délután szenvedett, miután megváltoztatták a rajtsorrendet a himos-i szakaszon, és nagy szünetek lettek az egyes csoportok között. Egy perccel azelőtt, hogy elrajtolt volna a szakaszon, el kezdett esni nagyon az eső. Szerencsétlen volt, hogy egyedül volt a csoportban. Úgy 16-17 másodpercet vesztett a szakaszon. Nem volt boldog, de igen, ez a rali, ilyen megtörténhet. A csütörtöki nap korábbi részében megmutatta, jó kedvben volt, és azt gondolom, megmutatta, motivált ahhoz, hogy megpróbáljon győzni. A második délutánon elkövetett egy kis hibát, bár nem tudom, hogy ez egy nagy hiba volt-e, de az biztos, hogy egy nagyon gyors hiba volt. Ezek után az autó nem működött tökéletesen, ami miatt időt vesztett.

- És mi a helyzet csapattársával, Dani Sordóval? Nem úgy tűnt, hogy megtalálta a ritmust. Miért volt ez így?

- Daninak a verseny elejétől nehézségei voltak azzal, hogy rájöjjön, mit is kell csinálnia. Az autó beállításait megfelelőnek találta, de nem tudott felvenni egy jó tempót. Ha Finnországban nem jó a tempód, nagyon hamar sok időt vesztesz. Pénteken délután visszajött az önbizalma. Csütörtök délután változtattunk kicsit az autón, de ezek nem voltak komoly módosítások. Az itinere is jobb volt, ami segítette abban, hogy egy kicsit gyorsabban menjen.

- Egy pilóta, aki sok emberre nagy hatással volt: Kris Meeke. A 2011-es Rally GB óta nem versenyzett, de most jött, és hihetetlen időket autózott. Mit gondoltál arról, hogy hogyan megy, meglepett téged, milyen versenyképes, mielőtt ki kellett állnia?

- Azt kértük tőle, hogy úgy menjen, ahogy érzi, hogy jó, és azt mondtuk neki, nem lesznek részidői az első napon. Vezetnie kellett csak úgy, ahogyan érezte és élveznie az egészet. Úgy tűnik, az érzései jók voltak, és egyáltalán nincs szüksége részidőkre! Nagyon gyors volt csütörtökön, és a shakedown-on is nagyon jó időt ment. Megmutatta, megvan a sebessége. Két napot, a hosszú pénteket hiba nélkül teljesítette, nagyon örültem annak, amit nyújtott akkor.

 

Matton később elárulta, Meeke-nek is és Kubicának is jó esélye van arra, hogy jövőre a Citroen Racing színeiben WRC-vel versenyezhessen.

 

Andrew