Get Adobe Flash player

Az Evo magazin kipróbálhatta a Fiesta R5-öt

 

Az Evo magazin újságírója, Henry Catchpole kipróbálhatta az M-Sport új fejlesztését, a Ford Fiesta R5-öst. A videóban látható, hogyan is ment ez és mit gondol Henry az autóról. Az összeállítás egy interjút is tartalmaz az M-Sport vezetőjével, Malcolm Wilsonnal.

 

 

Ha lenne körülbelül 200 ezer fontod, amit el szeretnél költeni, mit vennél inkább, egy McLaren MP4 12C-t, egy Ferrari 458-at, vagy egy Fiestát?

Ez az M-Sport új, R5-ös raliautója. Súlya ugyanannyi, mint a WRC autóé és lóerőben is körülbelül ugyanannyit tud, mint a WRC autó. Viszont sokkal több olyan alkatrészt használtak fel benne, ami az utcai autókból, akár például a Volvóból is származik. Ára kevesebb, mint fele a WRC autóénak. Mindenesetre csakúgy, mint a Ferrarinak vagy a McLarennek, ennek is van rendszáma. Ennek megfelelően az a zseniális ötletünk támadt, hogy tegyünk egy rövid próbát vele a Lake District közelében, hogy megvizsgáljuk ezt a lehetséges alternatívát.

Őrületes kuplung, majd hátrahúzod a váltókart. Ezután el kell érned a kétezres fordulatszámot, lágyan felengedni a kuplungot, amíg nem fog.

A legjobb időben motyogtam el mindezt. Ha elindulsz, lehetetlen meghallani bármit is az autóban. De amit mondani akartam, hogy őrület, amit érezni lehet út közben. Az áttételezés hihetetlenül rövid, folyamatosan le-és fel kell váltanod, hogy a szűk tartományban tartsd a fordulatot.

A gumik a WRC specifikációjúak, nem sikerült őket felmelegíteni megfelelően, nem szeretik a pocsolyákat.

Amikor a nyomatékcsúcson vagy, olyan ez, mint a McLaren 12C teljes kigyorsításakor nyújtott vad robbanás. Igen, ez ilyen volt.

Egy R5-ös autó a Lake Districtnél. Mit is mondhatnék? A sebességváltó elképesztő, nagyon jó, sokkal könnyebb kezelni, mint a MINI WRC-jét, amit vezettem már. Ez sokkal ösztönösebb. A kuplung az egyetlen, ami nehézzé teszi dolgot. Nagyon könnyű irányítani az úton, a nagy sárvédőszélesítések adják az irányt, csak a kormányzással nagyon direkt, pontosan oda megy, ahová kormányzod. Érzed minden sarkát az autónak, hogy hogyan mozog a kanyarokban, érzed a terhelésváltásokat is. Nagyon-nagyon izgalmas. Nagyon jó, hogy volt lehetőség kipróbálni ezen az úton, ami normális esetben közút, de most játszhattunk egy kicsit és élvezkedhettünk. Nagyon klaszz volt!

A villám is levegő után kapkodott a Lake Districtnél. Az igazság az, hogy egyszerűen nem lehetett felidegesíteni a teljesen aszfalt specifikációjú raliautót az úton.

Három héttel később az M-Sport azt mondta, menjek el egy tesztre, melyet egy reptéren tartottak. Ez több volt, mint ismétlés. Az oldalamon Elfyn Evans, aki éppen túl volt a Finn Rally-n, de a Wales Rally GB-n is lehet vele találkozni novemberben.

Először azonban az M-Sport főnökével, Malcolm Wilsonnal beszélgettünk.

„Ez egy nagy projekt, nem csak hogy tiszta lappal indultunk az autó fejlesztésénél, de az FIA szabályai miatt is, mivel költségsapka van előírva, ami azt jelenti, hogy sokkal több standard alkatrészt kellett felhasználnunk. Így sok időt töltöttünk azokkal a vizsgálatokkal, hogy mely alkatrészeket tudjuk használni, melyek birkóznak meg a ralisport kihívásaival. Ez tehát más volt, nem csak egy autót kellett tervezni, de összegyűjteni az alkatrészeket is. Egy izgalmas feladat volt ez ilyen szempontból. Ha belegondolunk abba, hogy ez az autó negyven százalékába kerül a WRC autó árának és csak egy másodperccel lassabb kilométerenként, egy néző sem veszi észre ezt a különbséget a szakaszon. Személy szerint azt gondolom, ez az az irány, amerre a ralinak mennie kell. Úgy hiszem, mivel már most nagyon sok érdeklődés van az autóra, nagyon sok ember vissza fog jönni a ralisportba. A Volkswagen és a Hyundai elkötelezte magát a World Rally Car-ral, de valóban azt gondolom, hogyha meglátjuk, mennyire versenyképes ez, talán 2016-tól, 2017-től ez kellene, hogy lehetne az a formula, amit WRC-ként kellene látnunk.”

A Fiesta határai a repülőtéren is elképesztően messzinek tűntek. Az R5 precizitása különleges. Milliméter pontossággal átvágni egy szűk sikánon sosem tűnt egyszerűbbnek.

Annak ellenére, hogy az ALS be volt kapcsolva, sokkal keményebben kell dolgozni, mint egy WRC autó esetében, hogy a motort azon a fordulaton tartsd, ahol elkezd dolgozni. A villámgyors váltások szenzációsan gyorssá teszik a kocsit.

Arckifejezésem a koncentrációt tükrözheti, de belül tomboltam, szárnyaltam és azt kívántam, bárcsak ott lehetnék a Wales Rally GB-n. Egy nap talán…

 

Andrew