Get Adobe Flash player

Logisztika Volkswagen módra - Lutz Meyer interjú

 

Lutz Meyer arról, hogyan jut el a Volkswagen az A-ból a B pontba

Hét teljesen megpakolt, hetvenkilenc tonnányi szállítókonténer, valamint tizennyolc tonnányi légi szállítmány; a három tengerentúli verseny, Mexikó, Argentína és Ausztrália önmagában is hatalmas szervezési kihívást jelent, próbára téve a csapat képességeit.

Lutz Meyer logisztikai szakértő a felelős azért, hogy minden, ami a három Polo R WRC-hez szükséges, a megfelelő időben a megfelelő helyen legyen.

A következő interjúban Meyer arról mesél, csapata hogyan oldja meg ezeket a feladatokat és hogy a tengerentúli viadalok az ő szemszögéből mennyiben mások az európai versenyeknél.

- Mikor kezdődött a logisztikai felkészülés a 2013-as rali világbajnoki szezonra?

- 2012. augusztus 31-én. Ez volt az a nap, amikor eldőlt, hogyan fog kinézni a Volkswagen szervizterülete a versenyeken. Ennek előtte át kellett gondolnunk jó néhány kérdést, mint például: hogyan lesznek összerendezve a szervizsátrak, hol fognak elhelyezkedni a tartalék alkatrészek és a gumik, hol lesz a mérnökök irodája, hová akarjuk a konyhát és hol fog a csapat étkezni. Ezután kezdődött a konkrét tervezés, és őszintén szólva ez volt a legkeményebb része a dolognak. Különösképpen a tengerentúli versenyek konténereit kellett úgy megtervezni és megépíteni, hogy pontosan megfeleljenek a szükségleteinknek.

- Mennyiben különbözik az európai és a tengerentúli versenyek logisztikája?

- Az európai versenyekre hét kamionnal megyünk. Egy pótkocsi viszi mindazt a felszerelést, ami a pályabejáráshoz kell, egy a mérnökök és a csapatvezetők nagy irodáját. Aztán van kettő jármű és alkatrészes pótkocsi a három Polo R WRC-nek, egy teherautó a felniknek, a gumiabroncs állványoknak és a tisztító felszereléseknek, plusz két kamion a berendezéseknek. Ezzel ellentétben konténereket használunk arra, hogy a tengerentúli futamokra elszállítsunk mindent és a konténerekből élünk a verseny idején is. A felszerelésünk, a javító műhely, a pályabejáró autók, a szervizsátrak, a konyha és iroda számára fenntartott hét konténer csaknem 48 tonnát nyom üresen. Ha megpakoljuk őket, súlyuk eléri a 79 tonnát. Aztán ezeken felül van nagyjából 18 tonnányi légi úton szállítandó áru.

- A tengerentúli és az európai ralik szervezése egy időben zajlik?

- Igen, így kell csinálni. Nem minden alkatrész elérhető mindig. Akkor nem rakhatsz tele alkatrésszel egy konténert, ha azokra Európában is szükség van. A szabályok előírják, hogy a csapatok csak meghatározott számú motort és sebességváltót használhatnak szezononként. Ezeket az alkatrészeket repülőn kell elszállítani Mexikóba, Argentínába és Ausztráliába csakúgy, mint a versenyautókat.

- Vannak olyan dolgok, melyek a szezon folyamán nem kerülnek vissza a csapat hannoveri bázisára?

- Igen, vannak. Ebben benne van minden olyan standard alkatrész, melynek számát nem korlátozzák a szabályok, mint például a felniket, csavarokat és az alsó védőelemeket. Egy körutat foglaltunk le még a tavalyi év végén ilyenfajta rakományra. Ez március elején a Mexikó Rally-ról egyenesen Argentínába ment hajóval. Május elején aztán Ausztrália felé indult szintén hajóval. Novemberben érkeznek haza ezek a konténerek.

- Milyen további szervezési nehézségek adódnak a tengeri szállítás során?

