Get Adobe Flash player

Változó idők az M-Sportnál

Beszélgetés Malcolm Wilsonnal, az M-Sport tulajdonosával és egyben főnökével, aki nyilatkozik az aktuális témákról, de mesél arról is, hogy cége hogyan küzd a nagyobb és jobb támogatással bíró gyári csapatok ellen.

Kritikus időszakban érkezett a Fiesta R5 kiemelkedő sikere az M-Sport számára. Abban az időszakban, amikor a cégnek a rali világbajnoki működését a Ford Motor Company atyai védőszárnyainak aktív és nyílt támogatása nélkül kell folytatnia és amikor a rali világbajnokság jövője általában véve eléggé bizonytalan. Wilson egyrészt már jóval előrébb tart, mint 12 hónappal ezelőtt, gondolatai azon járnak, hogy az M-Sport rali világbajnoki csapata miként fog rajthoz állni 2014-ben, másrészt sok más dolog is folyamatban van jelen pillanatban az M-Sportnál.

A Deutschland Rallye előtt Wilson elsőként a jelenlegi szituáció következményeiről beszélt, miszerint a jövő éves versenynaptár körüli huzavona bizonytalanságban tartja a csapatokat. Malcolm nem tűnt izgatottnak: „Tény, hogy a rali világbajnokság 2014-es versenynaptára körüli bizonytalanság az M-Sport egyik legkisebb aggálya azokban a napokban, amikor az M-Sport teljes tevékenysége felülvizsgálat alatt van.” Aztán így folytatta: „Addig, amíg a promóterek nem kezdenek el ostoba dolgokról beszélni, mint például tizennégy vagy tizenöt futamról és tesznek többletköltséget a munkánkba, úgy gondolom, el kell fogadnunk a döntésüket. Természetesen remélem, hogy a rali világbajnokság nem válik a leggazdagabb szervezők és versenyzők területévé.”

Ennél a pontnál határozottá vált. „Ha így történne, nem lennénk majd itt. De őszintén szólva ez nem élvez elsőbbséget nálam, mint ahogyan sosem így történt. Nem hinném, hogy erre szándék lenne, és természetesen az autóinkra vonatkozó technikai szabályok befagyasztásával kapcsolatos döntés a legnagyobb dolog, ami minket segíthetett” – mondta el Wilson, reflektálva arra, hogy a Volkswagen önként kínálta fel annak lehetőségét, hogy a WRC autók fejlesztése a következő tizenkét hónapban felfüggesztésre kerüljön, ami így nem teszi szükségessé az M-Sportnak, hogy 2014-re egy új Fiesta WRC-t építsen.

„Ez a lehető legjobb hír volt, ami érhetett minket. Annak lehetőségét, hogy a bajnokság olyan helyekre menjen, mint Kína vagy Brazília, nem zárom ki tulajdonképpen, viszont ez talán a távolabbi jövőben fog elérkezni. Beszélgettem Wan Heppinggel (a Kína Rally szervezője, aki a Finn Rally egyik versenybírója volt), és ő arra számít, hogy a következő kínai rali világbajnoki futam két vagy három év múlva kerül megrendezésre.”

A Ford hivatalos támogatásának megszűnése és az, hogy a raliautók fejlesztését lekorlátozták az utóbbi időben, az új R5-ös formula kereskedelmi faktorát helyezte előtérbe. Hogy milyen hatással voltak az R5-ös szabályok az M-Sport üzletpolitikájára? „Kétszáz emberem van, akik bíznak abban, hogy megtalálom a lehetőségét annak, hogy minden héten fizetést adjak nekik. A legfontosabb dolog számomra, hogy ez az a személyzet, aki eljuttatta odáig ezt az üzletet, ahol az ma van, az pedig az én felelősségem, hogy biztos legyek benne, mindannyijukat meg tudom tartani jövedelmező állásukban.”

Amikor a személyzethez és a lojalitáshoz ér, Malcolm Wilson arra hívja fel a figyelmet, hogy bármilyen értékmérőt fel lehet állítani. „Azok az emberek, akik például az R5-ös vagy valamilyen más raliautó megépítésével vannak megbízva, általános kutatási munkát is végeznek, vagy dolgoznak a Bentley-n is. Embereink keresztfunkciós munkára való képessége az M-Sport erősségeinek része.”

