Get Adobe Flash player

Büntetések a ralisportban - TV stábja miatt kapott büntetést Herczig

 

TV stábja miatt kapott büntetést Herczig

 

Kétperces büntetéssel sújtották a versenyfelügyelők a 2019-es rali Európa-bajnokság utolsó előtti futamának, a Ciprus Rally-nak a rajtja előtt a Herczig Norbert/Ferencz Ramón párost. Az ok: a MOL Racing Team televíziós stábja a verseny kiegészítő szabályzatának (Rally Supplementary Regulations) kiadása után engedély nélkül ment be autóval az egyik gyorsasági szakaszra.

A határozatban, melyet Uwe M. Schmidt, az FIA versenyfelügyelői elnöke, Jaroslaw Noworol, az FIA versenyfelügyelője, valamint Costas Theocharides, a ciprusi autósport szövetség versenyfelügyelője írt alá, a következők állnak:

A versenyfelügyelők megkapták a versenyigazgató beszámolóját, valamint az 1. számú határozatot, több dokumentummal kiegészítve, beidézve és meghallgatva a versenyző képviselőjét, Kajcsa Zsolt Urat, valamint a versenyzőket. A fenti ügyet megfontolva a versenyfelügyelők a következőket állapítják meg:


Tények: 2019. szeptember 17-én a helyettes biztonsági felelős megállított két bérautót a második gyorsasági szakaszon, és egy fotót készített az egyik sofőrről. A helyettes írásban számolt be erről a versenyigazgatónak, megadva a rendszámokat is, melyek ZMZ708 és MZZ866 voltak. A versenyigazgató felvette a kapcsolatot a rendőrséggel, akik kiadták a járművek bérleti szerződéseit, melyek Ferencz Ramón Úr és Ferencz Krisztián Úr nevére voltak kiállítva.

Egy szeptember 6-i dátumú e-mailben a csapatvezető a rendezőktől részletes térképet kért a csapat TV stábja részére. Andreas Anatolitis (kinevezett versenyigazgató) megkérte a csapatot, hogy várjanak a következő hétig nyilvánvaló okokból: „Ciprus túl kicsi, és meg kell védenünk a gyorsasági szakaszokat.”

 

Vétség: Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as és 25.4.2-es paragrafusai

 

Döntés: Kétperces időbüntetés

 

Magyarázat:

Kajcsa Úr a következőket mondta el: „A versenyzők nem tartózkodtak a gyorsasági szakaszokon. A két autó a szakaszok melletti jó kamerapozíciók miatt vizsgálta meg a gyorsasági szakaszokat. Miután szerződésünk van az Eurosporttal, mindegyik korábbi rali Európa-bajnoki futamon így tettünk.”

A navigátor azt állítja, „a helyettes által készített fotón a testvérem van, nem én”.

Anatolitis Úr azt mondja, hogy a szeptember 6-i e-mailje ellenére nem volt találkozója Kajcsa Úrral, hogy bármilyen térképet adott volna neki a gyorsasági szakaszokról. A Média Kalauzt, benne a gyorsasági szakaszokkal, csak szeptember 25-én adták ki. Amikor Kajcsa Urat arról kérdezték, hogy a TV stáb hogyan tudott hozzájutni a gyorsasági szakaszok térképéhez már a kérdéses dátum előtt, azt válaszolta, hogy nem tudja.

A versenyfelügyelők nem rendelkeznek semmilyen bizonyítékkal, hogy a páros bármely tagja is ott lett volna a második gyorsasági szakaszon. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 2.22-es paragrafusa szerint ugyanakkor egy csapat a párosból és a támogató személyzetből áll össze. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as paragrafusa meghatározza, hogy amennyiben egy csapat bármely tagja bármilyen olyan úton akar autóval menni a verseny kiegészítő szabályzatának megjelenését követően, melyet gyorsasági szakaszként használnak, azt csak azután teheti meg, hogy arra a szervezőktől írásos engedélyt kapott. Az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.4.2-es paragrafusa kimondja, hogy a versenyigazgató határozott engedélyével mehet keresztül a verseny gyorsasági szakaszának útján vagy haladhat azon (kivéve gyalog) a nevezett pároshoz kapcsolódó bármely személy a verseny kiegészítő szabályzatának megjelenését követően.

A versenyfelügyelők arra az elhatározásra jutottak, hogy a TV stáb a versenyzőhöz kapcsolódik, és támogató személyzetnek tekintendő. A TV stáb gyorsasági szakaszon történő jelenléte az FIA regionális ralisport szabályzatának 25.3-as és 25.4.2-es paragrafusainak megszegését jelenti. A versenyfelügyelők tovább figyelembe vették, hogy a szabályok ezen megszegése nem volt szándékos.

A versenyfelügyelők a versenyigazgató által kiszabott pénzbüntetést megfelelőnek ítélték.

Ugyanakkor úgy érezték, a pályabejárási szabályok ilyetén megszegése sportszerűtlen előnyhöz juttatta a párost a versenytársakkal szemben, emiatt pedig úgy döntöttek, hogy további kétperces időbüntetést szabnak ki.

A döntést a Nemzetközi Sportkódex 11.9.1-es és a Nemzetközi Sportkódex 12.3.1.g paragrafusai alapján hozták.

 

A versenyzőt tájékoztatták a fellebbezésre való jogára, melyet az FIA 2019-es Nemzetközi Sportkódexe és az FIA 2019-es Jogi és Fegyelmi Szabályzata határoznak meg.

Andrew

 

2019. szeptember 30.