Get Adobe Flash player

Váltás aszfaltról murvára M-Sport módra

Rengeteg munkát jelentett a saloui szervizparkban az, hogy aszfaltról murvára váltott a Katalán Rally az utolsó napon. Hogy az átalakítást kivitelezhessék, a csapatok extra harminc percet kaptak. Az M-Sport ügyfélkapcsolati vezetője, Richard Millener meséli el azt, mi is történt a hetvenöt perces szervizidő alatt.

 

A munka korábban kezdődött

„A múlt héten a műhelyben kezdődött az egész, amikor a srácok összerakták az autókat a shakedown-ra. A próba a murva specifikációval történt, majd visszatértek az autók a műhelybe, ahol megkapták az aszfalt specifikációt. A srácok az M-Sport padján a lengőkarok hosszát, geometriáját is beállították a megfelelő értékekre. Az autók ezután jöttek át Spanyolországba.”

 

A kulcs a felkészülés

„Azért, hogy időt takarítsunk meg, az egységeket amennyire lehetséges, felépítjük, hogy készen álljanak az autó beérkezésekor. Az autókat egyesével hívjuk be, kihasználjuk a flexi szerviz előnyét, így a nyolc szerelő mindegyik autónál segíthet. A szokásos, olajokat, sérüléseket érintő dolgok mellett és az aszfaltról murvára történő váltáson túl is kicserélünk minden mást.”

Változások bőségesen

Rövid áttekintésként alapvetően a váltót és a hátsó differenciálművet cseréljük az áttételezés miatt. Aszfaltról murvára cserélünk minden lengőkart elöl és hátul is, kicseréljük mind a négy gólyalábat a különböző lengéscsillapítók, különböző rugók, különböző csatlakozási pontok miatt. Hatról nyolcmilliméteresre cseréljük a kartervédőt, kicseréljük a ballaszt tömböket és ballaszt lemezeket a két autó közötti különbség miatt. Valószínűleg felszereljük az alsó védelmet minden autóra. Ha közel leszünk a súlyhoz, lehet, hogy a maximális előny elérése miatt elhagyjuk ezt. Nyilvánvaló, hogy lecseréljük a felniket és a gumikat is. A legfőbb különbség a hasmagasság. Amint letesszük az autót a földre, elvégzünk minden beállítást, leellenőrzünk minden geometriát azoknak a feljegyzéseknek megfelelően, amiket az M-Sport műhelyéből hoztunk el ide. Másra is kell gondolnunk, kicseréljük a tartalék kerékanyákat, mivel különböznek az aszfaltosak és a murvásak és módosítunk az emelő magasságán is. Az emelőn van egy tolattyú, ami azt jelenti, hogy amikor beteszi az ember a küszöbbe az emelőt, ez az, ahonnan elkezdi emelni az autót. Ezzel lehet beállítani egy optimumot, hogy a lehető legkevesebb mozdulatot kelljen tenni az autó megemeléséhez. Amikor aszfaltról murvára váltunk, ezekből magától értetődően sok lenne, úgyhogy meg kell emelnünk az emelő lábának magasságát.

 

Ez csapatmunka

„Összeszerelünk mindent, amit tudunk, így kevesebb dolgot kell cserélni. Egy kétautós csapatnál nyolc ember lehet, akik dolgoznak az autón. Amikor az első autóval a végére értünk, az átalakítás megtörtént és már csak a rutinellenőrzések vannak hátra, a srácok fele a következő kocsira kezd készülni. Az autók között megpróbálunk pihenést biztosítani a fiúknak. Bűvészkedünk az emberekkel, hogy a megfelelő időben a megfelelő számú ember legyen a megfelelő autónál.”

 

Nincs olyan, hogy könnyű átalakítás

„Ha a tervek szerint megy minden, az átalakítást 45-50 perc alatt csináljuk meg, az aszfaltról murvára és a murváról aszfaltra történő átállás között nincs nagy különbség. A fő különbség, amit tavaly vettünk észre, amikor murváról mentünk aszfaltra, a sár mennyisége volt. Az előző évben eléggé esős volt az idő, így ötven kiló sár volt az autón. Oké, a gólyalábak lecserélésével megszabadultunk a sár nagy részétől, a kerékjárati íveket pedig ki lehet kaparni, de a kardántengely felett és a motortérben összegyűlt a sár.”

 

Andrew