Get Adobe Flash player

Phil Short – a meteorológus

 

Úgy tűnt, a gumiválasztás okafogyottá válik a rali világbajnokságon a Pirelli új, ellenőrzött gumijainak érkezésével, de a dolog a gyakorlatban nem alakult ilyen egyszerűen.

Az új szabályok szerint rendezett első futamon, a Monte-Carlo Rallye-n három különféle abroncsból lehetett választani, amivel az évad során tapasztalható legnehezebb döntési lehetőségek elé állították a csapatokat. Szerencsére az időjárás nem járatta a bolondját senkivel sem, így a gumiválasztás nem játszott szerepet az eredmények alakulásában.

A sors valószínűleg úgy alakítja, hogy a Deutschland Rallye-n a kétféle választási lehetőség a végeredmény szempontjából döntő fontosságú lesz a versenyzők számára. A BP Ford Abu Dhabi World Rally Team-nél Phil Short az, aki a kulcsfigurája a gyűlöletes döntéshozási metódusnak.

„Ebben az évben a gumiválasztás nem annyira nehéz, mint amilyen korábban volt” – árulja el Short.

„Kétfajta választási lehetőség van, nincsen a rendelkezésre álló gumiösszetételekről hosszú lista és az abroncsok vágása sem engedélyezett. Alapvetően a kemény keverék a száraz, a puha a nedvesre időjárási körülményekre való, de a kiválasztásuk nem annyira egyértelmű, mint amilyen az a Forma-1-es nagydíjakon. Ez nem olyan egyszerű, hogy körbenézel, megfigyeled, merre vannak a felhők, és meglátod, hogy néhány percen belül elkezd esni az eső a pályán.

Nekünk azt kell tudnunk, hogy a szervizparktól távol elhelyezkedő szakaszokon mi fog történni. Jelen pillanatban még lehet, hogy száraz az út, de a meteorológia azt mondja, ez változni fog. Tisztában kell lennünk azzal, hogy mikor fog a változás bekövetkezni, vagy ha jelenleg nedves az út, tudnunk kell, milyen gyorsan szárad. A szél, a levegő hőmérséklete és az, hogy az utak nyitott környezetben helyezkednek el, vagy fák által védettek, mind-mind lényeges dolog. Megpróbáljuk megjósolni, mi fog száz kilométerrel arrébb három óra múlva történni.

A külső segítség megengedett bizonyos mértékig. A szervezők csapatonként egy embert beengednek minden egyes szakasz egy meghatározott pontjára, ahonnan visszajelezhetnek arról, hogy mit tapasztalnak. Ez segít eldönteni, milyen gumit szereljünk fel.”

A csapatok számára az is engedélyezett, hogy egy „biztonsági autót” küldjenek át a szakaszokon, melyek működését a szervezők pontosan szabályozzák.

„A felderítő autó legénysége figyelmeztetheti a versenyzőket az olyan helyekről, melyek az időjárás miatt veszélyessé váltak, de számukra csak egy szűk időintervallum van, mikor áthajthatnak a gyorsaságin. Ez nagyon gyakran túl késő már a szerelők számára, hogy megtegyék a szükséges lépéseket. A navigátorok azonban tájékoztatást kapnak a veszélyes helyekről.”

Néhány alakulat kifinomult időjárás előrejelző rendszert használ, de ezek nem annyira elsőrendűek, mint amilyennek tűnnek. „Nézzük meg, hogy a Forma-1-ben mi történik. A legjobb rendszerek sem jelentenek garanciát a teljesen pontos előrejelzésre. Néhány információ rendben van, néhány nincsen. Senki sem mondhatja el magáról, hogy ennek a szakmának a mesetere lenne. Még a legnagyszerűbb csapatok is tudnak hibázni!”

Miután több versenyző áll rajthoz, a Pirelli által a Németországba szállított gumik teljes darabszáma körülbelül ugyanannyi lesz, mint amennyit a három választási lehetőséggel bíró Monte-Carlo-ba kellett vinniük.

A Pirelli világbajnokságra kiküldött vezetője, Mario Isola a különböző típusokról ad magyarázatot: „Csak az összetételben különböznek. A puha gumik mintázata megegyezik a keményekével, csakúgy, mint a szerkezete. Kívülről nézve ugyanolyanok.

Természetesen ide több abroncsot kell hoznunk, mint amennyit egy murvás világbajnoki futamra viszünk, bár az FIA már módosította a felhasználható gumik számát. És persze nem csak az a kérdés, hogy a kemény gumi kerüljön fel a száraz, a puha a vizes útra. A sofőrök akár kérhetnek puha gumit a száraz szakaszokra is, ha alacsony hőmérsékleti körülmények között kell versenyezniük.

Az FIA azt várja el a párosoktól, hogy mindig új gumikkal hagyják el a szervizparkot, ami azt jelenti, hogy rengeteg abroncsot kell szállítanunk a versenyekre.”

A Nemzetközi Automobil Szövetség talán még nem váltotta valóra az összes tervét, de a sport fejlődése nem szenvedne hiányt azzal, ha kevesebb céljuk lenne…

 

Forrás: www.gpweek.com, 2008. augusztus 11.

 

Andrew