Get Adobe Flash player

Büntetések a ralisportban - Mexikói lassítóügy

 

Mexikói lassítóügy

A 2018-as rali világbajnokság harmadik versenyén, a március elején megrendezett mexikói viadalon Sebastien Ogier-t megfosztották négy bónuszpontjától, miután a verseny Power Stage-eként szolgáló utolsó szakaszon nekiment egy lassítónak.

A francia pilóta az egyike volt azon hat pilótának, aki érintette a lassítót, de az egyedüli, akit emiatt megbüntettek. Ogier csapata, az M-Sport fellebbezett, május elején került sor a meghallgatásukra, majd a sorozat hatodik futama, a Portugál Rally előtt adta ki a Nemzetközi Automobil Szövetség a közleményét, miszerint elutasították a fellebbezést.

Az autosport.com a fellebbezés kulcsfontosságú elemei alapján elemzést készített, melyek kérdéseket vetnek fel a mexikói esetről született döntéssel kapcsolatban.

 

Az eset

A Mexikó Rally befejező napján a las minas-i gyorsasági szakaszt kétszer kellett teljesítenie a mezőnynek, ez volt a 21. szakasz, majd a bónuszpontokért zajló 22., a Power Stage.

Miután látták, hogy Thierry Neuville Hyundai-a nekiment a 21. szakasz teljesítése során a kérdéses lassító mindhárom elemének, az M-Sport kapcsolatba lépett a szervezőkkel, hogy tisztázzák a lassítónak történő nekiütközés következményeit. Az e-mailes válasz szerint, melyet az összes csapat megkapott, az ügyet a versenybíróság felé továbbítják.

Ogier a lassító első két elemének ment neki a 22. szakasz során, az eset továbbításra került a versenybíróság felé, akik tíz másodpercet hozzáadtak a versenyző szakaszon elért idejéhez. Ogier ezzel a második helyről visszaesett a hetedikre a szakaszon, és a négy helyett nulla bónuszponttal zárta a Power Stage-et. Az M-Sport fellebbezett a döntés ellen, az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága azonban helyben hagyta a versenybíróság döntését.

 

A lassítók kialakítása

Az FIA rali biztonsági útmutatójának ajánlása szerint a lassítókat szalmabálákból, víztartályokból, egymáshoz rögzített gumiabroncsok alkotta falból vagy betonkorlátból kell kialakítani. A las minas-i lassító azonban műanyag elemekből állt, melyek olyan könnyűek voltak, hogy az M-Sport által bemutatott bizonyíték alapján egy gyerek is el tudta tolni az elemeket.

Az M-Sport Ogier Fiesta WRC-jéről is biztosított adatot, mely azt mutatja, hogy az autó sebessége a lassítót magában foglaló szakaszrészen virtuálisan azonos volt a 21. szakasz teljesítése során – amikor nem érintette az elemeket – és a 22. szakasz során, amikor érintette az elemeket.

 

A 21. és a 22. szakasz ellentmondása

Ogier megszegte a sportszabályzat 14.2-es pontját, mely szerint a párosoknak az útvonalitinerben lefektetett útvonalat kell követniük.

A rali világbajnokság kulcsemberei ugyanakkor joggal tették fel a kérdést, hogy miért nem büntették ugyanígy Neuville-t is, aki a 21. szakasz teljesítése során ment neki a lassítónak.

 

Eltérés a pályától

Az M-Sport fellebbezését a 2014-es Lengyel Rally versenybírói döntése vezérelte, amikor Andreas Mikkelsent bűnösnek találták abban, hogy eltért az útvonaltól – ez ugyanannak a szabálynak a megszegése volt, mint amivel Ogier-t vádolták. Mikkelsen úgy vágta le a pályát, hogy mind a négy kerekével a füvön ment egy rövidebb és gyorsabb vonalon. Ötezer eurós büntetésben részesült emiatt, időbüntetést viszont nem kapott.

Az M-Sport bizonyítékot szolgáltatott arról, hogy bemutassa, Ogier lassítón keresztülvívő útja nem kínált egytized másodpercnél nagyobb előnyt Mexikóban.

 

Nem minden akadály egyforma

Sebastien Loeb, Jari-Matti Latvala, Dani Sordo és a Power Stage-et megnyerő Ott Tanak is hozzáért a 22. szakasz teljesítése során a lassító egy vagy több eleméhez.

A Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság szerint az ő ütközéseik lényeges szempontja az, hogy ők a lassító második és harmadik elemét ütötték meg. Hangsúlyozták, érzésük szerint az első elem fontosabb, mint a másik kettő, a következőket állítva: „A bíróság úgy találta, hogy alapvető különbséget szül ez a többi versenyző esetével összehasonlítva, és a ahogyan a fellebbező 1-es rajtszámú autójának esetében, a lassító első elemsorának van a leglényegesebb hatása, ami azt illeti: (i) módosítja az autó útját, (ii) csökkenti az autó sebességét és (iii) megfelel a lassító biztonsági céljának.

A fellebbezés bizonyítékával kapcsolatban az FIA azt mondta ki, Ogier „nem csak hozzáért a lassító elemeihez, de teljesen elmozdította az első elemet, és ő volt az egyetlen, aki így tett”.

 

Reakció

Az M-Sport csapatvezetője, Malcolm Wilson azt nyilatkozta, alakulata nagyon csalódott a döntés miatt. „Úgy éreztük – és még mindig úgy érezzük –, hogy egy nagyon erős ügyünk van itt. Nagyon érdekel bennünket, hogy lássuk, merre megyünk innen.”

Az egyik elsődleges aggály az a precedens a döntéssel kapcsolatban, amit az teremt.

„Mit történik most?” – tette fel a jogos kérdést a szervizpark egyik közismert alakja. „Minden alkalommal, amikor egy versenyző levág egy kanyart, nekimegy egy lassítónak vagy hozzáér egy gumiabroncs elemhez, azt várhatjuk majd, hogy a versenybírók közbelépnek?

Mexikóban könnyű műanyag elemek voltak ezek, melyeket nagyon-nagyon könnyen el lehetett mozdítani. Volt egy emberünk a szakaszon, aki nézte ezt a részt, és amikor Neuville lerombolta a lassítót, az elemek nem pontosan ugyanarra a helyre lettek visszatéve, ahol voltak, mielőtt nekik ment. Hogyan is lehettek volna ott, ha nem voltak jelölések az úton, amik mutatták volna, hol kell lenniük?

Nézzük meg a különbséget, ahogyan Ogier és Tanak átjött a 22. szakaszon. Tanak számára a szürke elem a legközelebbi, míg amikor Ogier ment át, a narancssárga elem volt az – ami szélesebb a talpánál. Ez azért volt, mert rosszul rakták vissza az elemeket.”

 

Az M-Sport fellebbezési anyaga itt található, benne a belsőkamerás felvételekből készített képekkel, melyek nyilvánvalóan mutatják, hogy Ogier szűkebb íven kellett, hogy menjen a 22. szakaszon, mint Tanak.

 

Az FIA ítélete innen tölthető le (név: Hearing of Friday, 4 May 2018 (Case ICA-2018-01)).

 

Andrew

 

2018. május 27.