Get Adobe Flash player

Brit Rally 2013 - 4. nap

A Brit Rally 4. napja

 

A Brit Rally vasárnapjára, a rali világbajnokság 2013-as szezonjának befejező napjára hat gyorsasági szakasz, mindössze 52 kilométer maradt. Ezt szerviz nélkül kellett teljesítenie a mezőnynek, ami nem tűnt nagy kihívásnak, miután az előző napon az aggodalmak ellenére sem panaszkodtak túlzott gumikopásra a versenyzők.

A mezőny elejében három izgalmas kérdés maradt: Jari-Matti Latvala húsz másodpercre volt csapattársától, a versenyt vezető Sebastien Ogier-től és a szintén a Volkswagen színeiben versenyző Andreas Mikkelsen is ugyanekkora távolságban követte az M-Sport színeiben utoljára rajthoz álló Thierry Neuville-t, aki harmadikként kezdhette a napot. Vajon sikerült el a támadást végrehajtani? A pálya szabad volt, a Volkswagen Motorsport engedélyezte pilótáinak a csatát. Mikkelsen ugyanakkor negyedik helyét sem érezhette biztonságban, hiszen a másik fordos, Mads Ostberg hét másodperc lemaradással követte őt.

Ogier az első gyorsaságin aratott szakaszgyőzelmével nyomatékosította Latvala felé, ne álmodjon a győzelemről. Az újdonsült világbajnok ezt követően már csak a két rövid Kinmel Parkban megrendezett gyorsaságit nyerte meg, de újabb, egyhuzamban negyedik, a szezonban aratott kilencedik győzelméhez nem férhetett kétség. „Ez lenyűgöző. Igazán boldog vagyok. Nagy köszönet a csapatnak. Az autó ismét tökéletes volt a hétvége folyamán” – nyilatkozta Ogier a befejező szakasz céljában. „Úgy jöttem ide, hogy tudtam, ez a verseny nem volt a legjobb számomra a múltban, és még így is csatába tudtunk szállni a győzelemért csapattársunkkal, aki otthon érzi magát itt. Egy újabb nagyszerű győzelem ez számunkra. Ez egy tökéletes szezon volt. Nagy feladat lesz jobbnak lenni jövőre…”

Jari-Matti Latvala azon bánkódott, hogy miért nem kezdte nagyobb tempóban versenyt, elmondása szerint az előző nap is említett szikra későn jött. A Volkswagen pilótája a Power Stage egyik elágazójában ráadásul lefullasztotta autóját, így elszállt minden esélye a győzelemre, ugyanakkor tisztán, senkitől sem zavartatva érkezett a második helyre. Végül a Power Stage-et megnyerő Thierry Neuville dobogós pozícióját sem fenyegette senki attól függetlenül, hogy megint nem kapott részidőket. A belgának is volt egy itinerfelírásból származó hibája, de megúszta, és ezzel az eredménnyel Ogier mögött a világbajnokság második helyén zárt.

A negyedik helyre Neuville márkatársa, Ostberg érkezett. Az erdei szakaszokon első, illetve második időket autózott, így adódik a kérdés, mi lett volna, ha édesapja korábban beszél a fejével, nem csak az előző nap délutánján!

Mikkelsen az első szakasz végén dobta el a lehetőséget élete első dobogós helyezésének megszerzésére, mikor megpördült. A tíz másodperces veszteséggel Ostberg azonnal megelőzte. A norvég tovább erőltette, hogy legalább a negyedik helyet visszaszerezze, de végül szerencsésnek mondta magát, hogy célba ért, mivel az ötödik fokozatban elkövetett újabb hibája könnyen a verseny idő előtti befejezését jelenthette volna neki.

A magát boldognak valló Martin Prokop fejezte be hatodikként a viadalt, akit az egyetlen talpon maradt Citroen DS3 WRC-vel Dani Sordo nem tudott megelőzni. Az időkülönbséget nézve a spanyol mindössze egy pozícióval ért célba rosszabb helyen, mint ahol a verseny elején kapott ötperces büntetése nélkül végzett volna.

Az abszolút értékelés további pontszerző helyeit a WRC 2-es mezőny dobogósai kaparintották meg. Elfyn Evans első kategóriagyőzelmét aratta a WRC 2-ben. A dobogóra Jari Ketomaa és Mark Higgins állhatott még fel.

A WRC 3 versengést Jukka Korhonen nyerte, aki először nevezett ebbe a kategóriába. Másodikként Keith Cronin ért célba, a mezőnyben nem volt több értékelhető versenyző. A Citroen Top Driver futamot Quentin Qilbert nyerte. A hétvégén került sor a sorozat bajnokavatójára, a győztes – a WRC 3 bajnoki címét már korábban bezsebelő – Sebastien Chardonnet jutalmul részt vehet jövőre a WRC 2-es világbajnokságon egy Citroen DS3 R5-tel.

A futam krónikájához tartozik, hogy az előző naphoz hasonlóan ismét volt gond a nézők viselkedésével, ezúttal az egyik szakasz rajtoltatása csúszott. Az év elejéhez hasonlóan az időeredmények közlése sem ment zökkenőmentesen a hétvége folyamán, a hírek szerint ezen a napon meg is hekkelték a rendszert, így a végeredményre is hosszan kellett várni.

Ami a statisztikákat illeti, a futam befejezésével kiderült, több sorozat is megszakadt a rali világbajnokságon. Latvala nem tudott Wales-ben mesterhármast csinálni, Hirvonen pedig 2005 óta most először nem nyert futamot egy idény során, ami a Fordról, illetve az M-Sportról ugyancsak elmondható. Emellett Ogier beállította Sebastien Loeb rekordját, miszerint egy idényben mindössze négyszer tudták legyőzni, a többi versenyen ő nyert. Amit pedig már tudtunk: a Citroen egyhuzamban megszerzett öt gyártói világbajnoki győzelme sem gyarapodik, valamint kilenc év után Loeb is átadta trónját. Az új uralkodók nem mások, mint a Volkswagen és Sebastien Ogier.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 3m 36.7s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +21.8s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 24.5s
4. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 48.2s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 3.4s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +7m 37.5s
7. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +8m 27.9s
8. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +11m 13.1s
9. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +12m 16.2s
10. Mark Higgins Ford Fiesta R5 +13m 21s

 

Andrew

 

2013. november 17.