Prototípusok a Skodától
A gyár a ’70-es évek végén, ’80-as évek elején több tervet és prototípust készített.
200 RS
A Skoda 200 RS karosszériaelemei üvegszálas anyagból, oldalablakai plexiből készültek. Az 1974-ben megépített kocsi motorját a gyár akkori gyakorlatával szemben nem döntve, hanem függőlegesen építették az autóba. Az 1997 köbcentiméteres hajtómű DOHC vezérlésű volt, két Weber karburátoron keresztül kapta a benzin-levegő keveréket. Teljesítménye 163 lóerő. Csak néhány versenyen vett részt prototípusként.
2000 MI
Az 1975-ben bemutatott autó 1,8 literes erőforrása 270 lóerős teljesítmény leadására volt képes.
130 RS A5 - „prototype 738”
A pályaversenyzésre fejlesztett autó súlya 710 kg, végsebessége a leghosszabb áttétellel 230 km/óra. A 130 RS-hez képest teljesen más a kerékfelfüggesztése és a fékrendszere. A vízhűtők a hátsó sárvédőkbe kerültek, a könnyű magnézium felnikre Good Year pályagumikat szereltek. Motorja 1771 köbcentis, bordásszíjjal hajtott, felülfekvő vezérműtengelyes, sűrítési aránya 11:1, 6500 percenkénti fordulatszámon 154 LE leadására képes.
Egy másik 130 RS – „prototype 739”
160 RS MTX
A Skoda 160 RS MTX a Metalex cég fejlesztése volt, a B csoportba szánták volna 1600 köbcentiméteres motorral, természetesen hátsókerékhajtással. A Rapidból építették az autót, összesen három darab készült belőle. Az egyikbe az 130 RS motorjának turbófeltöltéses változatát tették volna, de ez nem valósult meg a hiányzó engedélyek miatt. A másik két prototípusba a Lada VFTS erőforrását építették, ami ezekben az autókban 170 lóerőt (8000 1/min-nél) és 180 Nm-es forgatónyomatékot (6200 1/min-nél) adott le.
A 160 RS mindössze néhány versenyen vett részt. A premier 1984-ben a Valasska Zima Rally-n volt, Blahna már négy perccel vezetett a 130 LR prototípusokat hajtó gyári versenyzők, Krecek valamint Kvaizar előtt, amikor lecsúszott az útról és tizenegy percet vesztett.
Talán a 130 LR-ek gyári fejlesztése is közrejátszott abban, hogy a projektet leállították. Bár az 1300 köbcentis motorral szerelt 130 LR-ek kitűnő eredményeket értek el, a 160 RS MTX minden kétséget kizáróan jobban nézett ki, erősebb és gyorsabb is volt!
Rapid 4x4
A Skoda is tervezett egy nagy B csoportos autót, aminek az alapja a Rapid volt. A tervek szerint az alumínium-kevlár karosszériába a hátsó tengely elé, keresztbe építették volna be a turbófeltöltős motort. A gép igazi nagy durranása az összkerékhajtás volt…
Andrew