Get Adobe Flash player

Kémek munkában - Fókuszban a murvakémek

 

Fókuszban a murvakémek

A Deutschland Rallye-n és a rali világbajnokság 2014-es idényének második felében megrendezésre kerülő aszfaltos viadalokon előtérbe kerülnek a biztonsági legénységek, közkeletűbb nevükön murvakémek.

A sasszemű murvakémeket az aszfaltos futamokon alkalmazhatják a versenyzők, feladatuk, hogy észrevegyék és felhívják a párosuk figyelmét bármilyen olyan, a pályával kapcsolatos veszélyre, ami problémát okozhat a gyorsasági szakasz teljesítése során.

Murvakémeik a top csapatoknak lehetnek, ők korábbi versenyzők, akik raliautóban szerzett nagy tapasztalattal rendelkeznek. A murvakémek a versenyzőpáros navigátorát látják el extra információkkal az itineren keresztül, de tanácsot adnak a gumiválasztásban is.

Phil Mills, a Petter Solberggel 2003-ban rali világbajnokságot nyert wales-i navigátor Elfyn Evans biztonsági legénységének egyik tagja idén. A páros másik embere Elfyn édesapja, a korábbi brit bajnok Gwyndaf.

„Nagyjából két órával az első autó előtt megyünk végig a szakaszokon, és felírunk mindent, ami problémát okozhat a legénységnek, mint például az úton lévő murva, a vízátfolyások vagy a víz. Az a feladatunk, hogy észrevegyünk mindent, ami a nem volt ott a pályabejáráson, és rajtaveszhet a páros” – magyarázza Mills. „A szakaszokon történő második áthaladás kritikusabb, mint az első, mivel a levágásoktól sár, murva és egyéb dolgok kerülnek az útra.”

A murvakémeket azért alkalmazzák a rali világbajnokságon, mert az aszfaltralikon a szezon legmagasabb sebességeit itt érik el a versenyzők. Ez pedig megnövekedett kockázattal jár. Így tehát szívesen látott és megbízható biztonsági eszközt jelentenek.

„Ha elvesztetted egyszer az aszfalton a tapadást, általában nagyon nagy baleset lesz belőle” – mondja Mills. „Amikor kisodródott az autó, nagyon ritka, hogy vissza tudod hozni. Ez az, ami miatt pilótaként és navigátorként biztosnak kell lenned abban a szakasz rajta előtt, hogy minden tökéletes.”

Mills jól ismeri az aszfaltralik kockázatait. Ő és Solberg hatalmas balesetet élt át a Deutschland Rallye-n 2004-ben a Subaru Impreza WRC-vel, mikor jó néhány hinkelsteinen, azaz a katonai utakat övező nagy terelőkövön borultak át.

„Három hinkelsteinen fordultunk át tetővel” – emlékszik vissza a brit navigátor. „Ez egy olyan baleset volt, ami a lehető legrosszabb, teljes őrültség. Petter és én is úgy véltük, hogy különösen szerencsések vagyunk, hiszen sértetlenül úsztuk meg.”

Nem kérdés, hogy a ralisportban mindig van rizikó, de a Németországban rajthoz álló párosokat megnyugtathatja a tudat, hogy biztonsági legénységük mindig odafigyel rájuk. „A murvakémek felelőssége nagyon nagy, ugyanakkor egy hálás feladat is, ha jól csinálják és minden rendben megy” – teszi hozzá Mills.

 

Forrás: www.wrc.com

 

Andrew

 

2014. augusztus 15.