Get Adobe Flash player

Büntetések a ralisportban - Kiszedte a szélvédőt, megbüntették Meeke-t

 

Kiszedte a szélvédőt, megbüntették Meeke-t

A célba érést követően sújtották egyperces büntetéssel Kris Meeke-t a Chile Rally-n. A Toyota pilótája nyolcadikként ért célba a világbajnokság új futamán, de miután az időellenőrzőben szedték ki autójuk szélvédőjét szombaton, büntetést kaptak, így a nyolcadikról a tízedik helyre csúsztak vissza.

A brit pilóta a verseny második napjának nyitó gyorsaságiján borult fel, majd a következő szakasz előtt eltávolították navigátorával a Toyota Yaris WRC első szélvédőjét, mivel tartottak attól, hogy üveg kerül az autóba, amitől megsérülhetnek.

A versenyfelügyelők a következő döntést hozták: „A legénység eltávolította a betört szélvédőt a 8. időellenőrző állomás és a nyolcadik gyorsasági szakasz rajtja közötti területen.” Ezzel a rali világbajnokság sportszabályzatának 41.1.2 pontját szegték meg.

„Dolgoztunk az időellenőrzőn belül. Nem szabad dolgoznod az időellenőrzőn belül. Oké, ez a szabály” – nyilatkozta Meeke az autosport.com-nak. „De megpróbáltunk előnyre szert tenni? Szélvédő nélkül akartam teljesíteni a szakaszt? Nem.

Volt egy nyolcperces csúszás az időellenőrzőben. Ültem ott a sisakomban, és készen álltam a rajtra, amikor a szélvédő ragasztása kezdett elengedni. A szélvédő elkezdett rám esni. Azt mondtam, ’nem, nem tudjuk megcsinálni a szakaszt. Kiállunk.’ Az üvegszilánkok elkezdtek beesni az autóba, elveszthettem volna a látásomat, nem volt szemüvegünk az autóban.

Az egyetlen lehetőség a szélvédő kiszedése volt. Ennek megfelelően a törvény betűjét alkalmazod, vagy megnézed a körülményeket? Hogy a f*****n csinálják ezt? Állítottam a guminyomást, mert elfelejtettem azt, vagy valami ilyesmi volt? Nem. Megpróbáltunk előnyre szert tenni? Nem.”

Meeke amellett is állást foglalt, hogy a büntetésével kapcsolatos döntés szembe megy az FIA azon törekvésével, hogy a ralisportot biztonságosabbá tegyék. „Mindez a hülyeség az FIA közúti biztonságáról, az FIA ilyen biztonságáról és olyan biztonságáról… Mit láttunk Argentínában azokról a nézőkről? A Lappiról szóló felvételek, hogy jön kifelé és nekicsapódik a töltésnek a nézők előtt… és aztán, amikor a biztonság bejön az egyenletbe: ’á, b*******k meg őket, büntetés!’

Büntetést kaptam azért, mert megpróbáltam biztonságossá tenni az autót… Azért vannak mindannyian, hogy akciót hozzanak a közúti biztonságért, de amikor biztonságossá teszed az autót, b****tt büntetést kapsz. Hogyan van ez? Mit akarnak, mit csináljak? Veszítsem el a látásomat?”

A döntés előtt Meeke-nek, társának, Sebastian Marshallnak, valamint a Toyota GAZOO Racing sportigazgatójának, Kaj Lindströmnek jelenése volt a versenyfelügyelők előtt, akik a következőkkel indokolták aztán a büntetés kiszabását:

„A versenyfelügyelők meghallgatták az 5-ös rajtszámú autó pilótáját és navigátorát, valamint a versenyzők képviselőjét 2019. május 12-én 16:10-kor. A pilóta elmondta, hogy a hetedik szakaszon történt balesetét követően, melyben megsérült a szélvédője, a kilátás egyre rosszabb lett. A műszerfalra üvegszilánkok is hullottak. Ennek ellenére szélvédővel akarta teljesíteni a következő szakaszt, mivel nem volt nála semmilyen szemüveg. Amikor a nyolcadik szakasz időellenőrző állomásához érkezett, gondot okozott neki a kilátás, de még így sem akart szélvédő nélkül továbbmenni. Amikor az állomáson vártak, látták, hogy az ablak körül lévő ragasztó meglazul. Végül úgy döntöttek, hogy az időellenőrző állomás területén eltávolítják a szélvédőt biztonsági okok miatt, mivel ez volt az egyetlen lehetőség, hogy úgy teljesítsék a szakaszt, hogy nem veszélyeztetik magukat.

A versenyfelügyelők azonban úgy találták, hogy a problémát a közúti etapon kellett volna megoldani, mielőtt megérkeznek a szakaszhoz, és ennélfogva a parc fermé szabályok megszegése nem forgott volna kockán, így precedenst teremtve a fenti büntetést kerül alkalmazásra.”

 

Andrew

 

2019. május 16.