Get Adobe Flash player

Gumiháború 2014-ben?

 

A Finn Rally-n történt bejelentést, miszerint a 2014-es rali világbajnokságon nem kevesebb, mint négy gumigyártó lesz jelen, örömmel fogadta a világbajnoki közösség. A legnagyobb kérdés, hogy ez egyben a 2008-ig, az egybeszállítós rendszer bevezetéséig látott gumiháború visszatérését is jelenti-e? Jacques Morelli a Michelintől válaszol a kérdésre elsőként:

- Amennyiben nem változnak a szabályok, nem hiszem, hogy ez gumiháborút eredményezne, mivel az egész év folyamán ugyanolyan specifikációjú gumikat kell szállítanunk kemény, illetve puha változatban. Így nem hinném, hogy nagy fejlesztéssel tudnánk előállni, vagy minden versenyre specifikus gumit tudnánk szállítani. Emiatt nem lehet gumiháború.

- Ez jelentheti azt, hogy a legjobb gumis cég választhatja majd ki a legjobb csapatot, akivel együtt akar dolgozni?

- Ez akkor derül ki, amikor megkötjük a szerződéseket a csapatokkal. Az biztos, hogy a verseny megnyeréséhez mindig is a legjobb globális dolgokra van szükséged, a legjobb autóra a legjobb sofőrrel együtt. Ez a verseny része. Szeretnénk így folytatni.”

 

Ezután Geroge Black, az M-Sport logisztikai vezetője mondta el gondolatait a lehetséges gumiháborúval kapcsolatban:

- Jelen pillanatban nem tudom, mivel nem ismerem a Pirelli céljait, hogy egy gyártói csapatot céloznak-e meg, vagy valamilyen más szinten szeretnének versenyezni. Azt tudom, hogy csalódottak voltak a múlt év végén, hogy nem folytathatják az Academy-vel, jelen szerettek volna lenni a világbajnokságon. De amíg nem hallunk egy kicsit többet a Pirellitől, nem tudom, hogy milyen szintre szeretnének megérkezni, így nehéz bármit is mondani.”

- A Hankookkal kapcsolatban, mekkora lépés lesz az nekik, hogy ilyen korszerű gumikat kezdjenek el gyártani?

- Nem hiszem, hogy a Hankook helyesen ítélte volna meg, mibe is fog. Nem hinném, hogy felismerték a költségigényeket, bár nem kétséges, megvan a büdzséjük. Ami a logisztikát illeti, ha egyszer aláírják az FIA-val, hogy végigcsinálják a bajnokságot, minden versenyen jelen kell lenniük. Ebbe beleértendőek a berendezések a tengerentúli versenyekre, úgyhogy nem vagyok abban biztos, hogy a Hankook felkészült erre a nagy lépésre.

- Az, hogy a Hankook jelen lesz a teljes világbajnokságon, kapcsolatban lehet azzal, hogy a Hyundai is koreai?

- Kétségkívül lehetséges. Tudomásom szerint a Hyundai eddig egyik gumibeszállítóval sem írt alá szerződést, így a Michelinnel sem. Ennek megfelelően lehet kapcsolat a Hyundai és a Hankook között.

- A Pirellire áttérve, mekkora ugrás lesz az nekik, hogy kontrollált beszállítókból úgymond szabadpiaci beszállítók lesznek?

- Nem hinném, hogy nagy ugrás lesz ez nekik. Tudják, hogy teljesítmény tekintetében hol helyezkedtek el az egybeszállítós periódusuk végén, és azt is tudták, mit kellett volna tenniük, ha 2011-ben is folytatni akarták volna a küzdelmet, amikor úgy nézett ki, két beszállító lesz. Akkor a FIA által javasolt szabályokból adódó bizonytalan helyzet miatt elutasították a részvételt (előre látták, hogy a dolgok hogyan fognak változni, mindenekelőtt az opcionális gumik bevezetését). De tudták, mi az, amit csinálniuk kell. Nem hiszem, hogy ez nagy lépés lesz nekik.

 

A DMACK vezetője, Dick Cormack lelkes volt amiatt, hogy négy különböző beszállító lesz.

- Úgy gondolom, ez fantasztikus. Nagyszerű, hogy két újabb gumigyártó érkezik a bajnokságba. Ez extra versenyt eredményez. Ez azt jelenti, két újabb globális gumigyártó ellen tudjuk bemutatni termékeinket. A mi, mint márka szemszögéből, ez egy fantasztikus hír.”

- Ez egy gumiháború lesz, ahol a pénz győz?

- Egy dolog biztos, nem mi leszünk azok, akik a legtöbb pénzt költik, mivel nincs pénzünk! Egy nagyon kis cég vagyunk, így rövidebb idő alatt reagálhatunk és változtathatjuk meg a dolgokat, mint a többi gumigyár. Nekem nem a pénz számít, hanem a termék és a reakcióidő.”

- A Hankook a Hyundai-jal dolgozik?

- Nem hinném, hogy a következő évben ez fog történni. Úgy gondolom, ez két vagy három év múlva lesz lehetséges. Nekik, a Hankooknak legalább két év kell, hogy beletanuljanak a bajnokságba és az összes versenybe. A gumik fejlesztésében van fent és van lent, az nem lehetséges, hogy megérkezel a rali világbajnokságra gumigyártóként, és azt hiszed, rögtön nyerni fogsz, erre nincs esély.”

- Az, hogy az utóbbi időben nem volt jelen a rali világbajnokságon, jelentheti azt, hogy a Pirellinek sok mindent újra kell tanulnia?

- Nyilvánvaló, hogy a Pirelli egy nagy gyár, a rali világbajnokságon hatalmas tapasztalattal rendelkeznek. Az egyetlen különbség, hogy három évig a kontrollált gumikat szállították, amikor a teljesítmény nem volt olyan életbevágó, mint amilyen most. A 2008 és 2010 közötti kontrollált gumik és a most használatos gumik teljesítményszintje nagyon különböző, de a tapasztalatuk nagy. Jók lesznek a versenyeken, biztos vagyok benne.

 

Andrew