Aztán magyarázza tovább: „Ha van egy emberünk az ügyfélosztályon, aki jó a ralifutóművek geometriájában, más projektekben fogjuk használni a tapasztalatait. Lehet, hogy nem a fő tervezői irodánkhoz tartozik, de flexibilisek vagyunk és Christian Loriaux technikai vezetőnek megvannak az eszközei arra, hogy bárkivel, aki meg szeretnénk tartani, megcsináltassa a munkát. Ha a Bentley-t nézzük például, nyolc hónap telt el a rajztáblától az autó első futásáig. Nem lehetne megvalósítani ezt, ha nem lennének igazán jó erőforrásaink.”

Wilson egyaránt érdekes és elgondolkodtató választ adott arra, hogy a ralisport jelenlegi szabályai, különösképpen az R5-ös előírások gátat szabnak-e a jövőbeli fejlesztéseknek. „Nem mondanám, hogy akadályozzák a fejlesztéseket, de számomra a jó dolog az, hogy legalább 2015-ig kontrol alatt tartják a költségeket. És az is valószínű, hogy több ügyfelet biztosítanak a szabályok miatt, ugyanakkor átalakul ezzel a teljes üzleti modellünk. Most már a mennyiséget keressük a nagy teljesítményű versenyautók projektjeiben. Sosem építettünk tíz-tizenöt World Rally Car-nál többet egy évben. Most már több mint harminc rendelésünk van az R5-re, holott csak júliustól homológ ez. Az R5 tehát teljesen más üzleti modell, sokkal kisebb a nyereség rajta, így mennyiségre van szükségünk.”

Wilson aztán őszinte és kimért hanggal visszatért a gazdasági világválság utóhatásaira. „Őszintén gondolom, az FIA megpróbálja kordában tartani a költségeket, azt hiszem, ezek is segítik a ralisportot, és természetesen az az érdeklődés, amit az emberektől látunk, hogy úgy érzik, elindulhatnak és megvehetnek egy vadonatúj autót a World Rally Car árának negyven százalékáért. Ha figyelembe vesszük, hogy az R5 egy másodperccel lassabb kilométerenként egy WRC autónál, valóban vonzónak tűnik ez az ügyfelek számára.”

Az M-Sport hasznot húz abból, hogy jelen pillanatban ők rendelkeznek egyedül homologizált R5-ös kocsival. Wilson ravasz volt és sokatmondó azzal kapcsolatban, hogy mi fog akkor történni, amikor kijön a Peugeot és a Citroen is az R5-ös gépekkel, ami összehasonlítási lehetőséget kínál a vevők részére. „Üzletünk sikere az a képesség volt, hogy élen tudtunk járni ebben a trendben, ami nem is fogja megváltoztatni a dolgokat. A Skodához hasonlóan le voltunk maradva kicsit a Szuper 2000-ben, de az R5-ben az elsők vagyunk. Remélem, hogy a jó termékek fejlesztését tudjuk folytatni, melyekkel ügyfeleink élvezni fogják a versenyzést és nyerni is tudnak. Fontos dolog a győzelem. Nagyszerű volt számomra, amikor szabadságon voltam, és megkaptam a hírt, hogy Mark Cronje nyert Dél-Afrikában, majd az R5 győzött Ukrajnában. Óriási érzés volt arra gondolni, hogy ezeket az autókat Cumbriában terveztük és Cumbriában is építettük meg. Nehéz időszak ez, nagyon jó pozitív híreket hallani.”

Ezzel az M-Sport nyíltan beszélő vezére visszament dolgozni, hogy független ralicsapatával felvegye a versenyt a Volkswagen és a Citroen alakulatai ellen, melyek ma a rali világbajnokság zászlóvívői. És egy kis hibán múlott csupán az, hogy a fiatal Thierry Neuville révén nem tudta legyőzni a Wilson vezette M-Sport az óriásokat.

 

Andrew