- Akad jó néhány. Ausztráliában speciális karantén szabályok vannak például, a szállítandó konténereket már azelőtt leellenőrizték az ausztrál felügyelők, hogy azok elhagyták volna Argentínát. A felügyelők fertőtlenítőszereket használtak, hogy a felszerelésünkön elpusztítsanak minden baktériumot. Ezen felül úgy kellett megterveznünk a konténereket a kezdetekkor, hogy egymásra rakhatók legyenek a teherhajón, kikötőkben. Ez azért van, hogy ne olyan konténerünk legyen, amit csak legfelülre lehet pakolni, mivel nem állna ellen a szükséges terhelésnek. Ha más konténereket nem lehet rá tenni, drágább a dolog.

- Személy szerint hány napot vagy úton egy évben a versenyeknek köszönhetően?

- Általában másfél hetet versenyenként.

- És mennyi időt töltesz a formalitások intézésével?

- A munkaidőm hatvan-hetven százalékát kell formanyomtatványok és egyéb dokumentumok kitöltésével töltenem. Ez szörnyen sok papírmunka. Szerencsére nem az egészet kell egymagamnak csinálnom, a csapat költségvetésért felelős vezetőjével dolgozom együtt.

- A csapat hány tagja érintett a szállítás megszervezésével és a Volkswagen szervizterületének felállításával, illetve szétszedésével?

- Csapatunk mindössze hat emberből áll. Ehhez jönnek aztán a csapatvezetők, akik a repülőjegy foglalással és hasonló dolgokkal foglalkoznak. De alapvetően ez a hat ember felelős a felszerelés felállításáért, szétszereléséért és a helyben történő karbantartásáért. Ezen felül ők foglalkoznak a verseny alatt a gumik kezelésével is. Ez azt jelenti, hogy ők viszik a felniket és a használt abroncsokat a Michelinhez és veszik át az újonnan felszerelt gumikat, ellenőrzik a guminyomást és biztosítják, hogy a megfelelő kerekek álljanak az autók rendelkezésére a szerviz alatt. Ez tényleg kemény meló.

- Mennyit kell improvizálni a versenyek előtt, alatt?

- Rendszerint előre megszervezünk és megtervezünk mindent, de megvan az esély arra mindig, hogy valami történjen, amit spontán kell megoldanunk. Bizonyos négyzetméternyi területet biztosít minden rendező például a szervizparkban. A részletes rajzok és tervezés ellenére azzal is szembesülhetünk ugyanakkor, hogy az építményünk helyére esik egy csatornafedél vagy egy tűzcsap. Ebben az esetben a helyszínen egyeztetünk a szervezővel, vagy kérdezzük meg a szomszédos csapatokat, hogy tudnak-e biztosítani számunkra egy fél négyzetméternyi helyet. Mindig találunk valamiféle megoldást, mindenki segít a másiknak a szervizparkban.

- A terület tekintetében hogyan birkózott meg a csapat a Monte-Carlo Rallye-val, ahol az egész mindenségnek le kellett vonulni Valence-ből Monacóba?

- Monaco pokoli ilyen szempontból. A város közepén, a yacht kikötő mellett alig van hely. Minden centiméterrel meg kell küzdeni és senkinek sincs ideje. Örültünk, hogy csak két autót neveztünk ott ebben az évben, ami nagyon egyszerűen azt jelentette, hogy kicsit kevesebb helyre volt szükségünk. Ráadásul Valence-ben össze tudtuk rakni az új építményünket, míg Monacóban a tavalyi szerkezetet használtuk. Ez azt jelentette, hogy elég gyorsan tudtunk mozogni.

- Ahogyan említetted, a Volkswagen Motorsport három Polo R WRC-t nevez a Portugál Rally óta. Ez a logisztikában milyen különbségeket eredményez?

- Több időbe telik a felállítás és a szétszerelés, mivel van egy extra sátor és egyszerűen több alkatrész van. De lehetőségünk volt arra az elejétől, hogy minden további alkatrészt az eredeti szállítmánnyal küldjünk. Ez azt jelenti, hogy a három autóhoz szükséges minden alkatrész velünk volt már Mexikóban, még ha csak két kocsit neveztünk is az ottani versenyre. Elvégre két hónappal később ugyanazzal a tengerentúli felszereléssel, három Polo R WRC-vel szálltunk harcba az Argentin Rally-n.

 

Andrew

 

2013. szeptember 10.