Get Adobe Flash player

McRae just Colin

 

1987: bemutatkozás Svédországban


Részletek a McKlein által kiadott, a legendás rali világbajnokról, Colin McRae-ről szóló McRae just Colin című könyvből.

 

Mike Broadnak jutott az a megtiszteltetés, hogy Colin McRae navigátora legyen az 1987-es Svéd Rally-n. A skótnak ez a viadal jelentette a rali világbajnoki bemutatkozást. Egy szerény képességű, 1,3 literes Vauxhall Novával álltak rajthoz, ami nagyjából 120 lóerőt teljesített.

McRae ugyanezt a kocsit használta otthon, brit földön is, ezzel keltette fel hazája autósportot irányító testületének figyelmét, miután elért néhány kimagasló eredményt. A Brit Junior Team-től és a Vauxhalltól is érkezett némi támogatás, hogy rajthoz tudjon állni az 1987-es Svéd Rally-n, ami egy szándékos lépés volt azon irányban, hogy a mélyvízben is kipróbálják tudását.

Colin ekkor még csak 18 éves volt, de a világbajnoki debütáláshoz Jim McRae állandó navigátorát, Ian Grindrodot kérték fel, mivel neki megvolt a szükséges tapasztalata. Nem alakult jól a dolog. A verseny rajtja előtt balesetbe keveredtek, Ian bordatörést szenvedett, így új navigátor után kellett nézni az utolsó pillanatban. Mike Broad lett a kiválasztott.

Az angol mitfárer így emlékszik vissza: „Ugyanabban a nyomban egy helyi Saabbal találkoztak – ami feléjük haladt. Én voltam az, akinek egy 18 éves pilótával kellett végigcsinálni egy rali világbajnoki futamot. Ez volt az első alkalma havon és jégen szöges gumikkal, az első alkalma velem, és az első alkalom, hogy itinert használt. És én sosem vettem részt a Svéd Rally-n ezt megelőzően! Szóval ne legyen nyomás…”

Broadnak sikerült az összetett harminchatodik és a kategória harmadik helyen (a 147 rajthoz állóból) célba hoznia fiatal protezsáltját annak ellenére, hogy több látogatást tettek a jól ismert hófalakban, mint amire vissza tud emlékezni.

Az egyik ilyen esett különösen megmaradt Broad emlékezetében. „Egy gyors jobbosban Colin megpillantotta édesapját és intett! A TV-ben többször is látta, hogy Ari Vatanen is így tesz, és úgy gondolhatta, a top pilótáknak ezt kell csinálniuk. Egy szemvillanás alatt a hófalban voltunk. A szakasz céljában válogatott szavakkal beszéltem neki a koncentrációról, arról, hogy ne mutogasson és hogy mindig tartsa a kezét a kormányon…”

Colin ugyanakkor tartotta a lépést a helyiekkel, akik nagyjából azóta vezettek jégen, mióta megszülettek. Ez egy olyan fejcsóváló teljesítmény volt, amiről mindenki beszélt.

„Az egyik szakaszon tíz percet töltöttünk egy hófalban” – emlékszik vissza Broad. „Amikor aztán megérkeztünk a szakasz céljába, olyan időt mondtak be, ami mindössze két perccel volt rosszabb, mint a leggyorsabb idő. Nem akartam elhinni…”

McRae sosem tudott Svédországban nyerni, 1992-ben a Subaru Legacy-val a második helyen végzett, míg a Ford Focus WRC-vel volt harmadik is. Mindazonáltal a Svéd Rally-k felejthetetlen emlékeit képezik pályafutásának.

A Svéd Rally a Colin’s Crest díjjal emlékszik meg a skót legendáról, melyet annak a versenyzőnek adnak át, aki a vargaseni gyorsasági híres ugratóján a legmesszebbre repül.

 

Andrew